• Josefinmagnusson88

Vill inte ha dop- utan istället någon form av namngivningssermoni :)

Är det någon mer än jag som tänker så? Varken min sambo eller jag är religiösa och vill därför inte döpa vårt första barn. Självklart hade vi tänkt ha någon annan trevlig och mysig tillställning, i form av "namngivningssermoni". Är det någon här som skulle vilja dela med sig av egna erfarenheter och tankar om denhär?! :)

• Svar på tråden Vill inte ha dop- utan istället någon form av namngivningssermoni :)
  • Mary Jo

Döper inte heller,det får dom göra själv om dom vill när dom kan bestämma själv.

Vi ska ha namnfest i juli. Blir fika och lunch. Själva cermonin är ju ganska kort och sådär men vi ska berätta varför han fått sitt namn,vad det betyyder och så ska han få en blomsterkrans i håret .. Berätta vilka hans faddrar är och så ska det läsas en dikt. Vi ska spela upp en låt också för att vi inte kan sjunga men det blir nog bra.

Ja,nåt sånt hade vi tänkt oss.  

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Jeena

Vi hyrde lokal och hade fikakalas med släkten och några av närmsta vännerna. Hade en vän till familjen där som är "duktig på att prata" som höll i en liten ceremoni. Hälsade barnet välkommet, berättade om namnen vi valt, vad de betyder och varför vi valt dem, presenterade faddrarna, tände ett ljus och jag läste en dikt.
    Kort och okomplicerat men fint!
    Sen fika och presentöppning. Alla fick sen skriva nånting på ett litet kort till en minnesbok. Helt valfritt vad, ett hej eller en dikt eller visdomsord.

Tänkte som så också attd et är fint med en ceremoni men eftersom vi inte är med i kyrkan så ville vi såklart inte vara där. Detta blev ett jättefint alternativ.
    Var väldigt skönt kan tilläggas med nån som höll i "ceremonin" då varken jag eller min man är någon talare. Tror själva ceremonidelen lätt försvinner "in i kalaset" också om man inte markerar det på något vis, som tex att nån utifrån pratar eller att man samlas på något annat ställe än där man fikar. Vi hade dock bara dukat fikabord och folk satt där även under ceremonin.

Googla namngivning eller barnvälkommnande så finns där massor av tips och folk som delat med sig hur de gjort.

Lycka till, hoppas ni får en fint namnkalas.

• Helle333
    Josefinmagnusson88 skrev 2012-06-20 07:32:03 följande:
    Är det någon mer än jag som tänker så? Varken min sambo eller jag är religiösa och vill därför inte döpa vårt första barn. Självklart hade vi tänkt ha någon annan trevlig och mysig tillställning, i form av "namngivningssermoni". Är det någon här som skulle vilja dela med sig av egna erfarenheter och tankar om denhär?! :)

Vi hade det för vår dotter nu i lördags. Vi ville inte tvångskristna vårat barn. För mig känns det som att man tvångskristnar barnen när man döper dem som bebisar. Ja inte sjutton har föräldrarna frågat sina barn X skulle du vilja ingå i ett religiöst samfund?

Ceremonin jag planerade var inte lång, inte komplicerad men den blev helt enkelt jäkligt bra. Vi inledde den med att dotterns pappa sjöng den sång han skrev till henne strax efter att hon föddes. Sedan berättade vi vilka namn hon har fått och varför. Efter det spelade min pappa upp två låtar han hade spelat in med sig själv sjungandes (han kände att han skulle bara börja böla om han hade sjungit live och inspelad musik funkar ju lika bra) och han fick berätta varför han hade valt just dessa två låtar. Sedan spelade jag Vargsången som sista låt.
    Efter detta var det dags för mat. Hela ceremonin med musiken tog väl kanske 10-15min. Utan musiken hade den tagit max 2min =D
    Vänner och familjemedlemmar tyckte det var roligt att få  höra varför vi valt just de namnen till vår dotter.  
  • NochA

Har haft namngivning för bägge barnen

Nu senast med sonen så gifte vi oss borgligt samtidigt.
    Vi hade en tjej som sjöng 2 fina sånger. Jag hälsade välkomna, berättade lite om namnen o varför han fick just de namnen. Sen läste jag en dikt och pratade lite om faddrarna oxå.
    Vi hade 2 faddrar och den ena läste oxå en dikt.

Det har varit mysigt och jag ångrar mig inte ett dugg! (trots sura miner från släkt)

• NochA
    Granen skrev 2012-06-20 16:17:34 följande:
    Sura miner?
    Japp, det blev lite så för dop är ju tradition! (påstod vissa)
    Skulle vi inte döpa så var vi hedningar och allt vad det va
  • Jeena
    NochA skrev 2012-06-20 16:49:42 följande:
    Japp, det blev lite så för dop är ju tradition! (påstod vissa)
    Skulle vi inte döpa så var vi hedningar och allt vad det va
    Hehe.. trodde det skulle bli så hos oss också men icke. :) Några av de äldre verkade förvånade att det gick att göra så fint utan att vara i kyrkan..hihi..  men vadå liksom, man gör ju precis som man själv vill ha det!!!
  • NochA
    Jeena skrev 2012-06-20 19:52:24 följande:
    Hehe.. trodde det skulle bli så hos oss också men icke. :) Några av de äldre verkade förvånade att det gick att göra så fint utan att vara i kyrkan..hihi..  men vadå liksom, man gör ju precis som man själv vill ha det!!!
    Visst gör man som man själv vill o det sa vi oxå. Men ovan nämnda personer kunde gärna stanna hemma. Det var inte nån av de allra allra närmaste ändå.
    Samma sak med bägge barnen. Men en del är ju som de är när de inte blev som de skulle
  • Cisslan

Vi ska ha en liten ceremoni där vi berättar om namnen och deras betydelse. Sedan blir det champagneskål, tårt- och cupcakesbuffe och tipspromenaden/frågesport. Tänkte även köpa en rolig fylleribok speciellt för dop/Namngivning.

• majami1
    Josefinmagnusson88 skrev 2012-06-20 07:32:03 följande:

Här finns en jättebra sida med tips och idéer för en namngivning: http://namngivning.nu/
Svar på tråden Vill inte ha dop- utan istället någon form av namngivningssermoni :)