• silvergirl

Hu får ni era barns respekt```Vad är en lämplig konsekvens.

Har inget frågetecken på datorn, då det är bortpillat av barn, därav den konstiga trådstarten.
    Jag har insett nu att jag ibland mår dåligt av att vara förälder och känner mig helt maktlös. Jag förstår inte hur jag ska nå dit att mina barn lyssnar på mig. Och ännu viktigare, gör som jag säger. Jag märker själv att jag går runt med inställningen att det blir ändå inte som jag vill och att jag ändå inte får bestämma i familjen, för det gör barnen... Min son som är fem år har insett att jag inte kan bestämma, vill han vara olydig så kan han och jag kan inte göra ett dugg åt det. Slutar ibland med att andra vuxna säger till hnm, till exempel att han inte får klättra i rulltrappan. Det tycker jag är bra, men samtidigt skäms jag att jag inte har kontroll själv. Tjatar och hotar med diverse konsekvenser varje dag, tyvärr hjälper det inte. Min lilla är inte beräknande som den stora , men har en fruktansvärt stark vilja som ingen rår på. Hon är två och väldigt försigkommen,hon är i sitt tvåårstrots och den stora är nog i sexårstrots...
    Jag vet inte hur jag ska orka, ska ha dem ensam hela semestern då pappan inte fick samtidigt och vi är skilda. Ärligt talat så bävar jag! jag har pengar men vet inte vad jag ska orka hitta på med dem, som inte tar all min energi i anspråk och att jag ska gå och vara ständigt arg. Det är som att jag förväntar mig mer från dem båda då jag vet att de eg förstår och jag tycker att de har ett val där, och att de någon gång kunde välja att vi ska samarbeta... Jag måste komma dit att jag accepterar att dom inte kan bättre än såhär just nu, och att detta är deras utvecklingsfas. Men det är så jobbigt. Jag känner mig som en dålig mamma för att jag inte är lika konsekvent längre, vissa dagar orkar jag knappt tjata på dem alls. Säger till gör jag alltid, men det hjälper noll. Man känner sig så dålig när man inte kan få dem att lyssna..
    Hur gör ni andra (frågetecken) Vad är en lämplig konsekvens för en femåring. jag tog bort godnattsagan en kväll när han hade slagit sin lillasyster under hela dagen, och jag till slut hotade med att inte läsa, så slog han henne ändå och då fick han ingen saga. Då var han helt otröstlig, och jag fick jättedåligt samvete då sagan är vår bästa stund. Ska man ha bestraffningar (frågetecken) Vad har ni andra gjort som har fungerat(frågetecken)
    Den stora är enormt arrogant, retsam, mot mig och lillasyster, slåss, härmas, retas. Gör alltid precis som han vill oavsett om jag säger till, låtsas att han inte hör tillrättavisningar.
    Den lilla är otroligt klängig, kan själv, ska alltid vara med, och skriker en stor del av dagen. Oftast skriker hon för att hon gör något olämpligt och blir stoppad av mig, tar saker hon inte får ha eller för att hon är ovän med storebror. Inte gråtskrik utan envishetsskrik..
    Vet att dom skulle mått bättre av att inte vara skilsmässobarn, och det lättar ju inte skuldbördan direkt. Att dom flaxar mellan två hem är ett direkt stressmoment för dom även om jag förbereder dom, man märker när dom varit två dar hemma så lugnar dom ned sig lite. Tyvärr kan vi inte hela veckor var då jag jobbar så oregelbundet, nästan säker på att det varit bättre. Ska byta jobb så fort jag får något. Alla tips tas tacksamt emot. Samtidigt som det är jobbigt har vi det så mysigt, dom kramar mig båda två och säger att dom älskar mig varje dag. Så jag är väldigt glad över mina barn och uppskattar dom mycket vilket jag säger till dom. Det är just att säga till och bli respekterad som jag behver hjälp med..

• Svar på tråden Hu får ni era barns respekt```Vad är en lämplig konsekvens.
  • Litet My

Vi kör belöningsystem med 6 åringen istället för konsekvenser/bestraffningar och sätter klistermärken varje gång han varit duktig på vissa punkter, ett halvt klistermärke när han börjat dra igång något och sedan avbrutit och fokuserar på att hjälpa (dock inte curla) honom att få sina belöningar som han får när han fått ett visst antal klistermärken, han har också vissa "jobb" han skall göra varje dag tex gå ut med soppåsarna, hämta posten osv, han kan få ett extra klistermärke om han gör något extra bra, exempelvis som i morse, städar sitt rum direkt på morgonen utan gnat och tjat. belöningen brukar vara tex att baka, en tidning osv det väljer han själv.

Dock är det viktigt att se att det just blir ett belöningsystem, inte ett straff/hot system med skuldbeläggande.

Nu har sonen förvisso diagnos men ett belöningsystem kan man ju använda även för barn utan diagnos. För oss har det hjälpt att hålla honom sysselsatt annars börjar han lätt tramsa till det och trotsen eskalerar och han kan själv inte bryta.

