Althera ska inte ges till barn över 6 månader!
Min son har varit komjölksproteinallergisk sen han var 2 månader gammal. Sen dess har han ätit Althera. När han var 4 månader försökte vi ge honom mat/gröt men det var förgäves. När han blev 8 månader började han förstå det här med att svälja ner maten och när han var 12-13 månader började han äta mat! (vilken seger!)
Under hela den perioden har han ätit ersättning. När han var där kring 12-13 månader åt han 5-6 flaskor Althera per dygn. Min son är nu snart 16 månader och äter endast 2-3 flaskor Althera per dygn vilket jag tycker är jättebra! I förra veckan var vi på Barnmottagningen i Umeå och fick då veta att barn över 12 månader INTE får nå mer modersmjölksersättning då det är just precis modersmjölksersättning. Dom ska äta välling.
Idag ringer jag till bvc för att höra hur dom gör.. sista receptet vi fick är utskriver 2 dagar innan han fyllde 1 år. Då säger min bvc sköterska så här: "Barn över 6 månader ska inte äta ersättning! Det är en kostnadsfråga och dom ska äta välling" Jag hänvisar till who-koden.. "Who-koden gäller bara U-länder INTE här i Sverige." Barn ska alltså inte ammas längre än till 6 månader enligt henne. Sen ska man ge välling.
Jag undrar alltså med detta inlägg hur det är för er. Får era barn över 6 och 12 månader ersättning utskrivet på recept eller anser även era lansting att det är en kostnadsfråga och att dom bör äta välling istället?