• Anonym

Ersättning !

Vi är familjehem och har precis fått en ny placering. Vi fick hemskickat "avtalet" och arvode och omkostnadsersättningen är det lägsta. Kan man säga till soc att vi vill ha högre arvode då det är ett spädbarn och det är mycket  vakna nätter? Eller det är bara att acceptera?

• Svar på tråden Ersättning !
  • Anonym

Blev ni familjehem för pengarnas skull eller?
    Kom igen när ni fått ett barn med flera psykiska åkommor på grund av sin uppväxt, bio-föräldrar som är extra krävande på olika sätt, ringer mitt i nätterna eller hotar er osv.

Att ett spädbarn vaknar om nätterna är normalt, för alla barn, oavsett om de bor hemma eller inte. När det kommer något som avviker från normen så kan ni höra av er.

• TvåTrollungar

Håller delvis med föregående inlägg, alla familjehem borde få mkt mer pengar ön vad dom får med tanke på den enorma insatts som de gör, däremot är all ekonomi begränsad och saker och ting prioriteras där av så får man bara högre arvode om det krävs mer arbete än ett " vanligt" barn, ett spädbarn kan visst ha jobbiga bioföräldtar men den bär ju inte skälv på en stor tung ryggsäck.

• Nalliwer

Klart du kan (och klart du bör)
    Är brist på familjehem och ersättningen som skl rekomenderar är rena skämtet. Finns ingen anledning att ni ska nöja er med en dålig ersättning (låt de som svarat ovan stå för den biten).
    Finns vanligtvis ett stort utrymme för att förhandla upp ersättningen. Har själv inte haft ett enda familjehem som haft lägsta ersättningen och då har jag jobbat med snart ett femtiotal olika jour och familjehem.

• Anonym

Hahahaha!!!! Blivit familjehem pga pengarna?? Nej du, på vår lill* placering har vi 7 kr /timme. Skämta med mig. Jag tycker ändå att det är för lite betalt. 
    Nalliwer: Oki, jag ska nog maila vår soc sek och förklara att vi inte är nöjda så får vi se vad hon säger.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-24 17:03:08 följande:

Hahahaha!!!! Blivit familjehem pga pengarna?? Nej du, på vår lill* placering har vi 7 kr /timme. Skämta med mig. Jag tycker ändå att det är för lite betalt. 
    Nalliwer: Oki, jag ska nog maila vår soc sek och förklara att vi inte är nöjda så får vi se vad hon säger.  

So what. Jag är även bio-förälder och får 3:-/timmen för min. (Barnbidrag och underhåll). Utöver den omkostnad ni får så får ni också arvode. Pengarna kan gå till så mycket mer behövande.

Ni tog det här uppdraget för att ni ville hjälpa ett barn, inte för att få lite extra i kassan, antar jag. Att ett barn vaknar och skriker om nätterna visste ni om när ni tackade ja. Precis som jag visste det när jag valde att bli gravid. Ska ni ha mer pengar bara för att det är någon annans unge?

Som sagt, kom igen när ni har ett barn som har fått flera egna problem pga vad det utsatts för eller dylikt.

I vissa fall så tycker jag nästan det inte borde utgå någon ersättning. Familjehem borde vara något man gör gratis, om det bara vore att ta hand om barnet som var bekymmret. Men sen tycker jag det är helt rätt att betala ut extra till de som har extra omkostnader eller så pga besvärliga bio-föräldrar, komplicerade umgängen mm.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-24 20:33:10 följande:
    So what. Jag är även bio-förälder och får 3:-/timmen för min. (Barnbidrag och underhåll). Utöver den omkostnad ni får så får ni också arvode. Pengarna kan gå till så mycket mer behövande.

Ni tog det här uppdraget för att ni ville hjälpa ett barn, inte för att få lite extra i kassan, antar jag. Att ett barn vaknar och skriker om nätterna visste ni om när ni tackade ja. Precis som jag visste det när jag valde att bli gravid. Ska ni ha mer pengar bara för att det är någon annans unge?

Som sagt, kom igen när ni har ett barn som har fått flera egna problem pga vad det utsatts för eller dylikt.

I vissa fall så tycker jag nästan det inte borde utgå någon ersättning. Familjehem borde vara något man gör gratis, om det bara vore att ta hand om barnet som var bekymmret. Men sen tycker jag det är helt rätt att betala ut extra till de som har extra omkostnader eller så pga besvärliga bio-föräldrar, komplicerade umgängen mm.

Tycker du även att andra som jobbar med barn,tex förskolepersonal,bup-personal ol,borde arbeta gratis? Dom har säkert också sitt jobb för att hjälpa ett barn.
    Eller är det endast just familjehem som inte  skall ha lön för sitt arbete? (Ja,familjehem ÄR ett arbete) 
  • MajaVira
    Anonym skrev 2012-06-24 20:33:10 följande:

Varför ska det inte vara någon ersättning? Som förälder tar man hand om sitt eget barn och har dessutom rätt till föräldrapenning. Självklart ska någon som tar hand om andras barn ha rimlig ersättning för den insats de gör. Alternativet vore att kommunen heltidsanställer personal för att ta hand om dessa barn, vad tror du att det skulle kosta samhället?
  • Anonym

Det här vart gränsen går på hur mycket man ska få är väldigt luddigt, vi får också det lägsta, vi har en 15 årig kille som både röker, snusar och dricker. Umgås med fel människor och bott med sin alkoliserade mamma sen han föddes. Det är också vakna nätter och börja om från början. Men vi vill inte ta upp det där med pengar med socialen, vill inte att dom ska tro att vi bara vill ha pengarna och dom flyttar på honom.. Vi ska lyckad få in honom på rätt spår så han får ett bra liv med utbildning och jobb. Är sj uppväxt med alkoholism sen jag var 5 år, har tagit hand om min mamma och syskon hela mitt liv.. Så han vet att jag vet hur han mår och att hur man tänker. Skulle han få flytta till någon som inte uppväxt på samma sätt skulle han inte ha respekt för på samma sätt och bli runt skickad till olika familjer..

• hotten

7,- /h blir över 5000,- månad + att ni måste ju få annan ersättning (inköp, mat osv). Ganska rimligt tycker jag, för att få ta hand om ett barn, som dessutom inte har några extrema svårigheter (av det jag kan utläsa här).
    Det är inte heltids arbete att ha ett litet barn och är ni familjehem till säg 3-4 barn så ja självklart är det heltid då men då får ni ju oxå ersättning för varje barn. 

• Maskrosungen

Inte heltidsarbete med spädbarn? Ts kan ju inte gärna gå och arbeta utan måste stå till förfogande 24/7 därav förlorad arbetsinkomst. Något som man kanske inte missar när man tar emot skolungdomar som i vissa fall fortsätter gå i skolan så familjehemmet kan fortsätta på sitt vanliga jobb också precis som en vanlig familj.

Svar på tråden Ersättning !