• Anonym

Skelögd-Hjälp!

Hej

Jag undrar om ni vet hur man kan få hjälp med detta. Jag är skelögd endast på ena ögat men har mått dåligt av detta hela mitt liv i stort sett sedan jag visste om det. Är också inne på att skaffa barn och vill att om barnet också får detta så vill jag att man ska kunna hjälpa barnet att få bort det. Vet ni hur jag och min blivande lilla kan få hjälp med detta?

• Svar på tråden Skelögd-Hjälp!
  • annhan

Skelögdhet går väl att åtgärda genom en tämligen enkel operation? Jag vet dock inte om man själv får bekosta en sådan operation eller om landstinget betalar. Du kanske kan gå till din husläkare och ta upp frågan, så kanske han/hon kan remittera dig vidare?

Jag tror dock inte att sådant är ärftligt, såvida skelögdheten inte beror på något ärftligt syndrom av något slag.

Lycka till!

• Joker

Som annhan skriver går det att operera, och det är en enkel operation. Är det inte så grav skelning kan man öva upp ögat genom att sätta en lapp för det friska ögat, och även använda ögondroppar. Det går nog bara på barn dock.

När min lillebror föddes skelade han kraftigt, men nu när han är 17 kan man knappt se det alls. Lillasyster började skela lite när hon var i fem-års åldern, och det är helt borta nu (efter lapp för det friska ögat, ögondroppar och operation).
    Operationen är inget som du behöver betala själv, den betalas av landstinget.

• Jennelii

Mitt ex är rejält skelögd och har opererat sig flera ggr utan resultat...men alla hans syskon är det oxå, mer eller mindre...sen ser alla precis ut som pappan, jättegulligt med 6 barn och alla ser likadana ut =)

Mkt möjligt att det går i arv....

Men, en annan kompis, hennes barn blev rejält skelögd när hon var bebis, över natten av en förkylning. Läkaren sa att det var "vanligt"..helskumt, har aldrig hört talas om det. Hon har glasögon som drar ut ögat till där det ska vara, fortfarande nu 10 år senare. Det är mkt bättre...men ändå...att det kan bli så...

Förlåt, det här var inget svar på din fråga....

• Smothie

Jag har skelat sedan jag var nyfödd, nu 21 år gammal på båda ögonen, har genomgått det mesta med detta, lappar och ja you name it, och samanlagt 4 operationer, senast nu i vintras och är fortfarande inte nöjd...

Både jag, min mamma, morbror med kusiner skelar. Mina barn kommer säkerligen ärva detta =(

Svar på tråden Skelögd-Hjälp!