• Angelica77

Nån som funderar på skadligt att micra bebisens mat...

Nån mer än jag som funderar på om det verkligen kan vara bra att använda micron så mkt som man gör till bebisarnas mat??? Man värmer puréer kanske både en o två gånger om dagen och vällingen mm. Känns som om man borde tänka sig lite för, eller?????
    Vet inte om det är skadligt. Nån som har synpunkter få gärna skriva.

• Svar på tråden Nån som funderar på skadligt att micra bebisens mat...
  • Aunt Molly

Nej, när maten är varm är den inte skadligt att äta (förutom att man kan bränna sig). Stålningen i en mikro finns där medan man värmer maten, så man ska helst inte stå framför eller låta barnet titta in i mikron, men så fort man stänger av upphör strålningen. Du kan lugnt ge barnet mikrad mat!

• Enji

Vet man att det inte är farligt? Finns det konstaterat tro? Det är ju en relativt ny pryl som man kanske inte vet vad påverkan kan bli..

• Lene1

Jag har hört att näringen minskar stort när man använder micro.

• HaltaLotta

NEJ d et är inte skadligt att använda micron, det ÄR konstaterat! Jag vet tyvärr inte vart kan kan hitta infon på nätet, men vi hade en "näringslektion" på bvc och dom sa att det absolut inte är skadligt eller farligt att använda micron. Ja vissa näringsämnen försvinner lite, men det gör det ju vid all uppvärmning av mat oavsett om man använder micro eller spis.

Och Såååå himla ny är ju inte en micro?! Vi hade det när jag va liten och jag är ju nästan 25 år nu....

Nä använd ni micron med gott samvete!

• tinaj

Om man söker på nätet efter mikrovågor, mikrovågsugn, näring mm så får man fram teorier som stöder både ja- och nej.
    Att mikrovågor i sig är skadliga för kroppen är det ingen tvekan om. Sen är det ju skillnad på att utsätta sig direkt för strålningen från ugnen och att äta mat som lagats där, precis som det är skillnad på att stoppa ner handen i grytan och att äta maten som kokas där.
    OM det är så att mikrovågstillagad mat är på något sätt skadlig, så är det ju inte några omedelbara symptom man får. Men INGEN kan veta vad som händer i kroppen efter ett helt liv av att äta mycket sådan mat. För det finns det helt enkelt inte tillräckligt forskningsunderlag för ännu.
    Personligen kör jag med försiktighetsprincipen. Mikrovågsugn används bara i undantagsfall. Och aldrig för att laga till mat.
    Mobilen avstängd när jag är hemma. Trådlösa telefonen får vara i hallen där den är så långt ifrån var vi brukar vara när vi är hemma som möjligt.
    Jag har inte lust att vara ett testobjekt.

• smaragden

Man skall stå 2 meter från en micro när den micrar.
    Molekylerna vibrerar i supersnabb takt, vilket vår kropp inte är vana vid.
    Så då ger det oss en felaktig information till vår kropp.Inte nyttigt att micra till barn.
    Skulle aldrig göra det och kommer inte att göra det till mitt barn.

• Lene1

Jag kommr oxå att undvika micron till mitt barn i största möjliga mån. Tror inte att man kan lita blint vad bvc säger om den frågan...

• mammatilldig

vi undviker mikron. Tror att det kan vara skadligt.

ottisen- du vet att det är konstaterat men du kan inte hänvisa till någon sådan fakta?

• Gith

Det ska bli spännande om 40 år och se hur många som blir konstiga Jag mikrar mat både till oss vuxna och till barnen. Hur många gör inte det? Näe jag tror inte det är skadligt i så fall borde ju mikrougnar vara förbjudna. Om man inte kan lita på de råd man får på BVC vad ska man då ha BVC till?

Svar på tråden Nån som funderar på skadligt att micra bebisens mat...