• Anonym

Någon som blivit dömd att köra vid umgänge?

Mitt ex flyttade 30 mil då våran son föddes och får idag 2 år senare hämta och lämna vid varannan helg för umgänge. Vi lever i en vårdnadstvist just nu och utredningen är klar. Där tycker de att jag ska hjälpa till att köra.
    Jag förstår att det är tufft att åka så långt meeen jag känner att jag inte har den möjlligheten. Kan betala men inte köra. Jag har en usel bil, studerar på heltid och har två till barn och lever ensam.
    Kan jag säga nej till detta eller motarbetar jag umgänge då? Är det någon som blivit dömd till just att KÖRA?

Tacksam för svar och synpunkter kring detta.

• Svar på tråden Någon som blivit dömd att köra vid umgänge?
  • Mariohn

Om ditt x har valt att flytta tycker jag att det är x:et som får köra. Det kan inte ligga på dig. vad hade h*n gjort om du inte hade bil eller körkort? 

• Anonym

Solklart kan det vara i barnens intresse att båda föräldrarna delar på resorna och då blir även domen så. Det handlar inte om att du måste köra bil, du kan åka buss, tåg eller välja hur du tar dig dit.

• Anonym

kul och sätta tre barn för att åka 30 mil varje fredag och söndag. vore det inte lättare och billigare att pappan umgicks med sitt barn på barnets ort? kanske hyra nåt vandrarhem eller nåt sånt... kan ju säga att mina barn skulle bli galna i bilen. hoppas verkligen inte nån kommer tvinga dig köra men hjälpa till med bensinpengar kan man ju göra om man har ekonomin till det. men om man studerar och bor ensam med tre barn borde det ju inte finnas så mycket överskott eller?

• Anonym

ur föräldrabalken:

15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.
       En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).

så ring du familjerätten och rådfråga! :)
    men det låter  ju klokt att du bidrar med hälften av bensinkostnaden.
Svar på tråden Någon som blivit dömd att köra vid umgänge?