• Kladdiskaka

Föräldrar som har barn med glasögon

Hej !

Jag behöver tips och råd från andra föräldrar om var ni köper era barns glasögon? Försäkringar m.m.

Ska nu köpa min dotters andra par glasögon (har dock fått nya på försäkringen 3 ggr) och valde Synsam sist eftersom jag tyckte de hade bäst försäkring. Men nu känner jag mig tveksam eftersom jag inte alls har råd att lägga så mycket pengar på glasögon igen.. Betalade 3600 för hennes första (med bidraget i Östergötlands landsting på 900)

Har ensam vårdnad om min dotter och hennes pappa har ingen kontakt med henne. Kan jag trots att jag har ensamvårdnad söka högre underhåll?

Har ni även tips och råd om lappträning får ni gärna dela med er, för min dotter vägrar använda lappen Hon skelar väldigt mycket. Hennes styrkor är +7.75 +5.5

• Svar på tråden Föräldrar som har barn med glasögon
  • linis85

Hej ser att våra barn har samma syn fel. Min son ligger på +6,25 och +5,75 fast han är ej skelögd, och har ej något brytningsfel han är översynt, vi köpte 2 par glasögon som vi tog ytbehandling på betalade totalt 1000 kr för dom sen hade vi 500 kr i bidrag för dom från landstinget, vi köpte dom hos spacsavers, trodde det skulle gå på betydligt mer, när det gäller lappen börja att ha den lite i taget så att hon vänjer sig, du kanske med kan ha en lapp för ögat! Lycka till

• Scream2

Vi satte på klistermärken på mitt barns lapp. Det blev en grej varje morgon att barnet fick välja klistermärke.

• Kladdiskaka
    linis85 skrev 2012-06-19 19:58:55 följande:
    Hej ser att våra barn har samma syn fel. Min son ligger på +6,25 och +5,75 fast han är ej skelögd, och har ej något brytningsfel han är översynt, vi köpte 2 par glasögon som vi tog ytbehandling på betalade totalt 1000 kr för dom sen hade vi 500 kr i bidrag för dom från landstinget, vi köpte dom hos spacsavers, trodde det skulle gå på betydligt mer, när det gäller lappen börja att ha den lite i taget så att hon vänjer sig, du kanske med kan ha en lapp för ögat! Lycka till
    Oj vad billigt ! Vet att jag kollade sist vad Specsavers tog också men då fick man köpa till försäkringar och sånt så därför valde jag inte de + att det inte fanns några bågar som min dotter passade i. Är ju ganska viktigt hur de sitter på och hur hon ser ut i de tycker jag :)

Blir att kika runt hos de olika optikerna i veckan!

Min tjej är också översynt sa da på ögonkliniken (har själv inga synfel så jag är ny på denna "front").
    Det jobbigt för dottern är ju att hon ser så himla dåligt med lappen och hellre därför sliter av sig den.. :-/ Plus att barnen på förskolan pekar,frågar och ibland även hånar henne..
  • Kladdiskaka
    Scream2 skrev 2012-06-19 20:01:22 följande:
    Vi satte på klistermärken på mitt barns lapp. Det blev en grej varje morgon att barnet fick välja klistermärke.
    Har köpt de "vanliga" på apoteket som man "skrubbar" på små figurer på och det funkar bra att hon får välja, men så fort vi inte är i närheten eller hon kommer till förskolan så åker lappen av och hennes förskola verkar inte  (trots påbackningar av mig ett flertal ggr) förstå hur viktigt det faktiskt är att hon lapptränas.

Har även kikat runt lite på nätet efter lite roligare lappar till henne, men det är ju fruktansvärt dyrt om man googlar på det..
  • Remia

Kan du inte lappträna hemma?

Min son får ha lapp och vi började med 5 minuter. Han var jätteledsen först, men sen gick det bra. Jag sa till honom att vi måste träna ögat så att han får supersyn. det funkade.
    Nu har vi slarvat lite med träningen pga vissa omständigheter. Men han har inga problem att ha lapp i 2-3 timmar i sträck.
    Är det mkt om dagarna så blir det en stund på morgonen och en stund på em/kvällen. Enligt vår ögonläkare så kan man dela upp det över dagen. Huvudsaken är att ögat tränas.

• MeNoLike

Min ena son har lapp... i början var han lite krånglig. Men kan inte de på förskolan sätta på lappen? det gick bättre då för oss

• Kladdiskaka

Hennes förskola förstår inte hur viktigt det är trots att jag påpekat det flera gånger. Ska byta till hösten som tur är!
    Hur som, då hoppas jag att vi kan träna lite mer med lappen eftersom jag kommer vara hemma mer då. Men måste köpa de nya glasögonen först.. Bara glasen kommer gå på mellan 3000-3600 :-/ Vill ge henne så "tunna" som möjligt även om de blir nästan en cm tjocka..

Ska nu bara bestämma oss för vart vi ska köpa de ! Så åker lapparna på direkt, utan glasögonen ser hon ju inget typ..

• MeNoLike
    Kladdiskaka skrev 2012-06-24 20:42:40 följande:
    Hennes förskola förstår inte hur viktigt det är trots att jag påpekat det flera gånger. Ska byta till hösten som tur är!
    Hur som, då hoppas jag att vi kan träna lite mer med lappen eftersom jag kommer vara hemma mer då. Men måste köpa de nya glasögonen först.. Bara glasen kommer gå på mellan 3000-3600 :-/ Vill ge henne så "tunna" som möjligt även om de blir nästan en cm tjocka..

Ska nu bara bestämma oss för vart vi ska köpa de ! Så åker lapparna på direkt, utan glasögonen ser hon ju inget typ..
    Men så tråkigt och väldigt dåligt av förskolan. på vår är de jättenoga även fast min son har ett väldigt litet synfel,.
    jag tycker du skulel ha klagat högre upp i ledningen men hoppas det blir förämndring op det andra stället
  • Kladdiskaka

Ja precis, det hoppas jag också!

Ligger just nu på rektorn på förskolan eftersom min dotters glasögon gick sönder där och hoppas att de kommer ersätta mig för ett par nya.

• Kladdiskaka

Någon som har tips på vart det finns lite roligare lappar att sätta på ögonen ? Har köpt på apoteket hittills.. Vanliga "beiga" med skrubbisar man skrubbar på, men de ramlar ju av hela tiden.

Svar på tråden Föräldrar som har barn med glasögon