• Cubix
    Äldre 20 Jun 17:43
    12829 visningar
    15 svar
    15
    12829

    Omkostnader för en valpkull.

    Hej!
    Jag har lite frågor angående avel, uppskattar informationsrika svar på frågorna,
    annat dravel undanbedes vänligen men bestämt :)
    Vilka omkostnader tillkommer generellt sett på en valpkull?  låt oss ta som exempel:
    En kull på 8 schäfervalpar, Doldafel försäkring har jag kollat upp.


    Men ungefär hur mycket brukar Veterinärbesiktning, grundvaccinering och chipmärkning kosta?
    Brukar det finnas paketpris för sånt, eller gör man det vid olika tillfällen ?
       Och den ungefärliga kostnaden för att "hushålla" 8 valpar?  Vad kostar det att regga valpar  i SKK?  Eventuella kostnader som kan tillkomma vid komplikation, ex: modersmjölkersättning osv?

      

        
  • Svar på tråden Omkostnader för en valpkull.
  • Äldre 20 Jun 18:50
    #1

    500 kan du räkna på per valp ungefär när det gäller vaccinering/chip/vet.bes i alla fall här där jag bor sen ska det ju avmaskas det vet jag inte riktigt vad priset blir per valp eller hur mycket som behövs till en kull. Sen kan du nog räkna med att det går åt några säckar valpfoder både åt mamman och alla valpar.
    Tror en stamtavla kostar runt 500 per valp.

  • Äldre 20 Jun 19:09
    #2

    Det är inte helt lätt att bli av med valpar idag så först ska hu föräldradjuren vara arbetsmeriterade, röntgade och uppfylla SKKs krav för registrering. De är ju också kostnader.

    Sen har du parningskostnader, ultraljud etc.

    Ev komplikationer. Ett kejsarsnitt kan trots försäkring landa på 10-15 tusen. För du då bara en valp ja då blir det en dyr valp ;)

    Räkna m att ha minst 20 000 i buffert innan du planerar avel.

    Registrering i SKK, försäkring. Veterinärbes och märkning ca 2500 kr/ valp

    Sen har du att tiken behöver annat foder under slutet av dräktighet och under valptiden.

    Om du räknar in kostnaden att sitta m valpar kvar, förlorad inkomst etc.

    Ja räkna inte med någon vinst. Den brukar gå rakt tillbaka till hundarna.
    Har du själv kunskap för att ha valpkull? Hjälp vid valpning?

  • Cubix
    Äldre 20 Jun 19:57
    #3

    Kan ett snitt landa på så mkt pengar trots försäkring ? Jösses.
    Ja pratade med F-bolaget och de sa att försäkringen täckte Ett kejsarsnitt (ja betalade självrisk + %)
    Men fy fan va de måste kosta då, om de kan gå uppåt 10-15 papp trots försäkring. 

    Ja det är alltid värt att kolla upp iallafall om det blir vidare tankar.  
      

  • Äldre 20 Jun 20:06
    #4

    Är tiken försäkrad för avel?
    Jag är inte alls insatt i avel men du borde kolla upp om försäkringen täcker kejsarsnitt.

  • Äldre 20 Jun 20:15
    #5

    Har du otur är det på jourtid (flesta valpningar och komplikationer sker tyvärr efter kontorstid)
    Ett kejsarsnitt m efterföljande behandling ja du hamnar på de Pengarna.
    En antibiotikakur är 1000 kr minst.

    Sen bör du kanske herpesvaccinera tiken innan parning. Blodprov för att kolla lämpligaste tid för parning.
    Avgift till hanhundsägare. Resekostnad.

    Förra parningen här slutade m 0 valpar och kostnader på 22 000 :(.

    Tiken innan fick tre valpar. Då går man också back kan jag säga :(

  • Äldre 20 Jun 20:21
    #6

    En av mina kullar blev smittade av halsfluss virus. Det var många år sedan, men det blev en dyr historia 11 valpar, med mediciner/droppar. Men ingen dog som tur var.

    Ett snitt på dagtid är inte så dyrt (5000-6000) men jag hade även en tur till Strömsholm en nyårshelg. En död valp hade fastnat på vägen ut. 

    En språng avgift brukar ligga på ett valppris. 