Vi började med 2 saker först på belöningsystemet som var "inte stjäla saker hemma" och "komma in till mig när han vaknat" och utökade senare till fler saker som att han fåt klistermärke när han klär på sig själv utan tjaffs på morgonen osv, för oss funkade det utmärkt eftersom fokus låg på att samla klistermärken, inte ställa till det.      

• silvergirl
    Litet My skrev 2012-06-19 23:59:36 följande:
    Vi kör belöningsystem med 6 åringen istället för konsekvenser/bestraffningar och sätter klistermärken varje gång han varit duktig på vissa punkter, ett halvt klistermärke när han börjat dra igång något och sedan avbrutit och fokuserar på att hjälpa (dock inte curla) honom att få sina belöningar som han får när han fått ett visst antal klistermärken, han har också vissa "jobb" han skall göra varje dag tex gå ut med soppåsarna, hämta posten osv, han kan få ett extra klistermärke om han gör något extra bra, exempelvis som i morse, städar sitt rum direkt på morgonen utan gnat och tjat. belöningen brukar vara tex att baka, en tidning osv det väljer han själv.

Dock är det viktigt att se att det just blir ett belöningsystem, inte ett straff/hot system med skuldbeläggande.

Nu har sonen förvisso diagnos men ett belöningsystem kan man ju använda även för barn utan diagnos. För oss har det hjälpt att hålla honom sysselsatt annars börjar han lätt tramsa till det och trotsen eskalerar och han kan själv inte bryta.

Vi började med 2 saker först på belöningsystemet som var "inte stjäla saker hemma" och "komma in till mig när han vaknat" och utökade senare till fler saker som att han fåt klistermärke när han klär på sig själv utan tjaffs på morgonen osv, för oss funkade det utmärkt eftersom fokus låg på att samla klistermärken, inte ställa till det.      
    Det låter väldigt bra! Får klura lite på den och hur vi ska göra hemma så att det passar oss. Klistermärkena skulle mest handla om att låta bli att göra saker, framför allt låta bli att slå lillasyster. Men eftersom hon är väldigt jobbig och förstör massor för hnm blir det ju lite orättvist. Kanske ett klistermärke om han säger till mig när dom bråkar i stället för att slåss.
    Han har veckopeng varjke fredag som han får när han städat sitt rum och lägger i sparbössan. Är lite emot annars att  belöna jusr med saker eller godis, det flyttar fokus år fel håll just för hnm för han är väldigt åpen och otacksam(just nu). Baka låter bra! Eller så kanske han kan få se en film när han gör något bra. Bra tips i alla fall, roligt att det fungerat så bra för er
  • Litet My
    silvergirl skrev 2012-06-20 00:13:07 följande:
    Det låter väldigt bra! Får klura lite på den och hur vi ska göra hemma så att det passar oss. Klistermärkena skulle mest handla om att låta bli att göra saker, framför allt låta bli att slå lillasyster. Men eftersom hon är väldigt jobbig och förstör massor för hnm blir det ju lite orättvist. Kanske ett klistermärke om han säger till mig när dom bråkar i stället för att slåss.
    Han har veckopeng varjke fredag som han får när han städat sitt rum och lägger i sparbössan. Är lite emot annars att  belöna jusr med saker eller godis, det flyttar fokus år fel håll just för hnm för han är väldigt åpen och otacksam(just nu). Baka låter bra! Eller så kanske han kan få se en film när han gör något bra. Bra tips i alla fall, roligt att det fungerat så bra för er

Ja det låter ju smart, det är som du beskriver också viktigt att ge berktyg/ett alternativ som barnet kan göra istället för att som i ert fall slå lillasyster, dvs säga till dig när hon "bråkar" istället för att slå henne, annars blir det ju lätt att barnet inte har en aning om hur han skall uppfylla det som önskas.

Vi har kört med rutsystem på kylskåpet så han själv tydligt kan räkna sina klistermärken vilket han i början gjorde flera gånger om dagen. Målade en bild istället för att skriva innan han kunde läsa.

Kör inte heller några "stora belöningar" som tex Lördagsgodiset (som är jäääätteviktigt) då blir han bara ledsen och besviken och allt blir negativt utan smågrejer som bak, en film, en tidning, såpbubblor, någon rolig penna osv som han valt själv    
  • silvergirl
    Litet My skrev 2012-06-20 00:27:58 följande:
    Ja det låter ju smart, det är som du beskriver också viktigt att ge berktyg/ett alternativ som barnet kan göra istället för att som i ert fall slå lillasyster, dvs säga till dig när hon "bråkar" istället för att slå henne, annars blir det ju lätt att barnet inte har en aning om hur han skall uppfylla det som önskas.

Vi har kört med rutsystem på kylskåpet så han själv tydligt kan räkna sina klistermärken vilket han i början gjorde flera gånger om dagen. Målade en bild istället för att skriva innan han kunde läsa.

