Vågar jag dricka ikväll?
Löjlig fråga kanske, men vill bolla lite.
Jag är extremt noga med att aldrig dricka alkohol om jag ska köra bil dagen efter, tar inte ens ETT glas vin om jag ska köra på morgonen sen. Men nu känner jag för att frångå min egen regel, men behöver rådfråga ändå.
Ikväll är det personalfest hos en kollega och jag har sett fram emot den här i flera veckor. Men så blev en vän till mig sjuk och jag lovade att täcka upp för henne på jobbet i morgon, hon jobbar natt mellan onsdag och torsdag. Så det ser ut så här:
Ikväll väntar grillfest och jag hade tänkt ta med mig en flaska vin, jag kommer inte sätta mig bakom ratten förrän 20.30 i morgon kväll. Sista glaset kanske jag kommer ta runt 22-22.30 ikväll. Har jag hunnit förbränna en vinflaska på ungefär 22 timmar?
Jag vet att många säger "man förbränner så och så i timman" men jag har aldrig fattat hur man räknar på det där. :(
Om siffror behövs så kan jag säga så här; jag väger ca 75 kg och är 172 cm lång, vinet är av vanlig sort (är det 12-13% tror jag) och jag är inte jätteovan att dricka vin.
Visst det är inget måste med vinet ikväll, men det är så sällan jag kommer hemifrån och får lite "vuxentid" med vänner så det vore så gott med några glas och lite prat, skratt och mat. Men jag gör det inte om det finns minsta risk att jag inte förbränner alkoholen innan i morgon kväll.
Tacksam för svar. :)