  • Cubix
    Äldre 20 Jun 20:22
    #7

    Tiken har försäkring som täcker Ett kejsarsnitt sa Agria

  • Äldre 20 Jun 20:36
    #8

    Vilka erfarenheter har du? Har du folk runt omkring dig som kan hjälpa dig vid valpning?
    Rekommenderar SKKs uppfödareutb eller liknande. Ett bra kontaktnät är guld när saker händer.

  • Äldre 20 Jun 21:18
    #9

    *Skk´s reg avgift står i hundsport någon stans vid utställningarna brukar finnas en ruta med aktuella priser. Tror det är 395:-/valp nu om föräldrarna är meriterade.

    *Mat, beroende på vad du har för mat så skiftar ju kostnaderna. MEN det ska vara ett kvalitets foder. I slutat på dräktigheten så ska tikens fodergiva ha ökat med ca 50% . Jag ger alltid fri tillgång i slutet och under digivningen och även efter det beroende på om tiken behöver det.

    *Sen ska ju valparna ha mat från v. 3. En kull på tio valpar går det kanske 5-6 säckar (väldigt osäkert då jag aldrig räknar) Jag ger alltid ersättning först blandat med små kulor i. Ersättningen ligger på ca 200:- för en liten paket och 5-600:-/ för en spann, vet ej hur mycket det ger dock.. Men kolla i djur affären, tror det bara är royal canin som har iaf.

    *Vaccination/chip/besiktning brukar ligga på mellan 450-650:-/valp beroende på vilken vet som gör de.

    *Avmaskningmedel vecka 3-5-7  en tub banhemit (stavas) kostar väl kanske 100-200:- räcker till 30 eller om det är 40 kg.

    Sen är det ju leksaker, halsband filtar ben etc.  MASSOR tidningar och räkna med STOR förslitning i huset, vi har ett kaklat rum med golvvärme vi har valpar i, första kullen hade vi i hallen med plastmatta, tur att den mattan och listerna skulle bytas och det skulle målas om.. dom förstör sjukt mycke och kommer dom utanför inhängnaden... Oj Oj Oj....

    Sen behöver dom 100% passning dom första 3 veckorna, kolla så inte tiken ligger ihjäl någon. att alla får mat, väga, byta tidningar etc.  Sen vid 3 veckor börjar dom äta och lever allmänt jävel då behöver dom mer stimulans, mat ofta, ute vistelse, socialt umgänge etc. så räkna inte med att jobba fullt då utan kanske 50% (med massa avbrott för mat och tidningsbyte) och lägga dygnets alla övriga timmar på valpisarna.

    Så om man räknar in förlorad arbetsinkomst och ev. renoveringar, bygga valplåda(används upp till 3 v.), och annan inhängnad ute+inne så det blir väldigt dyrt.

    Parningsavgift ligger på ett valppris eller 1500:-/språng och 1200-1500:-/valp som betalas när valparna är 3 veckor eller vid påskrivandet av registreringspapperna.

    Och tänk på också, vad gör du om du har en bunke odrägliga unghundar som du inte kunnat sälja, har du möjlighet att sitta hemma med tex 5 st valpar på 5-6månader som ska ha social träning och aktiveras?? Det måste du ställa in dej på som uppfödare, det är inte alltid så lätt att hitta bra hem till sina sötnosar, speciellt inte om det råkar bli 10-12 st.. Så det är jätte svårt att säga någon slut summa beroende på när valparna flyttar och allt kan hända det kan bli skador eller bli sjuka med. Tro inte att du tjänar något på det bara för det gör du inte, du går snarare back i värsta fall, sen ska du även deklarera det och visar det sej att du fått en krona över går de till skatt...

    De va dom kostnader jag kom på just nu.. hoppas jag hjälpte till lite iaf.

    Jag tar för givet att hundarna minst uppfyller skk´s krav om röntgen, mh etc.

    Lycka till!!

  • Äldre 20 Jun 22:11
    #10

    Kennel namn är inte ett måste men det kostar 2000kr om jag inte kommer ihåg fel.

    Att avla är en hobby, hobby kostar. Mentaltest är ett måste på schäfer som röntgen på höfter och knän.

    Att sedan hitta en avels hane som inte är besläktad är kanske inte så svårt i din ras. Vi fick åka 74 mil enkelresa en gång. 

