2 månaders bebis sover 11-12 timmar utan mat!
Hejsan alla erfarna föräldrar!Vet inte om det är något problem, eller om jag ska vara glad. Har svårt att bestämma mej..
Min flicka (första barnet) är 9 veckor och har sedan några veckor börjat sova 20-07 utan mat.
Hon äter bara ersättning nuförtiden så hon står sej ju längre än på bröstmjölken. Men ändå....
Jag brukar väcka henne vid 7 och så äter hon vid 07, 11, 15, och 18 + 19.30.
Oftast vaknar hon till runt 03 och 05 framåt småtimmarna, men efter kort nappinstopp så somnar hon om.
Inatt sov hon över 12 timmar utan mat. Struntade i att väcka henne vid 07.
Var inne och sjöng godmorgon, godmorgon lite försiktigt och strök henne över ryggen..
Men hon bara skruvade lite på sej och sov vidare som en klubbad säl. 08.15 fick jag liv i henne. Då var hon glad och pigg!
Hon har förvisso alltid sovit bra på natten..
Vid 4 veckor ålder började hon sova 6 timmars sammanhängande sömn,
vaknade runt 4 och åt.. Och sov vidare till mellan 7-9 tiden på morgonen.
Jag hade inte oroat mej, utan njutit, om jag visste att hon åt som en häst om dagarna.
Hon har följt sin kurva och barnmorskan sa inget sist vi var där, men jag såg att hon låg en pytteliten bit under den nu emot slutet. På 2 månaders-kontrollen var hon 59,5 cm lång och vägde 5000 g.
En liten tunntarm! Vid födseln vägde hon 3700 och var 51 cm lång.
Hade hon fått i sej en liter under sin vakna tid på dagen så hade jag förstått att hon sovit gott.
Men hon är ingen storätare. Hon äter mellan 650-820 ml per dygn. Oftast runt 750.
På morgonen verkar hon inte vrålhungrig men kan få i sig 110 - 190 ml med lite trugande.
Hon är pigg, glad och aktiv under sin vakna tid och utvecklas som hon ska..
Har testat att ge henne mat vid 04 när jag hört att hon vaknat till, istället för att stoppa in nappen.
Men hon somnar i min famn och suger bara några tag.. Blundar.. Suger några tag till.
Hon äter mellan 50-80 ml och verkar inte hungrig.
Ibland på dagen kan hon däremot få i sej 230-260 ml under nån viss timme.
Kan jag låta henne sova med gott samvete, eller borde jag väcka henne och mata henne nån gång på natten?
Är det fler som har såna här sovbebisar??
Mvh / Jenni