Kör inte heller några "stora belöningar" som tex Lördagsgodiset (som är jäääätteviktigt) då blir han bara ledsen och besviken och allt blir negativt utan smågrejer som bak, en film, en tidning, såpbubblor, någon rolig penna osv som han valt själv    
    Okej, tack! Låter som något vi ska börja med på en gång Han har blivit så intresserad av att räkna på sista tiden frågar mig hela tiden vad 2+3 blir, och andra siffror.. Nu kan han ju träna sig!
    Han blir verkligen besviken som sagt, som det med sagan det insåg jag ju var ett alldeles för hårt straff. Men man kanske inte måste låta belöningen utebli utan mer att han får vänta lite längre på den. Ska köra med små belöningar. Jag har aldirg skämt bort mina barn men ändå beter sig den stora som att det är självklart att ha ska ha saker, det är tråkigare at ge honm något än att inte ge, för när han man ger blir han arg för att han inte får mer. En belöning är ju väldigt tydlig, jämfört med något som han får utan att direkt förtjänat det. Kanske hjälper mot det också!
  • Litet My
    silvergirl skrev 2012-06-20 00:41:36 följande:
    Okej, tack! Låter som något vi ska börja med på en gång Han har blivit så intresserad av att räkna på sista tiden frågar mig hela tiden vad 2+3 blir, och andra siffror.. Nu kan han ju träna sig!
    Han blir verkligen besviken som sagt, som det med sagan det insåg jag ju var ett alldeles för hårt straff. Men man kanske inte måste låta belöningen utebli utan mer att han får vänta lite längre på den. Ska köra med små belöningar. Jag har aldirg skämt bort mina barn men ändå beter sig den stora som att det är självklart att ha ska ha saker, det är tråkigare at ge honm något än att inte ge, för när han man ger blir han arg för att han inte får mer. En belöning är ju väldigt tydlig, jämfört med något som han får utan att direkt förtjänat det. Kanske hjälper mot det också!

Jag tror det handlar lite om ålder, nu är sonen iofs lite hmm bortskämd också eftersom hans pappa och jag inte bor ihop så när det är presentdags så firar han på minst 3 ställen och får "allt".

Men här diskuteras och förhandlas det för fullt om att få mer, och varför man inte får mer och argumenteras tills man vill fly fältet.

Vi plockar inte bort belöningar alls och lyckas han inte uppfylla sitt klistermärke pratar vi om det och hur man kan göra imorgon för att det skall lyckas, ofta har han bra svar själv. Annars plockar vi inte bort godnattsagor och såna saker däremot kan det bli tydliga konsekvenser, exempelvis när han är ute och inte lyssnar så åker han in på en gång, gnäller man över maten man själv valt får man inget annat osv.    
  • silvergirl
    Litet My skrev 2012-06-20 00:50:00 följande:
    Jag tror det handlar lite om ålder, nu är sonen iofs lite hmm bortskämd också eftersom hans pappa och jag inte bor ihop så när det är presentdags så firar han på minst 3 ställen och får "allt".

Men här diskuteras och förhandlas det för fullt om att få mer, och varför man inte får mer och argumenteras tills man vill fly fältet.

Vi plockar inte bort belöningar alls och lyckas han inte uppfylla sitt klistermärke pratar vi om det och hur man kan göra imorgon för att det skall lyckas, ofta har han bra svar själv. Annars plockar vi inte bort godnattsagor och såna saker däremot kan det bli tydliga konsekvenser, exempelvis när han är ute och inte lyssnar så åker han in på en gång, gnäller man över maten man själv valt får man inget annat osv.    
    Skönt, det verkar vara en åldersgrej! Just detta förhandlandet, antar att det är för att han blivit äldre och smartare, han försöker också jämföra med vad han får hos pappa och tycker att det ska vara samma hos mig. Vi gör väldigt olika nämligen. visst är det svårt, dom har ju bra argument och är uthålliga!
    Kanske måste ge hnm mer ansvar, låta hnm välja mat också oftare, att han får vara med och bestämma så kanske han går mig till mötes mer. Han äter aldirg upp, men jag prioriterar god stämning vid bordet framför tvång att dom ska äta. Men välja mat låter bra, då måste man ju äta en del i alla fall när man får något man vill ha!
  • Litet My

För oss har det funkat, så han har ett par dagar i veckan då han väljer mat, då får han också vara med och laga den (oftast om det inte är bråttom) vilket han tycker är superkul, och har man superkul och vill visa sig duktig så bråkar man inte Cool

Men mycket trots, tjaffs och förhandlande blir det, samt smäll i dörrar och annat som hör "lilla tonåren" till.  

• Wimlan

Många kommuner erbjuder kostnadsfria föräldrautbildningar, t ex "De otroliga åren", "Cope" och liknande. Där får man hjälp att vända onda cirklar, t ex med belöningssystem som flera nämnt innan. Kolla din kommuns hemsida eller fråga på BVC.

Svar på tråden Hu får ni era barns respekt```Vad är en lämplig konsekvens.