• Amorella

Egen fruktpuré av torkad frukt?

Hur gör man egen fruktpuré av torkad frukt, kanske främst aprikos? Bara blötlägger och mixar? Hur länge blötlägger man? Ska man tillsätta vätska när man mixar? Och vilka mer frukter än aprikos kan man använda?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Egen fruktpuré av torkad frukt?
  • Nervis

Jag kokade bara dem tills de kokade sönder och sedan använde jag mixerstaven så det blev slät och fint. Jag gjorde av sådana där påsar med blandad frukt som man kan köpa, fast jag tog bort några katrinplommon så det inte skulle blio för lösande sas. Gjorde även enskild pure av bara katrinplommon och frös in i istärningar. Perfekt när lillan blev hård i magen.

• Tabby

Jag lägger i en lagom mängd aprikoser i vatten så att de täcks några timmar eller över natten. Plockar ur dem ur vattnet och tar sen en stavmixer och mixar dem. Jag häller i vatten aom de legat i om det behövs. Gör den så tjock eller tunn som du vill ha den. Så man har i vatten efter behag .

• LAA

Tänk på att de torkade aprikoserna är svavlade för att behålla sin fina färg. Köper du ekologiska torkade aprikoser är de lite brunare, men utan svavel. Jag tycker dessutom de ekologiska brukar vara mjukare och godare, så det kör jag på till min son.

• Amorella

Tack för tipsen!

Jag har oxå hört det där med svavlade och osvavlade och t.o.m. avsvavlade tror jag. Men det väl är inte typ FARLIGT att göra på svavlade aprikoser eller?!Ska hur som helst kika efter ekologiska för jag har en kräsen liten tjej,så ju godare desto bättre! Tack!

• tinaj

Använd osvavlade aprikoser! Varför ska man medvetet stoppa i sitt barn livsmedelstillsatser som är alldeles onödiga? Svaveldioxid = E220. Det finns så mycket man blir utsatt för utan att kunna göra något åt det så det man KAN undvika finns det väl skä att göra det också.

Svar på tråden Egen fruktpuré av torkad frukt?