• Anonym (Blodkärlet!)

Blodkärl som växer in i ögat?

Hejsan!

Jag var till optikern (Specsavers) idag för att skaffa linser. Efter undersökningen frågade jag om allt verkade bra och optikern svarade då att jag hade ett brytningsfel på ena ögat, men eftersom jag ska ha linser och inte glasögon så gör man inget speciellt med det då.  Okej, sa jag då. Sen berättade optikern lite snabbt att jag hade torra hornhinnor och blodkärl som växte in mot ögat... ehhh, vilket i mina öron låter rätt DÅLIGT, snudd på farligt?!

Jag frågade och frågade vad det egentligen innebär. Är det farligt? Bör jag tänka på nåt speciellt? Men fick bara berättat ATT jag hade det och inte något om VAD det innebär. Service! <3

Alltså... det känns ju som att man inte bör ha linser om hornhinnorna är torra och det växer blodkärl in mot ögat? 

Nån annan som haft samma problem som vet lite mer vad det innebär? När man googlar det får man fram att man riskerar att bli blind om man använder linser då! :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-20 02:06
    Jag har alltså aldrig haft linser förr, utan haft glasögon fram tills nu. Fick dålig syn för ca 3 år sedan och glasögon för närsynthet för 2 år sedan. Om det spelar någon roll :)

Har uppfattat att det här med blodkärlen kan inträffa om man har linser och är lite slarvig med att ta ut dem och låta ögonen vila annars...

• Svar på tråden Blodkärl som växer in i ögat?
  • Nordanvinden08

Det hade jag oxå när jag var hos optikern. Hon frågade då om jag använder linser mkt(vilket jag gör). Då sa hon till mig att bara använda glasögon en månad och därefter varva med linser och glasögon. Hon berättade att det berodde på att ögat fick syrebrist och blev för torra, då kan blodkärlen leta sig längre in för att syresätta ögat. Kommer det för långt in kan det ge problem med synen... Men jag gjorde som hon sa och nästa gång jag kom dit hade de krypit tillbaka:) idag varvar jag med linser och glasögon.
    Så det var förklaringen jag fick...

• Julies

Jag har så på ena ögat där jag har en skada. Har lins på det ögat sedan jag var 7 år dock och är nu 32 så det går. Får gå till optikern två ggr per år på kontroll istället för vanligtvis en gång per år. Har en speciell lins som släpper igenom mkt syre för att Förhindra att kärlet går längre in mot pupillen. Skaffa dig en duktig optiker som kan detta!!

• Tingelingrid

Det du har kallas för kärlinväxt och betyder att det finns små blodkärl i horhinnan som ser ut att växa in mot pupillen. Om kärlen håller sig i utkanten av hornhinnan är det ingen fara, men om de skulle växa så långt att de kommer in över pupillen så kan de störa synen (jag har aldrig sett det under mina år som optiker).

Nu när du inte har haft linser tidigare så är det jättebra att din optiker har noterat detta i journalen, det gör att de snabbt kan se om dessa kärl du redan har ändrar sig något när du skaffar linser. Om de gör det så är det möjligt att de kommer avråda dig från att fortsätta med linser.

Torra ögon kan vara ett problem när man har linser. Men det är inte automatiskt så att man inte kan ha linser alls. Det första problemet brukar vara att användaren inte tycker att det är bekvämt med linserna. Ögonen känns grusiga och blir kanske lite röda. Sen kan man ibland se tecken på torrhet vid linsbärande när man som optiker tittar på ögonen i mikroskåp.

Om du precis har börjat med linser så hoppas jag att du har en återbesökstid när optikern ska kontrollera med dig hur det fungerar och titta på hur dina ögon mår. Då kommer optikern att titta på allt det här igen för att försäkra sig om att ögonen inte tar skada av att ha linser.

Ibland får man också prova flera linssorter, då det finns olika och det är individuellt vilken som är bäst. Somliga kan ha alla och andra ingen.

• Anonym

Jag tycker att du ska fråga efter ett extra bra märke. Det finns linser som släpper igenom extra mycket syre. Ofta lite dyrare, dock, men helt klart värt det! Linser är INTE rätt post att spara på!

Blodkärlen växer sig uppåt mot "ytan" för att ytan inte får tillräckligt med syre. Den situationen förvärrar man med linser om de är "täta".

Alla linser ligger ju och flyter på ytan, men vissa släpper igenom mer syre än andra.

