• Finesse

Althera ska inte ges till barn över 6 månader!

Min son har varit komjölksproteinallergisk sen han var 2 månader gammal. Sen dess har han ätit Althera. När han var 4 månader försökte vi ge honom mat/gröt men det var förgäves. När han blev 8 månader började han förstå det här med att svälja ner maten och när han var 12-13 månader började han äta mat! (vilken seger!)

Under hela den perioden har han ätit ersättning. När han var där kring 12-13 månader åt han 5-6 flaskor Althera per dygn. Min son är nu snart 16 månader och äter endast 2-3 flaskor Althera per dygn vilket jag tycker är jättebra! I förra veckan var vi på Barnmottagningen i Umeå och fick då veta att barn över 12 månader INTE får nå mer modersmjölksersättning då det är just precis modersmjölksersättning. Dom ska äta välling.

Idag ringer jag till bvc för att höra hur dom gör.. sista receptet vi fick är utskriver 2 dagar innan han fyllde 1 år. Då säger min bvc sköterska så här: "Barn över 6 månader ska inte äta ersättning! Det är en kostnadsfråga och dom ska äta välling" Jag hänvisar till who-koden.. "Who-koden gäller bara U-länder INTE här i Sverige." Barn ska alltså inte ammas längre än till 6 månader enligt henne. Sen ska man ge välling.

Jag undrar alltså med detta inlägg hur det är för er. Får era barn över 6 och 12 månader ersättning utskrivet på recept eller anser även era lansting att det är en kostnadsfråga och att dom bör äta välling istället? 

• Svar på tråden Althera ska inte ges till barn över 6 månader!
  • Natulcien

Men herregud, är de galna hela bunten?? Förvånad

Självklart "ska" inga barn äta välling. Välling är något som man kan äta som en del i en övrigt varierad kost. Men man ska inte ersätta bröstmjölk eller mjölkersättning med välling!

Så att man inte skriver ut sånt till bebisar över 6 månader är enbart en kostandsfråga och ingenting annat. Sen att de hittar på det här med vällingen för att rättfärdiga sin snålhet, är ju en annan sak...

Sorgligt.

• Cogito ergo sum

Va..min son är 17 månader och ska ha neocate tills tidigast 2 år och sedan ska provoceras med althera, funkar inte det får han dricka det som komplement längre. Jag får absolut inte köpa mjölkfria alternativ i handeln. ( inte ens välling utan det får göras hemma med neocate i) Det försökte  att driva kostnadsfråga med mig med men jag krävde remiss till SU och de skrev ett fint brev till barnmottagningen.

• Finesse

Ja hon sa att det var en kostnadsfråga.. det blir för dyrt att skriva ut det för bebisar över 6 månader.. och det är helt stopp vid 12 månader. Vi kommer vara tvungen att betala 240:- per burk nu.. och det går ungefär 1 burk i veckan som det är nu.

Och att sedan hävda att Sverige inte har något med WHO att göra, kan det stämma?? 

• Sephyria

Sonen är 16 månader och får fortfarande althera utskrivet. Dock finns det inte några färdiga vällingar som han kan äta så vi gör vår egen välling på althera och majsmjöl. Dessutom använder vi den till att berika mat, gröt m.m. med så att vi ska vara säkra på att han ska få i sig tillräckligt med näring. Efter vad jag har hört så är det bra om allergiska barn har någon ersättning i flera år just för att man ska vara säkra på att de får i sig alla näringsämnen de behöver.

• Finesse

Han tycker inte om nån välling inte heller havremjölk men han älskar sin Althera...

Sephyria: Inte ens enagos välling?? 

• Mörksuggan

Hon har FEL! Barn över 6 månader ska absolut inte bara äta välling!! Man kan börja med välling vid 6månader men det är ju en helt annan sak. Ta kontakt med ledningen på din BVC/VC. De behöver uppdatera hennes kunskaper! 

Man ska inte tro på allt som är sant...
  • Finesse

Vad kan jag hänvisa till.. hur kan jag göra för att dom ska skriva ut fler recept till oss?

• kallevallevanna

Så klart det är en kostnadsfråga. Sen i januari har sonen ätit Neocate, vilket på apoteket kostar 525 kr/burk. Vi får 6 burkar för 120 kr. Fick en faktura hem när jag gjorde hembeställning och landstingets (eller vem det nu är som subventionerar) pris är en bit över 3000... Så nu har vi provat med Nutramigen 2, och den funkar. Väntar på leverensen. Ska bli intressant att se den fakturan, eftersom Nutran "endast" kostar 220 kr på apoteket...

Jag får recepten utskrivna av dietisten på sjukhuset. Dvs, det har inte bvc med att göra alls.
    Min son är 10 månader och vi fick nyligen ett recept på 6 uttag á 6 burkar utskrivet. Vi använder inte så mycket, kanske en halv burk i veckan så det kommer att räcka ganska länge. Långt över 1 år.

Sonen vill inte ha välling alls, så då blir det ingen. Just nu nu. Får se om han vill ha det senare, det är ju smidigt. Men din bvc-sköterska behövs nog uppdateras lite på vad som gäller. Klart att du ska få utskrivet mer!

• Finesse

Nu är det ju så att Dietisen på barn säger samma sak.. ingen mer ersättning för honom.. Han ska äta välling. Och klart jag fattar det är dyrt.. men det är inte jag som gjort att min son är envis och inte vill äta mat så mkt eller är mjölkallergisk :/

• La Lola

Jag tror jag smäller av.
    Vilka korkade människor!
    Det är ju bara att läsa innantill i Livsmedelsverkets kostråd för spädbarn!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Althera ska inte ges till barn över 6 månader!