Josefinmagnusson88 skrev 2012-06-20 07:32:03 följande:
Är det någon mer än jag som tänker så? Varken min sambo eller jag är religiösa och vill därför inte döpa vårt första barn. Självklart hade vi tänkt ha någon annan trevlig och mysig tillställning, i form av "namngivningssermoni". Är det någon här som skulle vilja dela med sig av egna erfarenheter och tankar om denhär?! :)
Vi hade det för vår dotter nu i lördags. Vi ville inte tvångskristna vårat barn. För mig känns det som att man tvångskristnar barnen när man döper dem som bebisar. Ja inte sjutton har föräldrarna frågat sina barn X skulle du vilja ingå i ett religiöst samfund?
Ceremonin jag planerade var inte lång, inte komplicerad men den blev helt enkelt jäkligt bra. Vi inledde den med att dotterns pappa sjöng den sång han skrev till henne strax efter att hon föddes. Sedan berättade vi vilka namn hon har fått och varför. Efter det spelade min pappa upp två låtar han hade spelat in med sig själv sjungandes (han kände att han skulle bara börja böla om han hade sjungit live och inspelad musik funkar ju lika bra) och han fick berätta varför han hade valt just dessa två låtar. Sedan spelade jag Vargsången som sista låt.
Efter detta var det dags för mat. Hela ceremonin med musiken tog väl kanske 10-15min. Utan musiken hade den tagit max 2min =D
Vänner och familjemedlemmar tyckte det var roligt att få höra varför vi valt just de namnen till vår dotter.