Du bör också fundera på att begränsa hur många timmar om dagen du bär linser. Kanske kan du ha linser på jobbet och sedan byta till glöson när du kommer hem? Om du har torra ögon och risk för att blodkärlen ska växa sig upp, så ska du absolut inte sova med linser i alla fall!

• Kludd

Jag har fått massor av ytliga kärl i mina ögon som växer inte mot pupillen! VAd kan detta bero på??
    Använder inte linser och har perfekt syn!

Var inte alls så här många för typ 1 månad sen:S

• Anonym
    Kludd skrev 2012-12-08 04:20:07 följande:
    Jag har fått massor av ytliga kärl i mina ögon som växer inte mot pupillen! VAd kan detta bero på??
    Använder inte linser och har perfekt syn!

Var inte alls så här många för typ 1 månad sen:S
    Du menar nog inte kärlinväxningar, som ts har,  utan röda blodkärl på ögonvitorna?  Kärlinväxningar inne i ögat syns inte utanpå, så man vet inte om att man har dom.. 

Nån som vet supertips mot torra ögon förresten, som också ts har?  
  • Kludd

aa är på ögonvitan.... mina ögon är hetl rödsprängda....
    Använde clear eyes i 2 månader ... visste inte riskerna med det... kanske är därför?

Fast mina ögon är verkligen SUPERTORRA.. spelar ingen roll hur mk jag droppar de känns som att man har tittat under klorvatten ...  de var ju torra redan innan jag börja med clear eyes..

Efter clear eyes borde väl inte rödheten komma nu 1 månad efter att jag slutade.... jag var itne alls röd de 2 första veckorna efter att jag slutat...  läser man på internet om folk som är beroende av clear eyes så blev dom röda direkt efter ett par dagar ju.... sen har de flesta använt dropparna under flera år.... har läst disskussioner från USA nämligen  där preparatet säljs receptfritt..

Har varit hos en ögonläkare som säger att jag har torra ögon....

Vad tror ni? :S

• Kludd

kan tillägga att jag sitter vid datorn kanske 8 timmar om dagen de senaste 2 veckorna.. kan det ha med det att göra??

ÄR torr i munnen och näsan oxå.. äter medicin som gör att man kan få torra slemhinnor

• Anonym
    Kludd skrev 2012-12-09 18:50:54 följande:
    aa är på ögonvitan.... mina ögon är hetl rödsprängda....
    Använde clear eyes i 2 månader ... visste inte riskerna med det... kanske är därför?

Fast mina ögon är verkligen SUPERTORRA.. spelar ingen roll hur mk jag droppar de känns som att man har tittat under klorvatten ...  de var ju torra redan innan jag börja med clear eyes..

Efter clear eyes borde väl inte rödheten komma nu 1 månad efter att jag slutade.... jag var itne alls röd de 2 första veckorna efter att jag slutat...  läser man på internet om folk som är beroende av clear eyes så blev dom röda direkt efter ett par dagar ju.... sen har de flesta använt dropparna under flera år.... har läst disskussioner från USA nämligen  där preparatet säljs receptfritt..

Har varit hos en ögonläkare som säger att jag har torra ögon....

Vad tror ni? :S
    Det kan vara att de är torra, det kan vara allergi, infektion och allt möjligt. Nu skriver du att du slutat med clear eyes, men det kan tex ha kommit bakterier i det. Tror inte det är så smart att använda clear eyes på sikt, det drar ju ihop blodkärlen och gör att syretillförseln stryps vilket i sin tur just kan ge kärlinväxningar som ts har.
    Jag har också supertorra ögon, men pga linser. Klarar man sig inte med droppar kan de skriva ut en salva att sova med, dock har jag inte testat den själv. Antagligen vet du redan att det finns "tjockare" droppar som ligger kvar längre?
  • Kludd

Men var min ögonläkare som sa att de kunde bli det pga clear eyes... så det återstår att se sa han hur mina ögon blir nu..

• Anonym
    Kludd skrev 2012-12-10 21:39:12 följande:
    Men var min ögonläkare som sa att de kunde bli det pga clear eyes... så det återstår att se sa han hur mina ögon blir nu..
    Ja, det är klart att han säkert har rätt. Men tar du medicin som ger torra slemhinnor och sitter vid datorn en massa  blir det ju inte bättre..
Svar på tråden Blodkärl som växer in i ögat?