• Anonym (osäker)

Vågar jag dricka ikväll?

Löjlig fråga kanske, men vill bolla lite.

Jag är extremt noga med att aldrig dricka alkohol om jag ska köra bil dagen efter, tar inte ens ETT glas vin om jag ska köra på morgonen sen. Men nu känner jag för att frångå min egen regel, men behöver rådfråga ändå.

Ikväll är det personalfest hos en kollega och jag har sett fram emot den här i flera veckor. Men så blev en vän till mig sjuk och jag lovade att täcka upp för henne på jobbet i morgon, hon jobbar natt mellan onsdag och torsdag. Så det ser ut så här:

Ikväll väntar grillfest och jag hade tänkt ta med mig en flaska vin, jag kommer inte sätta mig bakom ratten förrän 20.30 i morgon kväll. Sista glaset kanske jag kommer ta runt 22-22.30 ikväll. Har jag hunnit förbränna en vinflaska på ungefär 22 timmar?

Jag vet att många säger "man förbränner så och så i timman" men jag har aldrig fattat hur man räknar på det där. :(

Om siffror behövs så kan jag säga så här; jag väger ca 75 kg och är 172 cm lång, vinet är av vanlig sort (är det 12-13% tror jag) och jag är inte jätteovan att dricka vin.

Visst det är inget måste med vinet ikväll, men det är så sällan jag kommer hemifrån och får lite "vuxentid" med vänner så det vore så gott med några glas och lite prat, skratt och mat. Men jag gör det inte om det finns minsta risk att jag inte förbränner alkoholen innan i morgon kväll.

Tacksam för svar. :)

• Svar på tråden Vågar jag dricka ikväll?
  • Pickeli

Ja du hinner blir körklar och du dricker flaskan under kvällen. Däremot skulle jag aldrig ut och köra och jobba natt om jag hade festat upp en flaska vin dagen innan. Skulle vara livsfarligt av orsaken trötthet helt enkelt.

Men absolut kan du köra.

Är ganska säker på att du kan köra även om du halsar hela flaskan kl 22.

Google it!
  • Pickeli
    Pickeli skrev 2012-06-19 07:46:58 följande:
    Ja du hinner blir körklar och du dricker flaskan under kvällen. Däremot skulle jag aldrig ut och köra och jobba natt om jag hade festat upp en flaska vin dagen innan. Skulle vara livsfarligt av orsaken trötthet helt enkelt.

Men absolut kan du köra.

Är ganska säker på att du kan köra även om du halsar hela flaskan kl 22.
    om* du dricker flaskan under kvällen.

Alltså om du börjar dricka på eftermiddagen och dricker slut till kl 22.
    Google it!
  • Anonym (osäker)

Tack. :)

Trötthet och så oroar mig inte, hör till den lyckliga skara som aldrig blir bakfull eller trött efter en festkväll. Jag ska också bara köra en mil till jobbet och sedan är det sovande jour där och sedan kör jag hem klockan sju morgonen efter. Jag ska alltså inte sitta och köra bil under natten eller så utan bara till och från jobbet med flera timmars sömn där emellan. :)

• Pickeli
    Anonym (osäker) skrev 2012-06-19 07:49:18 följande:
    Tack. :)

Trötthet och så oroar mig inte, hör till den lyckliga skara som aldrig blir bakfull eller trött efter en festkväll. Jag ska också bara köra en mil till jobbet och sedan är det sovande jour där och sedan kör jag hem klockan sju morgonen efter. Jag ska alltså inte sitta och köra bil under natten eller så utan bara till och från jobbet med flera timmars sömn där emellan. :)
    Vad bra att du inte blir trött, jag blir jättetrött kvällen efter jag festat. Skulle aldrig klarat en arbetsdag efter det! Sova på jobbet lät skönt, det skulle jag behöva nu!
    Google it!
  • Anonym (osäker)

Jag ska försöka hålla mig vaken så länge som möjligt i natt och sedan sova en stund på dagen i morgon istället. Även om det är sovande jour kan en av de boende ha en pigg natt och då ser det ju illa ut om personalen ligger där och snarkar. ;)

Men skönt att veta att jag inte behöver oroa mig för vinintaget då. Många tycker jag överdriver detta lite väl extremt (detta att jag inte ens tar ett litet glas om jag ska köra morgonen efter) men jag är verkligen stenhård med det där. Har en väninna som kan dra i sig en flska på kvällen och ändå köra förmiddagen efter, men så snabbt förbränns väl ändå inte en hel flaska? :/

• Anonym
    Anonym (osäker) skrev 2012-06-19 07:58:35 följande:

