• evigkärlek

Bolån som student?

Hej!

Jag har jobbat på lite vikariat i över ett år och vill börja plugga till hösten, min sambo har fast anställning och har haft i ett antal år. Då familjen ska utökas vill vi gärna köpa hus men pga att jag ska bli student tror inte min sambo att vi kan få lån till ett hus, dessutom behöver vi ju en del i kontantinsats, men om vi håller oss till lånet... är det någon som vet? Borgensman borde inte vara problem bara vi får stå på lånet tillsammans.

• Svar på tråden Bolån som student?
  • Mummy

Vi köpte hus sent förra året. Jag är student och maken ha fast anställning (heltid). Vi har dessutom två barn. Huset kostade 950.000 och vi fick utan problem låna till det (inkl kontantinsatsen). Det avgörande var dock att jag jobbade extra vid sidan av studierna, med en inkomst på 100.000/år. Utan extrajobbet hade vi nog inte fått lånet.
    Så visst går det, men det är så mycket som spelar in; Hur mycket huset kostar, vilka utgifter ni har, vad ni kan lägga själva, hur markanden ser ut osv. Olika banker är också olika i sin bedömning ang CSN. Vi har Länsförsäkringar och de räknar enbart på bidraget som inkomst och inte lånedelen. Tror dessutom att det finns banker som inte räknar något av CSN som inkomst 

• singelmamma75

Jag tror att du har god chans hos Handelsbanken att de ser ditt CSN som en del av era inkomster.

Jag har blivit beviljad bolån hos dem trots att jag söker ensam (håller på att separera) och börjar ett nytt jobb under sommaren och då med provanställning i 6 månader. Medan många andra banker skulle vända mig ryggen pga nytt jobb och provanställning då det är en osäker inkomstkälla.

Jag har i och för sig jobbat på samma företag i 12 år men jag kunde visa upp en mycket detaljerad budget och jag har tryggheten att få jobb igen hos min gamla arbetsgivare om provanställningen skulle avslutas. Min kontaktperson på Handelsbanken var mycket tillmötesgående och såg till min individuella situation och förutsättningar och jag kunde också få ett blancolån på en del av kontantinsatsen.

Så bara ni kan visa upp starka kalkyler att ni klarar er ekonomiskt med detaljer både på inkomster och utgifter så har ni goda chanser!

Svar på tråden Bolån som student?