4 veckors kattunge som tappar i vikt och andas fort..
Hej!
Jag har oroat mig hela natten och googlat ihjäl mig utan att hitta något vettigt svar, så jag tänkte prova skriva här på familjeliv istället.
Min hona fick kattungar för 4 veckor (och några dagar sedan), 5 stycken! Förlossning och allting gick bra, hon har varit lite orolig från och till, speciellt nu när kattungarna har en liten hage att röra sig i och inte ligger stilla i bolådan så som hon vill att de ska göra, men annars är hon en jätteduktig mamma, om än lite nervös, som sagt.
Alla kattungarna går upp fint i vikt, går redan bra på lådan och har provat på "fast föda" och lite mjölkersättning på fat (köpte royal canins mjölkersättning innan förlossningen, för säkerhets skull)). Dock har en av våra små alltid varit mindre än de andra. Jag vet att de flesta "större" kullar oftast har någon som inte väger riktigt lika mycket som sina syskon, så jag har inte oroat mig sålänge hon inte tappat i vikt. Hon väger alltså nu 253g, vilket är väldigt lite i jämförelse med sina kullsyskon som alla ligger på 400-500g.
Hon har tappat 3g i vikt på två dagar och igårkväll när jag plockade upp henne trodde jag först att hon spann när hon satt hos mig men jag märkte sedan att det inte var som hon mös utan att det liksom "knäppte" i bröstet på henne när hon andades. Jämförde hennes andning med de andras när de låg och sov och hon andas betydligt snabbare än dem., vilket också oroar mig.
Hon är pigg annars, skuttar omkring och leker och är livlig och framåt, bortsett ifrån vikten och det här.
Jag ska ringa veterinären och höra vad de säger, jag tänkte bara skriva här först. Vågar jag nappa henne med mjölkersättning? Jag är så rädd att hon kanske har vätska i lungorna som jag bara gör värre om jag skulle göra fel. Vi har försökt ge henne mjölkersättning på fat men hon vill inte ha.. har ju märkt när hon ligger och diar att hon inte alltid kommer till bland alla de andra "bamsekatterna" och mammakatt går därifrån när de stora ätit färdigt.. kanske hinner hon inte få i sig någonting alls?
Är så rädd att hon är sjuk. Någon som har liknande erfarenheter?