• Azusephre

    Vad för blommor på en barnbegravning?

    Hej
    Tänkte bara fråga vad man kan ha för blommor/rosor med sig på en barn/bebisbegravning? Vad är finast?

    MVH.

  • Svar på tråden Vad för blommor på en barnbegravning?
  • Sanna o Ryan

    Hej! 

    Mitt tips är att du går till en blomaffär och kollar vilka blommor du tycker är finast. Ge de blommor som DU känner starkt för, då blir det mer personligt! Det finns personal som kan hjälpa dig också, men ta de du tycker är vackrast så blir det både personligt och fint! {#emotions_dlg.flower}


    Förvänta dig inget svar om du är anonym =)
  • Sanna o Ryan

    Sedan kan du kolla in den här sidan: http://www.euroflorist.se/begravningsblommor-blomguide-till-begravning-cn809. Längst ner finns en sida med blommor och du kan välja specifikt begravning som tema. Då ser du blommor som passar speciellt bra till begravningar.

    Om du tror på "blomspråket" kan du kolla in den här sidan: http://gentlemannaguiden.com/2010/11/gentlemannens-blomguide/


    Förvänta dig inget svar om du är anonym =)
  • hallontryffel

    Jag skulle välja något i ljusa färger, en blekrosa eller creme-vit ros med något grönt till kanske? Be floristen om hjälp, de brukar kunna sin sak!

  • Cinza

    Jag kan ärligt säga att jag brydde mig inte ett dugg om vilka blommor folk hade med sig på min sons begravning. Jag var alldeles för tagen helt enkelt. Välj något du själv tycker är fint. Om barnet var stort nog att ha en favoritfärg (och du vet vilken det är) kan du kanske försöka hitta en blomma i den färgen, men jag tror inte att det kan bli så fel, vad du än väljer. 

     

  • Sanna o Ryan

    Ett annat tips är att hitta en blomma med så mycket blad, färg och krusiduller som möjligt.. Det kan bli ganska tråkigt med endast rosor.. Alldeles för "stelt" och för mycket stjälk än blomma tycker JAG personligen.


    Förvänta dig inget svar om du är anonym =)
  • Azusephre

    Tyvärr så hann bebisen bara bli 11 veckor gammal, så ingen favoritfärg fanns inte :/ Men ska nog fråga floristen om råd när jag är där, usch, känns inte kul detta, men man vill ju ha med något fint.

  • Cinza

    En del hade med sig små nallar istället för eller tillsammans med blommor och det tyckte jag var fint. En del har jag satt på hans grav, en del har hans lillasyster fått leka med och en del har jag sparat. 

    Köp något du tycker är fint och ge föräldrarna en stor kram så blir det bra. Jag minns inte alls vad för slags blommor folk hade med sig, men jag minns mycket väl att min bästa vän kramade mig hårt och länge och lät mig gråta mot hennes axel.  

  • kattm

    Kvistrosor är jättefint till små barn, tycker jag. Det hade vi till vår dotter.


    Ingrid, vår älskade lilla videung.
Svar på tråden Vad för blommor på en barnbegravning?