    Jag har haft en valp som avlivades på något dygn, och en som dog på andra dagen.
    Men jag har haft 39 ( en fastnade ju och dog i tiken, och den som avlivades hade ingen has, den som självdog var inte livsduglig 42st med dom) valpar sammanlagt innan jag gjorde uppehåll.

    Pengarna som kom in för valparna investerades i hundarna och togs inte ut som lön. Men jag hade f-skatt. 

  • Äldre 20 Jun 22:25
    #11
    solskina skrev 2012-06-20 22:11:40 följande:
    Kennel namn är inte ett måste men det kostar 2000kr om jag inte kommer ihåg fel.

    Att avla är en hobby, hobby kostar. Mentaltest är ett måste på schäfer som röntgen på höfter och knän.

    Att sedan hitta en avels hane som inte är besläktad är kanske inte så svårt i din ras. Vi fick åka 74 mil enkelresa en gång. 

    Jag har haft en valp som avlivades på något dygn, och en som dog på andra dagen.
    Men jag har haft 39 ( en fastnade ju och dog i tiken, och den som avlivades hade ingen has, den som självdog var inte livsduglig 42st med dom) valpar sammanlagt innan jag gjorde uppehåll.

    Pengarna som kom in för valparna investerades i hundarna och togs inte ut som lön. Men jag hade f-skatt. 
     Tror inte det finns någon ras med krav på mentaltest = MT= KORNING (MT+exteriörbeskrivning)

    Men däremot mentalbeskrivning (MH)  Det är en väldig skillnad då mentaltest är just ett test med poäng där man blir godkänd (minst 300 av 600 poäng) eller inte gödkänd, Medans mentalbeskrivning bara är en beskrivning där man inte kan bli underkänd, däremot kan det avbrytas av föraren (då får man göra om 6 veckor senare på annan plats) eller av beskrivaren (får ej göras om) .

    Jag fattar inte varför folk envisas att kalla MH för mentaltest???? (står för mentalbeskrivning Hund)
  • Äldre 20 Jun 22:28
    #12
    JoJo Flikkan skrev 2012-06-20 22:25:44 följande:
     Tror inte det finns någon ras med krav på mentaltest = MT= KORNING (MT+exteriörbeskrivning)

    Men däremot mentalbeskrivning (MH)  Det är en väldig skillnad då mentaltest är just ett test med poäng där man blir godkänd (minst 300 av 600 poäng) eller inte gödkänd, Medans mentalbeskrivning bara är en beskrivning där man inte kan bli underkänd, däremot kan det avbrytas av föraren (då får man göra om 6 veckor senare på annan plats) eller av beskrivaren (får ej göras om) .

    Jag fattar inte varför folk envisas att kalla MH för mentaltest???? (står för mentalbeskrivning Hund)
    Så många år sedan och jag har inte schäfer.
    Men vi mt en schäfer hos polisen och springerspaniel hos tullen.

    MH gjorde vi självklart på avelsdjuren.

    Du har så rätt så.  
  • Äldre 20 Jun 22:32
    #13

    Solskina; fel igen ;) polisen gör inte MT.
    Polisen gör L-test ( lämplighetstest) för att sr om hunden lämpar sig som polis eller vältar hund. Tullen gör L-test för tullhund.

    Mentaltest görs av svensks brukshundsklubben och dess rasklubbar inom gruppen brukshund.

    Mh kan alla göra och räcker m känd mental status för avel (tyvärr) inte att de genomför på visst sätt.

  • Äldre 20 Jun 22:42
    #14
    Strumpans skrev 2012-06-20 22:32:13 följande:
    Solskina; fel igen ;) polisen gör inte MT.
    Polisen gör L-test ( lämplighetstest) för att sr om hunden lämpar sig som polis eller vältar hund. Tullen gör L-test för tullhund.

    Mentaltest görs av svensks brukshundsklubben och dess rasklubbar inom gruppen brukshund.

    Mh kan alla göra och räcker m känd mental status för avel (tyvärr) inte att de genomför på visst sätt.
    haha ja så är det nog.
    Är trött nu.
     
  • Thu 9 Jan 2020 06:34
    #15

    Här kan man jämföra en del mellan valpkullsförsäkringarna för att se vilken som är billigast. Då kan man få ner sin kostnad lite.
    https://www.hundforsakringen.se/Information/hunduppfodare.html

Svar på tråden Omkostnader för en valpkull.