• Jennisi

2 månaders bebis sover 11-12 timmar utan mat!

Hejsan alla erfarna föräldrar!

Vet inte om det är något problem, eller om jag ska vara glad. Har svårt att bestämma mej..
    Min flicka (första barnet) är 9 veckor och har sedan några veckor börjat sova 20-07 utan mat.
    Hon äter bara ersättning nuförtiden så hon står sej ju längre än på bröstmjölken. Men ändå....
    Jag brukar väcka henne vid 7 och så äter hon vid 07, 11, 15, och 18 + 19.30.
    Oftast vaknar hon till runt 03 och 05 framåt småtimmarna, men efter kort nappinstopp så somnar hon om.
    Inatt sov hon över 12 timmar utan mat. Struntade i att väcka henne vid 07.
    Var inne och sjöng godmorgon, godmorgon lite försiktigt och strök henne över ryggen..
    Men hon bara skruvade lite på sej och sov vidare som en klubbad säl. 08.15 fick jag liv i henne. Då var hon glad och pigg!
    Hon har förvisso alltid sovit bra på natten..
    Vid 4 veckor ålder började hon sova 6 timmars sammanhängande sömn,
    vaknade runt 4 och åt.. Och sov vidare till mellan 7-9 tiden på morgonen.
    Jag hade inte oroat mej, utan njutit, om jag visste att hon åt som en häst om dagarna.
    Hon har följt sin kurva och barnmorskan sa inget sist vi var där, men jag såg att hon låg en pytteliten bit under den nu emot slutet. På 2 månaders-kontrollen var hon 59,5 cm lång och vägde 5000 g.
    En liten tunntarm! Vid födseln vägde hon 3700 och var 51 cm lång.
    Hade hon fått i sej en liter under sin vakna tid på dagen så hade jag förstått att hon sovit gott.
    Men hon är ingen storätare. Hon äter mellan 650-820 ml per dygn. Oftast runt 750.
    På morgonen verkar hon inte vrålhungrig men kan få i sig 110 - 190 ml med lite trugande.
    Hon är pigg, glad och aktiv under sin vakna tid och utvecklas som hon ska..
    Har testat att ge henne mat vid 04 när jag hört att hon vaknat till, istället för att stoppa in nappen.
    Men hon somnar i min famn och suger bara några tag.. Blundar.. Suger några tag till.
    Hon äter mellan 50-80 ml och verkar inte hungrig.
    Ibland på dagen kan hon däremot få i sej 230-260 ml under nån viss timme.

Kan jag låta henne sova med gott samvete, eller borde jag väcka henne och mata henne nån gång på natten?
    Är det fler som har såna här sovbebisar??

Mvh / Jenni
  • Svar på tråden 2 månaders bebis sover 11-12 timmar utan mat!
  • Mynta

Njut och var glad!! Börjar vikten dippa för mycket kommer din BVC-sköterska garanterat påpeka det.

• Fru Bult

700-800ml är inte speciellt lite för en 5kgs bebbe! Och hon verkar ju växa på längden också, så skulle tro att hon får nog med mat. Mitt barn åt runt en liter ersättning vid tre månader kommer jag ihåg och då vägde han 6,5kg. Han sov för det mesta åtta timmar i sträck utan att äta. Själv sov jag hela nätter (sju, åtta timmar då) utan mat ända från födseln, har mamma berättat. Redan vid två månader sov jag också 12 timmar utan att äta. De satte på mig dubbla blöjor och lät mig sova, hehe. Verkar hon pigg och glad så ha is i magen och kolla kurvan vid nästa BVC-besök. De ökar ju lite sporadiskt i vikt, så kurvan är på så sätt inte 100%-tillförlitlig, har jag hört.

• Jennisi

Ja, hon verkar ju mätt och jag trugar och rapar tills hon inte vill ha mer.. Man tänker ju att hon inte skulle kunna somna om på natten om hon var hungrig. På dagen är hon pigg, glad och aktiv som sagt var.. Skriker i princip aldrig, men kan vara lite smågnällig vissa dagar mellan leendena. Jag ringde BVC och ska dit och och väga henne nu! Tycker tanten att hon ser välmåendes ut o går upp helt okej, så ska jag njuta istället för att leta fel! Hon har ju i alla fall en liten dubbelhaka och en hel del söta veck på låren, trots att hon inte är någon såndär gosig tjockisbebbe. Jag var ju också en lång tunntarm som bebis, och jag mådde bra! Det verkar bara lite sällsynt när man pratar med folk.. Att nån så liten sover så mycket på natten, utan mat en endaste gång. Tack för era reflektioner! :)

• Natulcien

Sover hon lika mycket på dagen? Jag funderar på anledningen till att hon bara äter var fjärde timme? Det låter som välidgt sällan, så jag undrar om det är p.g.a att hon sover? Annars kan du väl prova att mata var tredje timme åtminstone? Om du är orolig...

