• Anonym (orolig)

Bålgetingar i huset, hittar inget bo

Hej!
    Jag har hittat några bålgetingar i vårt hus. Har ringt anticimex och de säger att jag måste hitta själva boet för att de ska kunna hjälpa oss. Jag kan inte hitta något bo på vår tomt. Kan det vara så att boet finns hos grannarna eller brukar bålgetingarna hålla sig nära boet oftast? Ska jag knacka på hos varje granne och fråga om de inte har något getingbo på sin tomt? Det kan ju finnas var som helst.. Är så orolig för att jag har två små barn.

• Svar på tråden Bålgetingar i huset, hittar inget bo
  • tinis77

De bygger ofta bo i mellan väggarna i huset. Kolla om du ser vart de kryper in. Vi har oxå bålgetingar, men vi låter de vara eftersom de inte stör. Bålgetingar är fredliga, och äter dessutom andra insekter. Har oxå små barn..

• Konvaljen

Vi har bålgetingar då och då på tomten och den info jag fått är att de oftast bygger bo i träd. Har ni mycket träd runtomkring? Kanske värt att kolla där isf.

• Anonym (orolig)

Mellan väggarna? Det visste jag inte.. Brukar se dem vid våra fönster. Huset är rätt nytt, vet inte om det har någon betydelse. Kan inte se några hål i väggarna.. Tycker de är så äckliga, riktigt stora. Min yngsta är 7 månader och kryper. Allt han hittar på golvet hamnar i munnen.

• Anonym (orolig)
    Konvaljen skrev 2012-06-20 17:24:27 följande:
    Vi har bålgetingar då och då på tomten och den info jag fått är att de oftast bygger bo i träd. Har ni mycket träd runtomkring? Kanske värt att kolla där isf.
    Jaha anticimex sa att de oftast bygger bo under tak. Det finns en skog ca 300 meter från vårt hus. Kan de komma från skogen?
  • tinis77

Där vi bodde förut hade de bo i väggen vid sovrummet. Knastrade i väggen på nätterna. De kröp in i nån springa. Nu har de troligtvis bo någonstans i magasinet, men de får gärna bo här.

• Anonym (orolig)
    tinis77 skrev 2012-06-20 17:42:18 följande:
    Där vi bodde förut hade de bo i väggen vid sovrummet. Knastrade i väggen på nätterna. De kröp in i nån springa. Nu har de troligtvis bo någonstans i magasinet, men de får gärna bo här.
    Tycker du inte att det är lite läskigt?
  • Ely

flytta... helvete vad jag hatar getingar, är vansinnigt rädd för dom också, så jag hade vägrat vara hemma tills dom är borta

• tinis77

Nä, inget läskigt alls. Du måste reta en bålgeting ganska mkt innan den sticker, de är inte alls lika ilskna av sig som vanliga getingar. Sen försöker jag lära mina barn att man inte dödar djur i onödan (förutom fästingar då..), och få känns det fel att utrota massa getingar som faktiskt inte stör oss.

• Cailyn

Det stämmer att det inte går att göra något innan boet hittas...

Ni får ställa er och titta på huset, se om ni kan se om de kryper in någonstans... isf kan teknikern spruta in i hålet och förhoppningsvis få död på drottningen. Ibland behövs det mer än ett försök.

Kommer getingarna in trots att ni har dörrar och fönster stängda (självklart måste man kunna gå in och ut, men då ser man ju oftast om getingen flyger in)? Troligtvis kommer de utifrån och in och då kan ni sätta in myggnät, eller bygga någon hemmavariant av det så det går att vädra utan att några smådjur kommer in. Vi bytte nyligen fönsterna i huset och satte samtidigt in myggnät som sitter fast som i en skena innanför fönstret, bara att vädra på (för vår del är det för att vi blev galna på myggen som kom in annars).

Svar på tråden Bålgetingar i huset, hittar inget bo