• fallen star

Jämföra sifferbetyg med bokstavsbetyg. Hur?

Det jag är ute efter är att förstå skalan på betyget A-F. 
    A-a är bäst förstår jag. Men sedan då? Eller om man jämför med ig-mvg. Behöver ha koll på detta nu inför hösten då dottern ska ha bokstavsbetyg.

A-a = MVG = 5 Eller hur? Sen då? 

• Svar på tråden Jämföra sifferbetyg med bokstavsbetyg. Hur?
  • limfi

F = ej betyg

E - godkänd nivå

D - hela E nivån är uppfylld och halva C för att uppnå D

C - Typ som VG

B - Hela C nivån är uppfylld och halva A för att uppnå B

A - typ som MVG          

• mrsStatham

A= MVG
    B= VG+
    C= VG
    D= G+
    E= G
    F= IG

Vad är det som är svårt?

Bara två saker är oändliga
  • fallen star

Jag tycker att det är svårt för att jag aldrig har haft med detta och göra. Och så har jag hört kompisar som har varit jättestolta över sina barn som har D. G + är jättebra, det är inte det, men det lät som om det var ett högt betyg så jag fick inte ihop det.

Tack för en bra förklaring. 

• fallen star
    Fiona M skrev 2012-06-19 16:05:27 följande:
    vad tänkte du med sifferbetyg?
    Hm, sifferbetyg har väl egentligen inte här att göra. Tänkte på det bara eftersom jag hade det i skolan.
  • Fiona M
    fallen star skrev 2012-06-19 16:12:51 följande:
    Hm, sifferbetyg har väl egentligen inte här att göra. Tänkte på det bara eftersom jag hade det i skolan.
    aha, du är gammal som jag.
  • snedtak
    fallen star skrev 2012-06-19 16:00:20 följande:
    Jag tycker att det är svårt för att jag aldrig har haft med detta och göra. Och så har jag hört kompisar som har varit jättestolta över sina barn som har D. G + är jättebra, det är inte det, men det lät som om det var ett högt betyg så jag fick inte ihop det.

Tack för en bra förklaring. 
    Man kan väl vara stolt ändå? Min bästa vän i högstadiet hade det enormt kämpigt med matten och hennes föräldrar var jättestolta när hon fick ett G.
  • mrsStatham

Det går väl egentligen inte att konvertera nuvarande bokstavsbetyg till sifferbetyg.
    Men typ såhär: (?)
    A = MVG = 5
    B = VG+ = 4,5
    C = VG = 4
    D = G+ = 3,5
    E = G = 3
    F = IG = 1

Eller? 

Bara två saker är oändliga
  • Fiona M
    snedtak skrev 2012-06-19 16:19:09 följande:
    Man kan väl vara stolt ändå? Min bästa vän i högstadiet hade det enormt kämpigt med matten och hennes föräldrar var jättestolta när hon fick ett G.
    absolut, men det är ju bra att veta vad betygen är likväl.
  • Fiona M
    mrsStatham skrev 2012-06-19 16:30:13 följande:
    Det går väl egentligen inte att konvertera nuvarande bokstavsbetyg till sifferbetyg.
    Men typ såhär: (?)
    A = MVG = 5
    B = VG+ = 4,5
    C = VG = 4
    D = G+ = 3,5
    E = G = 3
    F = IG = 1

Eller? 
    låter rimligt, 1:or-2:or borde nog vara jämförbara med IG/F.
  • Fiona M
    Fiona M skrev 2012-06-19 16:34:53 följande:
    låter rimligt, 1:or-2:or borde nog vara jämförbara med IG/F.
    någonstans på skolverkets sida står säkert en konverteringstabell från när det byttes till IG-MVG '95, men jag orkar inte leta.  Cool
  • fallen star
    snedtak skrev 2012-06-19 16:19:09 följande:
    Jag var inte den vassaste kniven i lådan i skolan. Hade det enormt kämpigt. Så självklart kan man vara stolt över G!! G är ett bra betyg. Men det lät som ett högt betyg när de pratade om det.
  • Computerworld

Med dagens utbildningsnivå i skolorna, där 90 % av eleverna i vissa geografiska områden saknar slutbetyg i alla ämnen, skulle allt över en trea i våra "gamla" betyg kunna översättas till MVG+ / A.  Demon

Tacka vet jag förr, när mamma kysste pappa...

• Daddy  Cool

A = 3, 4, 5
    B = 2
    C, D, E = 1
    F = streck

Man måste ju ta hänsyn till den sjunkande kunskapsnivån i skolan samtidigt som betygen inte försämras.

Svar på tråden Jämföra sifferbetyg med bokstavsbetyg. Hur?