Förvirradbrud skrev 2012-06-18 23:21:17 följande:
jag träffade en kille igår för första gången och hamnade i säng med han.. blev så atraherad av han .. Jag sög av han igår och idag har jag lite svårt att svälja och är lite svullen på höger sida känns som en liten knöl fan.. kan det betyda att jag har någon könssjukdom??? Tacksam för svar
Kanske men jag är inte säker på det. Kan det inte vara så att du har råkat få en vanlig halsinfektion som brutiit ut just nu? antag att tex han var dålig i halsen och kysste dig på munnen och du har fått en infektion.
Det finns i o för sig smittor som smittar från könsorgan till mun och/eller hals. Det är ju slemhinnor i båda fallen , men i så fall vet jag inte vilken smitta. HPV som triggar livmoderhalscancer och även cancer i munhålan och/eller halsen efter överföring vid oralsex har ökat (oralsex har blivit populärare och folk har fler sexpartners än förr osv),.men den följden kommer kanske efter många år om man har otur. Dock är jag inte säker på att de farliga typerna av HPV ger några symptom precis efter smittotillfället. De farliga typerna ger ibland inga symptom alls ,vilket är väldigt lömskt. De vaccin som finns lär bita på kanske ca 40-70% av de farliga typerna av HPV. kondo skyddar inte lika mycket procentuellt mot HPV som mot en del andra smittor, enligt vad jag läste i en artikel.
Jag vet inte om man kan få "herpes i halsen" tex.
Kan du inte gå o testa dig. Det ifnns tester för olika könssjukdomar. De farliga HPV-formerna är jag dock inte säker på att det finns tester mot på de vanliga mottagningarna. Jag ville själv testa mig för 5 år sedan , men fick beskedet att det nte fanns några tester på sjukhuset.