• Förvirradbrud

Jag hade oralsex med en kille igår och idag har jag ont i halsen lite svullen på höger sida varför?

jag träffade en kille igår för första gången och hamnade i säng med han.. blev så atraherad av han .. Jag sög av han igår och idag har jag lite svårt att svälja och är lite svullen på höger sida känns som en liten knöl fan.. kan det betyda att jag har någon könssjukdom??? Tacksam för svar 

• Svar på tråden Jag hade oralsex med en kille igår och idag har jag ont i halsen lite svullen på höger sida varför?
  • Sven Erik Johansson
    Förvirradbrud skrev 2012-06-18 23:21:17 följande:
     jag träffade en kille igår för första gången och hamnade i säng med han.. blev så atraherad av han .. Jag sög av han igår och idag har jag lite svårt att svälja och är lite svullen på höger sida känns som en liten knöl fan.. kan det betyda att jag har någon könssjukdom??? Tacksam för svar 

Kanske men jag är inte säker på det. Kan det inte vara så att du har råkat få en vanlig halsinfektion som brutiit ut just nu? antag att tex han var dålig i halsen och kysste dig på munnen och du har fått en infektion.

Det finns i o för sig smittor som smittar från könsorgan till mun och/eller hals. Det är ju slemhinnor i båda fallen , men i så fall vet jag inte vilken smitta. HPV som triggar livmoderhalscancer och även cancer i munhålan och/eller halsen efter överföring vid oralsex  har ökat (oralsex har blivit populärare och folk har fler sexpartners än förr osv),.men den följden kommer kanske efter många år om man har otur. Dock är jag inte säker på att de farliga typerna av HPV ger några symptom precis efter smittotillfället. De farliga typerna ger ibland inga symptom alls ,vilket är väldigt lömskt. De vaccin som finns lär bita på kanske ca 40-70% av de farliga typerna av HPV. kondo skyddar inte lika mycket procentuellt  mot HPV som mot en del andra smittor, enligt vad jag läste i en artikel.

Jag vet inte om  man kan få "herpes i halsen" tex.

Kan du inte gå o testa dig. Det ifnns tester för olika könssjukdomar. De farliga HPV-formerna är jag dock inte säker på att det finns tester mot på de vanliga mottagningarna. Jag ville själv testa mig för 5 år sedan , men fick beskedet att det nte fanns några tester på sjukhuset.     
  • Förvirradbrud

men eftersom vi hade oralsex igår ,vf får man ont dagen efter.. lixom så snabbt ? det har aldrig hänt mig :/ känner mig lite små febrig oxå inte kul men ja ska gå kolla mig men vet inte  :(( så förvirrad man är.. grejen är att jag har HPV virus i kroppen men det är inget som har blommat ut sedan år 2009 men viruset har jag kvar i kroppen.. men jag får nog gå ta blod prov mot hiv eller gonorre :/

• Sven Erik Johansson
    Förvirradbrud skrev 2012-06-18 23:46:58 följande:
    men eftersom vi hade oralsex igår ,vf får man ont dagen efter.. lixom så snabbt ? det har aldrig hänt mig :/ känner mig lite små febrig oxå inte kul men ja ska gå kolla mig men vet inte  :(( så förvirrad man är.. grejen är att jag har HPV virus i kroppen men det är inget som har blommat ut sedan år 2009 men viruset har jag kvar i kroppen.. men jag får nog gå ta blod prov mot hiv eller gonorre :/

Jag vet inte vad det är. Hoppas du blir kvitt det obehagliga.. Jag gissar att den formen av HPV du känner till att du har är en av de ofarligare formerna (men kan förståss inte veta säkert det). De ofarliga formerna kan ge synliga könsvårtor, kondylom. En del av de farliga kan däremot ge osynliga könsvårtor och det är lömskt.
  • Anonym

Klamydia och mycoplasma genitalium kan sätta sig i halsen.

• Anonym

Hände mig en gång också. Fick panik och trodde jag var smittad av ngt. Kände precis som du beskriver!
    Läste runt och var till slut tvungen att kolla upp detta på vårdcentral (lyckligtvis sa jag bara att jag hade halsont, inte varför!)
    Det visade sig att jag hade fått halsfluss, modell värre, därav smärtan och febern.
    Tror dock inte att detta hade ngt med oralsexet att göra men vad vet jag :P 
    Det gick över och har sedan dess inte hänt igen iaf! 

• Förvirradbrud

Jasså okej okej .. Men greje är att jag har fått feber nu as ont i halsen på höger sida, Jag frågade killen igår om han hade nå könssjukdom han sa att han hade kollat sig och att han inte hade nått .. så ja tror inte de kan bero på oralsexet :/.. eller aa man vet ju aldirg.. han sa till mig att han va sjuk när vi träffades så de är vell kankse därför jag blev smittad? 

• Ruggugglan
    Förvirradbrud skrev 2012-06-19 12:01:12 följande:
    Jasså okej okej .. Men greje är att jag har fått feber nu as ont i halsen på höger sida, Jag frågade killen igår om han hade nå könssjukdom han sa att han hade kollat sig och att han inte hade nått .. så ja tror inte de kan bero på oralsexet :/.. eller aa man vet ju aldirg.. han sa till mig att han va sjuk när vi träffades så de är vell kankse därför jag blev smittad? 
    Men, ja. Är han sjuk så är det ju ganska stor risk att du blir smittad. Du har säkert åkt på en vanlig virusinfektion, dvs förkylning med halsont.
  • Sven Erik Johansson
    Förvirradbrud skrev 2012-06-19 12:01:12 följande:

Jag gissar det är hans halsinfektion, men i o för sig finns det ju så mågna köns-smittor så han har nog inte testat sig för alla.
  • glad i livet

Men könssjukdomar ger väl inte symptom så fort? Från en dag till nästa?

Förkylningar kan dock smitta jättefort. Var uppmärksam så du inte fått halsfluss.  

• Anonym (skyddad)
    Anonym skrev 2012-06-19 00:23:59 följande:
    Klamydia och mycoplasma genitalium kan sätta sig i halsen.
    Visst kan de göra det men det går inte så fort att man reagerar morgonen efter.
  • Sven Erik Johansson
    glad i livet skrev 2012-06-19 13:10:49 följande:
    Men könssjukdomar ger väl inte symptom så fort? Från en dag till nästa?

Förkylningar kan dock smitta jättefort. Var uppmärksam så du inte fått halsfluss.  

Oftast gör de nog inte det. Fast jag har för mig jag hört att tex HIV-smitta ger någon sorts symptom rätt fort som sedan går över och sdan märks inget på kanske många år. Nu sägar jag ABSOLUT  INTE att TS ha just den smittan,men tar den som ett exempel.
Svar på tråden Jag hade oralsex med en kille igår och idag har jag ont i halsen lite svullen på höger sida varför?