• estrell

Missnöje Förskolorna i Skarpnäck!

Den senaste tiden och då rättare sagt de senaste 2 åren har i Skarpnäcks stadsdelsförvaltning kantrats av mycket missnöje efter att det tillsatts en ny grupp med chefer efter en tidigare dåligt fungerande ledning.

Personalomsättningen har de senaste åren varit enorm, och på avdelningen för de större barnen har vi helt tappat räkningen eftersom tom kocken sagt upp sig pga missnöje med ledningen.  Personalen vänder sig till oss föräldrar och vädjar om att agera, men efter otaliga krismöten blir vi fortfarande inte hörda. Barnen far  illa, de kissar på sig, får stress syndrom, det är bråkigt och ostrukturerat med ständigt ny personal, och tom barnen har tröttnat nu och lyssnar inte längre på de nya som tillsätts. Senaste året har det varit ett 20 tal nya lärare som sedan sagt upp sig på den värst drabbade avdelningen.

Barnen vill inte längre gå till dagis, och många föräldrar byter förskolor, flyttar eller håller tom barnen hemma för att de mår så psykiskt dåligt av att gå till dagis!

Det har funnits dagar där vi hämtar barn på gården utan kläder en kall vinter, eller dagar när personalen inte vet vilka som är vilka föräldrars barn när vi kommer för att hämta dem. Föräldrar i parker runtom har hört av sig då de tycker att personalen är otrevlig och nedlåtande mot våra barn då de är på utflykter, jag skulle kunna göra denna lista oändlig! Detta missnöje är ett problem i HELA Skarpnäcks stadsdelsförvalning, och vi på Björkens förskola i Hammarby vill gärna komma i kontakt med andra föräldrar i stadsdelen för att få en uppfattning av hur ni känner och uppfattar situationen i andra förskolor runtom.

Tillsammans kan vi göra skillnad, för det krävs en förändring i ledningen, men då krävs det att vi går samman och kämpar ihop! 

Hör av er!!!! 

• Svar på tråden Missnöje Förskolorna i Skarpnäck!
  • StaffenAssar

Jag har barn på två olika förskolor i Kärrtorp, en privat och en kommunal, och upplever inte de problem du beskriver. Eventuellt lite gällande personalomsättningen, men min upplevelse är att det mest är unga personer som 'drar vidare' för att plugga eller resa eller så. Jag har tvärt om en mycket positiv bild av den kommunala förskolan (för jag antar att det främst är den du är intresserad av). Min son har en heltidsresurs och jag har bara fått positivt gensvar av kommunen som anstränger sig för att tillgodose hans behov. Jag har aldrig sett barn dåligt klädda för vädret tex, och all personal på dagiset vet vem jag är och hälsar (4 avdelningar) och jag tror att de också har koll på de andra barnens föräldrar, i alla fall efter hur jag uppfattat det. Sedan är jag ju medveten om att min bild kan skilja sig från andras på grund av just resursen, dels för att mitt barn ju då alltid har en persons tid och uppmärksamhet, och dels för att jag kanske känns igen mer eftersom alla känner igen mitt barn och det eventuellt skulle kunna göra att jag får mer uppmärksamhet som förälder även av den personal som inte är speciellt utsedd åt mitt barn. Men jag upplever som sagt inte de problem du beskriver. Som du beskriver det låter situationen riktigt illa, och jag förstår att föräldrar tar sina barn därifrån. Hoppas verkligen att det blir bättre! Jag vill alltså på intet sätt förringa de problem du beskriver, bara tala om att jag inte känner igen dem från min erfarenhet av förskolorna i stadsdelen.

• cruz

Det där låter mycket illa! Jag bor inte i Skarpnäck utan i norrförort men jag tänkte bara höra om ni har anmält förskolan /kommunen till skolinspektionen? Det måste göras om förhållandena är så dåliga. Om FL är trögt att hitta föräldrar i Skarpnäck så testa facebook också (fast det misstänker jag att ni har gjort). Mitt tips annars är att gå upp på politikernivå om förvaltningen inte gör något. Så gjorde vi när vi var missnöjda med våra förskolor pga deras minskade resursstöd till barn med autism. Vi samlade ihop oss ett gäng föräldrar, mailbombade och ringde politikerna i kommunledningen och barn och utbildningsnämnden och vi fick till sist ett möte. Vi hade mediakontakter också (samlar man på sig ett stort antal föräldrar så brukar man kunna hitta någon inom lokalpress eller TV. Det är f-n bedrövligt att samhällets minsta medborgare som inte kan tala för sig drabbas.

Svar på tråden Missnöje Förskolorna i Skarpnäck!