Funderar på att säga upp försäkringen, ska jag det eller inte? Är det dumt att göra det?
Vår fina, älskade hund på 3½ år har fått diagnosen Syringomyeli som är en sjukdom som sitter i hjärnan. Drabbar oftast Cavalierer (som våran hund är)
Hennes symtom är att hon kliar sig enormt mycket, så fort man pratar med henne, tar på henne, är ute och går med henne och i princip hela tiden, så kliar hon sig. Ofta gnäller hon samtidigt som hon kliar sig. Det är alltid på vänster sida, upp mot örat/nacken. Väldigt typiskt för denna sjukdom. Hon skriker oxå ofta när man kommer åt henne vid det området på vänster sida, Det är i princip omöjligt att borsta henne där, då kliar hon som besatt och skriker.
Hon sitter ofta och slickar sig i luften, hon "fångar flugor" som man brukar säga. Detta är oxå typiskt för sjukdomen. Hon vill inte längre gå promenader så långt, bara göra sina behov och sen vill hon gå in igen. När man är ute med henne i koppel går hon ofta som i sidled, hon kan inte riktigt styra sina egna nerver när hon går vilket gör att hon har svårt att gå rakt. Även detta symtom för sjukdomen.
Hon har magnetröntgas och har som sagt fått denna diagnos som är en obotlig sjukdom där förloppet bara blir värre och värre. Vi märker en stor skillnad på henne som hon är idag mot hur det var för ett år sen, när vi började misstänka att hon hade denna sjukdom.
Veterinären har sagt att det är omöjligt att säga hur länge hon kommer kunna leva innan vi måste ta bort henne för hennes skull. Hon kan bli sämre mycket fort eller så kan förloppet stanna av i flera år och hon kan leva med dessa symtom tills hon blir gammal. Svårt att säga alltså.
Men nu till min fundering, vi har en försäkring på henne via Agria på 2000 kr/år. Jag har börjat fundera på om vi ska säga upp försäkringen eftersom hon ändå är obotligt sjuk och om det skulle hända henne något där veterinärvården blir dyr kommer vi nog ändå låta henne somna in eftersom hon redan nu är sjuk. Fast samtidigt vet man ju inte hur man känner om något verkligen händer, vi kanske inte alls är redo att ta bort henne då.
Vad råder ni mig att göra?