• jamis

Hepatos - vid en tredje graviditet?

Jag väntar mitt tredje barn och har fått hepatos båda tidigare graviditeter. Första gången kom hepatosen i vecka 36+ och andra gången i vecka 40+. Båda gångerna blev jag igångsatt pga hepatosen. Är det någon som vet hur stor risken att få hepatos igen är? Någon som har samma erfarenhet som jag?

• Svar på tråden Hepatos - vid en tredje graviditet?
  • Yanya

Jag läste någonstans att risken är 60-80% att drabbas igen om man haft hepatos tidigare. 
    Fick själv svar på mina prover idag, har ett värde på 90 så imorgon ska det avgöras på sjukhuset hur vi ska gå vidare... jag hoppas verkligen på igångsättning! 

• JennyL88

Hej på er!
    Ska in och ta blodprover imorgon för att utesluta Hepatos.
    Har kliat sedan i lördags och har kommit på flera områden av kroppen nu.
    Är 90 gallvärdet, eller??!
    Har allt gått bra Yanya?

BF 31juli
  • jamis

Hej på er!
    Yanya: hur har det gått? Vilken vecka är du i? Har du haft det tidigare?

JennyL88: Vilken vecka är du i? Har du haft det förut?

Jag tycker det börjat klia på mig nu och jag är bara i vecka 22... sist kände jag knappt att det kliade och gallsyrorna steg och steg så jag är lite nojjig nu att jag ska få det utan att det kliar. Vet inte om jag ska ringa eller vänta och se om det börjar klia mer.

Hör gärna av er hur det går för er!

• JennyL88

Jag går in i v.37 imorgon så jag har inte långt kvar.
    Ska ta fasta imorgon bitti och ta blodprover och får nog svar redan dagen efter.

De är väl bättre och kolla upp värdena än att springa runt och vara orolig.
    Finns en medicin "Tavegyl" mot klådan som man kan hoppas lindrar lite, men läste på
    fass.se och där står de att man kan bli dåsig, hängig och få huvudvärk av den.
    (Låter nog de hellre klia i då, men man får väl ge medicinen en chans)

Lycka till{#emotions_dlg.flower}

BF 31juli
  • JennyL88

Tjoooho!!Solig Fick svar på blodproverna i morse.
    Såg fint ut och de var bra.. !
    Men allergitabletterna har inte hjälpt mig något än,
    ger de en chans veckan ut.
    Har inte klådan gått över på tisdag så får jag göra nya prover.

Hur går de för er??!

BF 31juli
  • jamis

Jenny: va skönt att det såg bra ut! Skönt att du får ta nya prover nästa vecka. Min förra graviditet började klådan i vecka 39, jag fick ta prover och gallsyran låg på 4. 10 dagar senare tog jag nya prover och då var gallsyran uppe i 46 ! Så det är bra att få ta om proverna senare.

Jag fick ta prover idag och ska få svar i början på nästa vecka. Hoppas ju att allt ska se bra ut samtidigt som jag är orolig att få det senare utan att märka det. Förra gången kliade det nästan inte alls men jag blev igångsatt ändå eftersom gallsyran var hög och jag var fullgången. Jobbigt att inte ha tydliga symtom för då vet man ju inte när man ska begära prov.

• JennyL88

jamis. Vad bra att du kollar dig redan nu. Är ju så enkelt att kolla upp de och bättre att veta hur de står till än oroa sig ju. men som sagt de kan ju ändra sig snabbt, men så är de ju med allt här i livet.
    Håller tummarna för dig!!{#emotions_dlg.flower}

BF 31juli
  • Yanya

Hej, har missat att det skrivits. 
    Jag fick ju mitt provsvar på 90 och var inne på läkarbesök. Dom rekommenderade medicin men jag ville gärna få en igångsättning så jag fick gå raka vägen över till förlossningen där jag närmaste dygnet fick 3 omgångar gel. Gick drygt 30 timmar med värkar men tyvärr hade dom ingen större effekt så vi fick åka hem igen. På förlossningen togs ett nytt prov och detta visade 23 fick jag veta i måndags. Nu är dom helt inne på att 90 måste varit ett felvärde och märker jag ingen kraftig försämring så ska det inte tas fler prover, äter dock medicin "ursofalk" sen en vecka.
    Själv börjar jag ställa mig skeptiskt till att det endast tagits två prover och dom absolut ser det högsta som felvärde utan att bekräfta det.  
    Klådan är kvar trots medicinering och det är jobbigt att vara i solen eller ligga i badet då detta förvärrar. Funderar  på att be om ett nytt prov för att känna mig tryggare. I nuläget är inte ny igångsättning aktuellt förrän ev på BF-datumet den 23e.  
    Som extra krydda till det hela fick jag veta att han ligger på +20% på vikten, får se om jag får gå tiden ut och föda en jätte ;) 

• jamis

Yanya: usch va segt och va konstigt att de inte vill ta fler prover! Jag skulle be om det iaf. Jag har vart med om långa igångsättningar så jag vet hur det kan vara... inte roligt. Du har ju BF snart, då borde de ju kunna göra ett nytt försök att sätta igång dig om nån vecka! Jobbigt att du har sån klåda  

• JennyL88

Yanya: Tycker absolut att du ska ta och kräva fler prover på lever och galla.
    Då måste du ju få ut din bebis innan mig iaf, har BF 31juli och är ej fixerad.

Jag var hos BM igår och mina värden var bra och bebis växer, har de nog rätt bra där inne.
    Men visst vill man att bebis ska komma ut NU!!
    BM skulle prata med en läkare på tisdag, om fler prover ska tas. Äter Tavegyl tills dess.

BF 31juli
Svar på tråden Hepatos - vid en tredje graviditet?