• Paisley

Ni vars barn har gjort EEG...

... och resultatet visade på onormal epileptisk aktivitet, jag har några frågor.

- Hur långt tid hade ni fått reda på att det skulle ta att få resultatet?

- Hur långt tid tog det innan läkaren kontaktade er?

Och så ett par frågor till alla oavsett om ni fick positivt eller negativt resultat

- Sa undersökaren något om hur det hade gått eller antydde om att det skulle finnas problem eller ej?

- Om ert barn hade ryckningar under sömnregistreringen, hur ofta var det och hur såg det ut?

Jag väntar spänt på resultatet av min sons undersökning och vill gärna veta!   

Detaljerna är helheten
  • Svar på tråden Ni vars barn har gjort EEG...
  • Paisley

Är det verkligen ingen med barn med funktionshinder som gjort EEG?

Detaljerna är helheten
  • Snäckmamman

Hej! Vår dotter har gjort 2 EEG - det ena gjordes när hon var inlagd och då fick vi svaret samma dag (vilket var att hon har epileptisk aktivitet) det andra gjordes för ca 1 v sedan och det svaret får vi först nästa v - dvs ca 2 v efter undersökningstillfället. Då har vi ett läkarbesök hos en barnneurolog. Undersökaren sa ingenting om resultatet. Det ska vara en läkare som lämnar besked, med hänsyn till följdfrågor, behov av medicinering etc. Vår dotter var vaken under registreringen och skrek en hel del.. Har ni inte fått en läkartid? Den läkare som remitterade till EEG bör ju rimligen höra av sig när hon/han får svaret. Vet ej hur det ser ut där du bor, men i Sholm verkar det kunna ta två veckor om det inte är märkt med "akutsvar"!

• MammanZ

Hej, vår yngste son har gjort 3 eeg pga kramper när han ar sjuk. Det första gjordes när han var sövd på biva, det andra när han var knappt två veckor, han mådde fortfarande inte så bra så han sov sig igenom. Svaren på dessa fick vi av behandlande läkare samma dag. Sedan gjordes ett sista eeg när han var ca fyra månader, svaret på detta fick vi ca två veckor efter. Även detta sov han sig igenom, dt krokade med hans sovtid, och den kramplösande medicin an fick var kraftigt sederande :) han rörde sig lite under testet, men inga kramper. Inga svar har kommit från personalen som utför undersökningen.

• Mosaik

hejsan!

Vi har gjort mängder med EEG på vår son. De första gångerna hörde läkarna av sig efter bara ett par dagar, då W hade ordentligt med ep-aktivitet.
    Sen efter rutinkontrollerna har det tagit någon vecka eller två attt få hem svaret per brev.

Teknikerna har varit väldigt noga med att aldrig säga vad de har sett, om det beror på att de inte kunnat se eller om det bara berott på att de inte får säga, vet jag inte. Men de har aldrig sagt ett ljud trots att jag frågar.
    Ryckningarna under sömn-eeg:t minns jag inte hur ofta de kom, man jag minns att W ryckte ganska ofta, men det gör man väl mer eller mindre när man sover?.
    De registrerade iaf noga varför han rörde sig, om det var ryck, armar som fäktade, djupa andetag eller mina rörelser(alltid legat i mitt knä under EEG)

Hoppas ni får ett bra resultat, snart.

• Paisley
    Mosaik skrev 2012-06-20 19:15:51 följande:
    hejsan!

Vi har gjort mängder med EEG på vår son. De första gångerna hörde läkarna av sig efter bara ett par dagar, då W hade ordentligt med ep-aktivitet.
    Sen efter rutinkontrollerna har det tagit någon vecka eller två attt få hem svaret per brev.

Teknikerna har varit väldigt noga med att aldrig säga vad de har sett, om det beror på att de inte kunnat se eller om det bara berott på att de inte får säga, vet jag inte. Men de har aldrig sagt ett ljud trots att jag frågar.
    Ryckningarna under sömn-eeg:t minns jag inte hur ofta de kom, man jag minns att W ryckte ganska ofta, men det gör man väl mer eller mindre när man sover?.
    De registrerade iaf noga varför han rörde sig, om det var ryck, armar som fäktade, djupa andetag eller mina rörelser(alltid legat i mitt knä under EEG)

Hoppas ni får ett bra resultat, snart.

Vi fick svar redan idag.. skönt, chockande och samtidigt undrar man. Det visade ingenting avvikande! Såklart är man glad, men vad är då alla dessa ryckningar som han har hela tiden? Man blir både glad och förvirrad samtidigt, och sen så trött på att man aldrig får veta vad hans problem beror på.

Detaljerna är helheten
Svar på tråden Ni vars barn har gjort EEG...