Jag ska försöka hålla mig vaken så länge som möjligt i natt och sedan sova en stund på dagen i morgon istället. Även om det är sovande jour kan en av de boende ha en pigg natt och då ser det ju illa ut om personalen ligger där och snarkar. ;)

Men skönt att veta att jag inte behöver oroa mig för vinintaget då. Många tycker jag överdriver detta lite väl extremt (detta att jag inte ens tar ett litet glas om jag ska köra morgonen efter) men jag är verkligen stenhård med det där. Har en väninna som kan dra i sig en flska på kvällen och ändå köra förmiddagen efter, men så snabbt förbränns väl ändå inte en hel flaska? :/

Det tar i runda slängar tre timmar att förbränna två glas vin. Vad är det i en flaska? Fyra glas?
  • Anonym (osäker)
    Anonym skrev 2012-06-19 08:03:26 följande:
    Det tar i runda slängar tre timmar att förbränna två glas vin. Vad är det i en flaska? Fyra glas?
    En flaska är 7.5 dl, hur många glas det motsvarar beror på storleken på glasen. ;)
  • Pickeli
    Anonym (osäker) skrev 2012-06-19 07:58:35 följande:

Jag är också extremt petnoga, men jag blir så förbannat trött också.

Generellt förbränner man väl ungefär 2 cl starksprit/h det är bara räkna baklänges efter det.
    Google it!
  • Anonym (osäker)
    Pickeli skrev 2012-06-19 08:27:41 följande:
    Jag är också extremt petnoga, men jag blir så förbannat trött också.

Generellt förbränner man väl ungefär 2 cl starksprit/h det är bara räkna baklänges efter det.
    Fast det är just den uträkningen jag aldrig lärt mig, hur många cl starksprit motsvarar 7,5 dl vanligt vin? *hopplös på matte*
  • Pickeli
    Anonym (osäker) skrev 2012-06-19 08:36:14 följande:
    Fast det är just den uträkningen jag aldrig lärt mig, hur många cl starksprit motsvarar 7,5 dl vanligt vin? *hopplös på matte*
    Alltså nu är det jättetidigt på morgonen och jag har inte ens orkat ta mig upp ur stolen för att hämta kaffe 25 meter bort. MEN det är väl bara räkna mängden gånger procenten? 75x 0,13 tec. Om det är 13%igt vin. Vilket ger ca 10 cl sprit? Eller? Hur vida det stämmer vågar jag inte uttala mig om, jag är också hopplös på matte och inte alls i skick att använda något logiskt tänkande eller sunt förnuft nu.

Kaffe tack!
    Google it!
  • Anonym
    Anonym (osäker) skrev 2012-06-19 08:36:14 följande:
    75 cl 12%-igt vin innehåller 9 cl etanol. 
  • Pickeli
    Pickeli skrev 2012-06-19 08:49:08 följande:
    Alltså nu är det jättetidigt på morgonen och jag har inte ens orkat ta mig upp ur stolen för att hämta kaffe 25 meter bort. MEN det är väl bara räkna mängden gånger procenten? 75x 0,13 tec. Om det är 13%igt vin. Vilket ger ca 10 cl sprit? Eller? Hur vida det stämmer vågar jag inte uttala mig om, jag är också hopplös på matte och inte alls i skick att använda något logiskt tänkande eller sunt förnuft nu.

Kaffe tack!
    Fast då är det väl 10 cl ren sprit kanske, och inte 40%-ig.
    Google it!
  • Queen of all

Är inte det där med förbränningen väldigt olika från person till person??? Samma sak med hur onykter man blir...

• Anonym (osäker)

Ja den där räkningen med cl och vin omförvandlat till starksprit är alldeles för avancerat för mig. ;)

Jo visst kan förbränningen variera något från person till person, men inte så ofantligt mycket ändå. Däremot hur full man blir har inte så mycket med hur snabbt man förbränner det sen.

Men då njuter jag av mitt vin ikväll i trygg förvining om att min kropp gjort sig av med alkoholen om 22 timmar. :D

• nozpa
    Anonym (osäker) skrev 2012-06-19 09:57:47 följande:

Ja den där räkningen med cl och vin omförvandlat till starksprit är alldeles för avancerat för mig. ;)

Jo visst kan förbränningen variera något från person till person, men inte så ofantligt mycket ändå. Däremot hur full man blir har inte så mycket med hur snabbt man förbränner det sen.

Men då njuter jag av mitt vin ikväll i trygg förvining om att min kropp gjort sig av med alkoholen om 22 timmar. :D

Det gör du rätt i. Hoppas att du får en trevlig kväll med fint väder. :)
Svar på tråden Vågar jag dricka ikväll?