• Anonym (Maja)

För er det tog 1.5 år eller längre att få första barnet, hur tänker ni med andra?

Vi fick vår lilla flicka efter 1.5 års försök. Vi hade inga missfall på vägen och vi förklarades oförklarligt barnlösa i utredningen. Nu är lillan 8 månader och vi funderar på detta med syskon. Vi skulle gärna vilja ha syskon ganska tätt om det är möjligt men kanske inte bli gravida redan nu.

Ska det ta ytterligare 1,5 år att bli gravid så är det ju dags att sätta igång! Jag hade en mycket regelbunden cykel sist och tydliga ägglossningar så vi vet inte varför det plötsligt fungerade sist.

Fler som delar våra tankar?    

• Svar på tråden För er det tog 1.5 år eller längre att få första barnet, hur tänker ni med andra?
  • Anonym

Vi blev gravida efter 19 försök och fick också en liten tös .
    Eftersom det tog så lång tid öppnade vi verkstaden redan när hon var sju månader. Det var i juli förra sommaren och ännu har jag inte blivit gravid. Men vi har bara försökt i 11 mån så ännu finns det hopp.
    På oss hittades heller inga fel.  Och det var det tydligen inte heller.  
    Jag är glad att vi började redan när hon var så liten om det nu kommer ta ännu längre tid.  

• Anonym (Maja)

Ja det är ju där man står och samtidigt som du skrev, det fungerade ju tillslut. Det innebär ju att det borde fungera igen (hoppas vi) och då vet man ju inte när. För min mamma tog det 1.5 år att få mig och sen tog det 3 försök att få lillasyster 2 år senare och det är ju det man hoppas på.

Jag skulle gärna vilja hinna jobba lite innan det är dags igen så man inte tappar arbetet för mycket. Dock är det viktigare att få ett syskon än att jobba här och nu. Jobbet finns ju kvar.

Det konstiga är att även om jag har erfarenhet av att det kan ta lång tid så får man för sig att det ska fungera... Jag borde ha lärt mig :) 

• Ljuvaliv

Sökte ni någon hjälp? Vi sökte hjälp efter nästan 1,5 år och fick veta att jag hade låg ämnesomsättning (för låg produktion av sköldkörtelhormon) och så snart jag startade med Levaxin så gick det på 1 månad. Så jag föreslår att ni frågar om dem kan ta TSH och T4 och är allt bra på den fronten och du har regelbunden menscykel så försöker ni själva 1 år och startar utredning efter det. Eftersom ni blivit gravida tidigare och du verkar ha ägglossning (med tanke på menscykeln) så kan det vara så enkelt som ämnesomsättning. Men det finns ju tusen grejer såklart men jag har hört så mycket om sköldkörtelproblem efter jag fick veta att jag hade det så jag måste bara rekommendera alla att kolla upp det om allt annat verkar fungera. Lycka till!

• Anonym
    Ljuvaliv skrev 2012-06-20 10:03:45 följande:
    Sökte ni någon hjälp? Vi sökte hjälp efter nästan 1,5 år och fick veta att jag hade låg ämnesomsättning (för låg produktion av sköldkörtelhormon) och så snart jag startade med Levaxin så gick det på 1 månad. Så jag föreslår att ni frågar om dem kan ta TSH och T4 och är allt bra på den fronten och du har regelbunden menscykel så försöker ni själva 1 år och startar utredning efter det. Eftersom ni blivit gravida tidigare och du verkar ha ägglossning (med tanke på menscykeln) så kan det vara så enkelt som ämnesomsättning. Men det finns ju tusen grejer såklart men jag har hört så mycket om sköldkörtelproblem efter jag fick veta att jag hade det så jag måste bara rekommendera alla att kolla upp det om allt annat verkar fungera. Lycka till!

Jo jag kollade upp sköldkörteln redan efter ett halvårs försök men det var bra och TSH låg på 1,4.
    Jag tror egentligen att det är spermierna som inte är så superbra.
    Spermieprovet visade normalt men av vad jag försökt läsa mig till så är de i underkant i antal och ganska många missbildade.. Men det har ju gått en gång så vi tror allt att det ska gå en gång till!
    Ska dock kolla TSH igen i aug tänkte jag.   
  • Anonym (Maja)

Jo vi gjorde en fullständig utredning efter 1 år och den kom fram till oförklarligt barnlös. I den utredningen ingick bl.a. ämnesomsättningen mm. Jobbar själv som läkare så jag är såpass insatt så jag vet att de inkuderade det som är av värde. 

