Nanny??
Hej.
Jag har funderat på att skaffa en barnflicka 5 gånger i månaden ett par tim. Har någon erfarenhet av barnflicka el nanny?? Vart hittar man dom?
Hej.
Jag har funderat på att skaffa en barnflicka 5 gånger i månaden ett par tim. Har någon erfarenhet av barnflicka el nanny?? Vart hittar man dom?
sätt upp en lapp i din affär typ ica el ngn högskola/universitet i närheten
Mmm känns bara lite olustigt. I andra länder är det jättevanligt men här i Sverige tittar folk lite konstigt på en när man tar upp det.
i andra länder äter dom fladdermös men här i sverige tittar vi snett på de som gör det!
Kallar du det barnvakt känns det genast mer svenskt ;)
Svenskt el inte kan kvitta. Men har gogglat lite nu och ser att det finns firmor man kan anlita för sånt här :)
Hej Ts,
Har samma tankar om det som du har ts.
Vi hade en barnvakt/nanny när vi bodde tillfälligt i en annan stad. Det fungerade jätte bra! Hon kunde komma hem till oss och leka med vår dotter medans vi packade eller liknande. Ibland möttes vi i stan då jag hade inplanerade möten. Ibland väntade de på mig i vänthallen och ibland gick de ut till närmaste lekplats. Vi betalde henne per gång och ofta handlade det om 1-3 timmar, 1-2 gånger i veckan. Vissa veckor behövde vi ingen passning. Vi fick tag i vår nanny genom lokaltidningen. Jag gjorde en kreditupplysning på henne samt kollade upp att vissa saker stämde om henne som hon hade berättat om. Jag funderade även på att be om ett utdrag ur brottsregistret samt referenser. Men jag kände att det inte behövdes, då vi för det mesta alltid fanns i närheten när hon var med vår dotter.
Nu har jag planer på att skaffa mig en ny nanny i den här staden som vi bor i idag. Jag tycker att det var väldigt smidigt och man slapp ha någon som lade sig i barnets uppfostran och liknande. Så som svärmor gärna gör. Men den här gången vill jag ha någon som är lite "mer" än den förra.
I vilket fall, jag rekomenderar hela grejen med att skaffa en nanny! Folk är bara avundsjuka på att man är så "fri" i sinnet och att man har ekonomin för det! De flesta föräldrarna verkar ju inte vilja att barnet skall tycka om någon annan än den själv och då funkar ju inte den här saken med nanny riktigt.
Tack för ditt svar!
Här har vi en till som tänker som mig märker jag. Jag ska faktiskt ringa till min hemkommun och kolla vad dom kan erbjuda. Jag har en väninna som känner en familj som har barnflicka som dom är jättenöjda med skulle få hennes nr imorgon. Kan man underlätta för sig själv och att sammtidigt för mitt barn så varför inte.
Jag tycker inte om att vara beroende av någon annan utan betalar gärna en slant skönt att slippa ha en person som "lägger sig i" som du nämnde vilken bonus!