Vår son var också en mästersovare redan från start. Och ja, det är ovanligt. Han sov 12 timmar utan att vakna för mat när han var 3 månader och inte trodde riktigt på mig när jag berättade det.
    Men han var helammad, och ammade ca varannan timme på dagarna, och sov inte så mycket på dagen.

• Jennisi

Natulcien: Jag har testat att ge mat varannan timme under en period, men slutresultatet av dagens matintag blev detsamma som när jag ger var 3,5- 4:e timme. När jag låter det gå några timmar emellan måltiderna så samlar hon på sej mer hunger och äter bättre när det är dags. Plus att magen får chans att vila emellan, vilket är bra. Men när jag väl matar henne så äter hon under en hel timmes tid.. Alltså säg att jag ger mat klockan 11.00: Då äter hon kanske 110 ml i ett svep innan hon bryter.. Sen rapar jag henne och byter blöja o leker o pratar med henne. Därefter äter hon 50 ml till.. Och så kanske de sista 40 ml efter ännu en rap o lite häng med mig, i slutet av den där timmen. Hon äter alltså t.e.x mellan 11-12.. Sen sover hon 12.30-14.30.. Äter vid 15 igen. Så då har magen vilat i 3 timmar sedan förra måltiden. Men nyss när jag var hemma hos min mamma så drog hon i sig 200 ml på 15 minuter för ovanlighetens skull.. Jag var förbi BVC idag efter att ha varit töntig och orolig. Hon hade gått upp nästan 400 gram på 2,5 vecka och låg mitt på sin kurva igen. Så svälter gör hon ju inte.. Trots att hon inte ökar sådär massor som en del matglada bebbar kan göra.. Herregud vad siffror jag väller ur mig i det här inlägget! Lilla kontrollfreaksmorsan vettni! ;) Nej hon sover ca 15-16 timmar per dygn. Hon har varit vaken mycket på dagen sedan hon föddes.. I början kunde hon vara vaken 5-6 timmar som nyfödd, helt övertrött, men kunde absolut inte komma till ro i vagn eller säng.. Hon kunde bara sova groda på mej. Men sen när hon blev 5 veckor så har hon kunnat somna själv bara man lägger ner henne, stoppar in nappen och går ut ur rummet.. Så det är skönt.. Hon sover 11-12 timmar på natten och 4-5 på dagen. Jag har som sagt var hängt upp mej på att de bör äta runt litern.. Men 750-800 ml verkar vara det som räcker för henne. Så nu ska jag sluta älta, leta fel, och njuta istället!

Oj, inte vanligt att bebbarna sover så bra på natten när man helammar! Skönt! Men som sagt, han fick ju i sig det han behövde på dagen uppenbarligen :)

• Natulcien
    Jennisi skrev 2012-06-19 17:07:19 följande:
     Så nu ska jag sluta älta, leta fel, och njuta istället!
    Gör det!! Glad
    Jennisi skrev 2012-06-19 17:07:19 följande:
    Oj, inte vanligt att bebbarna sover så bra på natten när man helammar! Skönt! Men som sagt, han fick ju i sig det han behövde på dagen uppenbarligen :)
    Ja, det är ovanligt. Men han gick upp som en racer i vikt och åt ofta på dagtid, så han var ju nöjd.
    Nu är han snart 20 månader och sover fortfarande sina 12 timmar på natten. Och 1 på dagen. Glad
  • RosaBabyfilt

Oroa dig inte. Min dotter sov också länge vid 2 månaders ålder, dock inte så länge som 11-12 timmar ;) Om viktkurvan på BVC visar dåligt kommer du få veta det, men som mamma ser man också på sitt barn om det mår bra och är nöjt. Din dotter äter ju 5 gånger per dag vilket är jättebra och äter normalmycket så hon är väl helt enkelt så nöjd på natten och har ett stort sömnbehov att hon gärna sover länge!

Svar på tråden 2 månaders bebis sover 11-12 timmar utan mat!