Segt när man inte vet någon orsak till väntan. Kanske därför jag håller uppe hoppet om att det ska gå snabbare denna gång :)    

• Anonym (Maja)

Tack för rådet förresten :)
  • Selenea

Vår lilla tjej tog två år på sig att bli till. Under utredningen fick vi veta att det var mig det var fel på och efter många hormonkurer och en operation, kom hon till på första IVF-försöket. P.g.a. mina kraftiga foglossningar rådde våra läkare oss att vänta ett år innan vi försökte bli gravida igen, men eftersom vi visste att mina fel fanns kvar körde vi oskyddat hela det året i alla fall, eftersom chansen ändå kändes oerhört liten att det skulle ta sig på naturlig väg. När lillan var ett år och det fortfarande inte hade tagit sig på ett år, körde vi igång med IVF, hormonkurer och sedan IVF igen. Det tog tre år och tre månader, men nu är jag gravid med tvillingar i vecka 23 efter det senaste (och det som skulle bli det näst sista) IVF-försöket.
    Mitt råd rent spontant är väl: börja inte innan ni är redo att bli föräldrar igen, för det kan gå fort nästa gång, man vet aldrig. Men vänta kanske inte längre än nödvändigt heller, eftersom det också kan ta tid igen. Jag är glad att vi drog igång så snart vi kunde med tanke på hur lång tid det har tagit oss, men så har jag ju också konstaterade fel...

• JAMC

Hej TS!
    Vi väntar vårt första barn nu och har BF 31 juli. Det har gått 3,5 år sedan vi började försöka. Första månaden utan skydd blev jag gravid men fick missfall i v 13. Efter ytterligare 2 missfall och ett års försök blev det utredning, inga fel hittades. Vi fick hoppa in i kö för IVF pga min ålder. Första försöket tog sig, men det blev missfall v 8. Försök nr 2 tog sig inte men försök nr 3 ligger nu i magen och jag är i v 35. Vi har ett embryo i frysen som vi vill försöka med, men är väl lite osäkra på när vi ska göra det. Eftersom jag får vara max 40 år fyllda så är det lite bråttom om vi vill utnyttja det och eventuellt fortsätta med en ny omgång IVF. Det kan ju vara lika svårt igen eller så tar sig frysembryot direkt. Jättesvårt att veta vad man ska göra. Efter allt som varit så är jag så otroligt tacksam om vi får ett friskt barn och allt annat får bli bonus. Vi hade nog börjat fundera på andra livsprojekt än just barn och familj.

• Anonym (Maja)

Tack för era synpunkter. Jag tror det kommer bli så att vi fortsätter "se vad som händer". Med tiden kommer vi nog bli mer och mer seriösa men tills dess anammar vi "det som händer det händer".

• Anonym (Barnlös än)

Var beredd på att det kan gå direkt också med tanke på att de faktiskt inga fel hittade sist och det gick relativt "snabbt" ändå. Tog det liksom 6 år,flera IVF.er och man hittade nåt fel är det mer troligt att andra barnet också tar tid,men man vet aldrig. Har bekanta som fick barn efter minst 2 IVF:er och flera år och andra kom utan försök och föddes mindre än två år efter första! FörvånadGlad "Värstingen" är en här som kämpade tio år med första och blev gravid när det barnet var endast 4 månader! FörvånadFörvånadGlad

• Anonym (Maja)
    Anonym (Barnlös än) skrev 2012-06-20 18:02:43 följande:
    Var beredd på att det kan gå direkt också med tanke på att de faktiskt inga fel hittade sist och det gick relativt "snabbt" ändå. Tog det liksom 6 år,flera IVF.er och man hittade nåt fel är det mer troligt att andra barnet också tar tid,men man vet aldrig. Har bekanta som fick barn efter minst 2 IVF:er och flera år och andra kom utan försök och föddes mindre än två år efter första! FörvånadGlad "Värstingen" är en här som kämpade tio år med första och blev gravid när det barnet var endast 4 månader! FörvånadFörvånadGlad
    Oj! Ja det är ju så det kan gå till. Nu skulle det tidigast bli syskon här när dottern är 1 år och 5 månader och det är ändå ok. Har man gått och vridit och vänt på tanken "tänk om det aldrig blir bebis" så känner jag mig oerhört rik om jag kan få ett småsyskon till min lilla och då är det en gåva oavsett när det kommer (känner mig lycklig och tacksam att jag fått den lilla jag har oxå).
  • Ljuvaliv

Okej, ja om ni gått utredning så förstår jag ju att de proverna är tagna :)

Svar på tråden För er det tog 1.5 år eller längre att få första barnet, hur tänker ni med andra?