• Kroken

Hur länge är "lagom" tid att tillbringa på Gröna lund?

Låter kanske flummigt Men vi ska till Gröna lund imorgon jag och barnen. Det är första gången jag är där och vet inte hur länge det är rimligt att vi är där?
    Anledningen till att jag undrar är att jag ska boka tågbiljetter nu och vet inte om jag ska väja hemresa vid 18.15 eller 20.04? Vi kommer att vara där från att de öppnar vid 12. Barnen är 13, 13, 10 och 6.

• Svar på tråden Hur länge är "lagom" tid att tillbringa på Gröna lund?
  • So Cal

Jag skulle boka 20.04. Det kan ta ett tag att stå i köer till karuseller och om man ska äta m.m. Så slipper ni stressa.

• Kroken
    So Cal skrev 2012-06-19 15:36:30 följande:
    Jag skulle boka 20.04. Det kan ta ett tag att stå i köer till karuseller och om man ska äta m.m. Så slipper ni stressa.
    Då blir det den avgången vid 20.04. Tack
  • kmp

Ett tips är att packa en god matsäck.
    Det är dyrt att äta på Grönan, och ingen vidare mat. Dessutom brukar det vara långa köer till matställena.

• sanna 90

Med allt ljud och köande brukar jag bli fasansfullt trött efter bara 4 timmar, även om jag har superkul...

• katalysator

18:15 skulle jag absolut säga är för tidigt, eftersom Grönan inte direkt ligger vägg i vägg med tågstationen heller. 20:15 blir jättebra och om barnen mot förmodan tröttnar tidigare kan ni alltid pallra er in till stan och äta middag på något lite trevligare ställe i lugn och ro Glad

• Kroken

Matsäck blir det och sen är planen att köpa McDonalds vid centralen och ta med på tåget hem.
    Har bokat resa hela vägen fram till grönan och hela vägen hem från grönan så vi kan inte smita tidigare tyvärr.

• Lavish
    Kroken skrev 2012-06-19 17:00:04 följande:
    Matsäck blir det och sen är planen att köpa McDonalds vid centralen och ta med på tåget hem.
    Har bokat resa hela vägen fram till grönan och hela vägen hem från grönan så vi kan inte smita tidigare tyvärr.
    Hur menar du nu? Kommer ni att ta taxi från centralen? För annars kan man väl inte boka resa på spårvagn eller tunnelbana?
  • Kroken
    Lavish skrev 2012-06-19 17:54:37 följande:
    Hur menar du nu? Kommer ni att ta taxi från centralen? För annars kan man väl inte boka resa på spårvagn eller tunnelbana?
    Jo, när jag bokar tågresan hos sj så väljer jag slutstation Stockholm Gröna lund. Då får jag biljetter ända fram till grönan.
  • katalysator
    Lavish skrev 2012-06-19 17:54:37 följande:
    SJ har en tjänst som innebär att de (mot fett påslag) fixar lokaltrafikbiljetter i samma bokning. Funkar i alla storstäder tror jag Glad
  • Lavish
    Kroken skrev 2012-06-19 18:09:49 följande:
    Jo, när jag bokar tågresan hos sj så väljer jag slutstation Stockholm Gröna lund. Då får jag biljetter ända fram till grönan.
    Jaha, hade jag ingen aning om att det förekom. Vad är fördelarna?
  • Themis
    Lavish skrev 2012-06-19 18:27:32 följande:
    Jaha, hade jag ingen aning om att det förekom. Vad är fördelarna?
    Att slippa mecka med biljettinköp i en stad man aldrig är i och inte vill köpa resekort till?

De kör likadant till OS i London, inträde till match = fri transport inom stan den dagen, t ex- det kommer nog mer och mer sånt framöver.
    Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • Mozzy

En annan sak som kan vara bra att tänka på när man är på grönan är att de har EN bankomat där inne som ofta blir tom och lotter köpes med "riktiga pengar" allt käk och åkkort går att köpa med kort.

• Kroken
    katalysator skrev 2012-06-19 18:13:13 följande:
    SJ har en tjänst som innebär att de (mot fett påslag) fixar lokaltrafikbiljetter i samma bokning. Funkar i alla storstäder tror jag Glad
    Fast det är inte dyrare! Jag tjänade på att boka resan ända fram istället för att enbart boka tåget och sedan köpa sms-biljetter till spårvagnen.
  • Kroken
    Mozzy skrev 2012-06-19 18:36:14 följande:
    En annan sak som kan vara bra att tänka på när man är på grönan är att de har EN bankomat där inne som ofta blir tom och lotter köpes med "riktiga pengar" allt käk och åkkort går att köpa med kort.
    Har tänkt ta ut pengar innan vi åker så vi har Men bra att du säger att det går att betala med kort i biljettkassan. Hur är det med glasskiosker osv.?
  • sanna 90

Det finns bankomat inne på grönan området, så man behöver inte ta ut pengar i förväg om det skulle behövas kontanter senare :)

Svar på tråden Hur länge är "lagom" tid att tillbringa på Gröna lund?