• Analoga

Kan man inte förvara marängtårta i kylen några timmar?

Har köpt färdiga marängbottnar som jag tänkte fylla med grädde o lemoncurd bl a och toppa med grädde o jordgubbar. på marängbottnarnas kartong står det "dekorera med frukt/bär och servera genast".

Hakade upp mig på vad "servera genast" innebär. Måste man fylla den precis innan man ska äta?

Jag hade tänkt fixa i ordning tårtan på förmiddagen och sedan förvara den i kylen till den ska ätas eftermiddag el kväll?   

• Svar på tråden Kan man inte förvara marängtårta i kylen några timmar?
  • Insatt

De smälter till ingenting om du låter dem stå från förmiddag till kväll, därför måste de läggas ihop och serveras direkt.
    Gör i ordning allt och lägg ihop dem precis innan servering. 

• Analoga
    Insatt skrev 2012-06-20 11:32:03 följande:
    De smälter till ingenting om du låter dem stå från förmiddag till kväll, därför måste de läggas ihop och serveras direkt.
    Gör i ordning allt och lägg ihop dem precis innan servering. 
    TAck för svaret. Tur att jag frågade!
  • Insatt
    Analoga skrev 2012-06-20 11:32:32 följande:
    TAck för svaret. Tur att jag frågade!
    Så lite så. :) Gjorde själv en prinsessliknande tårta med ett lager sån marängbotten och den hade börjat smälta till nästan ingenting. Måste penslas med choklad eller nått som barriär mot fukten för att ha chans att hålla
  • Hallonmumsan

Ska man göra marängtårta i förväg så måste bottnarna penslas med choklad som stelnar så inte marängen suger åt sig fukten av grädden. Men förbered allt i bunkar och släng ihop precis innan. Så gör jag alltid

Svar på tråden Kan man inte förvara marängtårta i kylen några timmar?