• Anonym

dog nyss av rädsla...min 9månaders ramlade ner från vår säng

vår dotter har inte börjat krypa ännu, hon är snart 9månader.
    sätter henne på vår säng(förstås en bit in!) medan jag plockar på i rummet och hon tittar på.
    vänder ryggen några sekunder och hör en duns.
    jag tror hjärtat for ur kroppen på mig.
    lite gråt visst,  men hon verkade mest bli lite rädd, för sen var det bra. inga synliga skador heller.
    jag kanske låter nojig(?) men hon föll ju ändå kanske en 70cm.
    känner mig som den mest oansvariga mamman i världen. tänk vad som kunde hänt =(
    vi verkar vara precis i det där stadiet när hon är lite rörligare än vad jag trott...

• Svar på tråden dog nyss av rädsla...min 9månaders ramlade ner från vår säng
  • Anonym (Fia)

Oroa dig inte. Det gick bra. Barn klarar mer än man tror. Dom ramlar och slår sig, det är ingen big deal. Min systerson har ramlat ner för trappor, ner från skötbordet på ett stengolv, från sängar... det går bra. Inget man siktar efter kanske, men det är inte så farligt som det känns själv Glad

När systersonen ramlade från en säng vid 4 månaders ålder gick mamman in i rummet, sa bara "Jaa, du... så går det när man kryper ur sängen med huvudet före". Inga problem.
    Nojja inte för mycket, tänk på att inte göra skrämda ljud eller dra skarpt efter andan när något händer, utan låt barnet själv känna om det var farligt eller inte, för annars går de ofta efter föräldrarnas reaktioner.

• Maryam88

70cm är ganska högt. Men hon är ändå 9 månader så jag tror inte de e såå allvarligt. Men håll koll ifall hon börjar verka slö eller börjar kräkas..

• Anonym (Blå)

Hej på dig! Jag är mamma till den lilla killen med fem blåmärken i pannan! Vet du om hon tog emot sig med armarna på något vis eller om hon slog i huvudet någonstans? I allmänhet klarar barn fall från sängar och soffor väldigt bra så länge de inte faller på någon vass kant eller i ett väldigt hårt golv.

Tecken på hjärnskakning är: avsvimning i samband med fallet, kräkningar (flera till antalet), huvudvärk och yrsel som ökar i styrka, extremt trötthet. Observera henne extra mycket i några timmar (12 ungefär) och se om hon verkar vara som vanligt. Ge henne alvedon om hon verkar ha ont. Vill hon sova låt henne göra det, men väck henne efter ett par timmar och se att hon kan röra armar och ben. Det här är de råd vi har fått på akuten. Verkar hon väldigt trött och inte är sig lik låt en läkare titta på henne!

Första gången min son ramlade och slog sig i huvudet var han 9 månader och föll från stående i soffan rakt ned i bordskanten. Blåmärke och bula. Sen kröp han vingligt och kräktes ett par gånger och verkade allmänt medtagen. Därför åkte vi till akuten med honom. Där förklarade de för oss att pannan just är väldigt hård och klarar ganska hårda smällar. Om barnet får en smäll i tinningen eller på fontanellen är lite lite värre eftersom de är mjukare. Bakhuvudet är också känsligare än pannan. I sonens fall den gången var det hur hans nacke hade klarat smällen som de var mest oroliga över, eftersom han föll mellan två möbler så att säga.

Ett tips är att redan nu börja nöta att man alltid ska gå med benen först ned från möbler! Det gjorde vi direkt efter denna händelse och nu 6 månader senare gör han alltid så.

• Anonym

Nej hon verkade precis som vanligt efter en liten stund. Kan röra sig utan problem som vanligt. Kräks gör hon jämt iallafall (kräkbebis!) så det är inget jag kan kolla efter, men hon verkade inte annorlunda på nått sätt nu, och inte heller några synliga skador som sagt. Eftersom det nu är kväll har hon gått o lagt sig som vanligt, så förhoppningsvis var det väl bara för mig det var väldigt jobbigt.

• Anonym (Blå)
    Anonym skrev 2012-06-20 19:29:12 följande:

Nej hon verkade precis som vanligt efter en liten stund. Kan röra sig utan problem som vanligt. Kräks gör hon jämt iallafall (kräkbebis!) så det är inget jag kan kolla efter, men hon verkade inte annorlunda på nått sätt nu, och inte heller några synliga skador som sagt. Eftersom det nu är kväll har hon gått o lagt sig som vanligt, så förhoppningsvis var det väl bara för mig det var väldigt jobbigt.

Det låter bra. Men peta lite på henne om ett par timmar och håll lite extra koll imorgon så är du helt safe. Lika bra att du vänjer dig vid rutinen, eftersom de flesta små barn ramlar och slår sig ganska ofta då de börjar gå. :)
  • Virus85

Min son ramlade ur våran säng när han va 7 månader och han har klarat de

• stickkontakt
    Anonym (Fia) skrev 2012-06-20 19:16:30 följande:
    Oroa dig inte. Det gick bra. Barn klarar mer än man tror. Dom ramlar och slår sig, det är ingen big deal. Min systerson har ramlat ner för trappor, ner från skötbordet på ett stengolv, från sängar... det går bra. Inget man siktar efter kanske, men det är inte så farligt som det känns själv Glad

När systersonen ramlade från en säng vid 4 månaders ålder gick mamman in i rummet, sa bara "Jaa, du... så går det när man kryper ur sängen med huvudet före". Inga problem.
    Nojja inte för mycket, tänk på att inte göra skrämda ljud eller dra skarpt efter andan när något händer, utan låt barnet själv känna om det var farligt eller inte, för annars går de ofta efter föräldrarnas reaktioner.
    Det där låter konstigt tycker jag. Ok att det händer en gång när man inte är beredd på att barnet kan ta sig till sängkanten men har det väl hänt anser jag att man borde lära sig sin läxa och se till att man passar barnet när det är högt upp till dess att det kan ta sig ner kontrollerat. Att utsätta barnet för situationer där det kan ramla ner från saker upprepade gånger är oansvarigt tycker jag. Visst går det oftast bra men att ramla från ett skötbord ner i ett stengolv kan ge ordentliga skador. 
  • stickkontakt
    Anonym (Blå) skrev 2012-06-20 19:32:27 följande:
    Lika bra att du vänjer dig vid rutinen, eftersom de flesta små barn ramlar och slår sig ganska ofta då de börjar gå. :)
    Det är ju lite annorlunda dock. Inte samma sak att ramla på golvet som att ramla ner från saker.
  • stickkontakt
    Anonym skrev 2012-06-20 19:29:12 följande:

Skönt att hon verkade ok. Olyckshändelser händer, förberå dig inte för mycket. Men nu vet du att hon tar sig till sängkanten så du vet att du måste hålla mer koll om hon är i sängen eller soffan eller så. Och träna med henne på att backa ner.
  • Lyckligajag78

Det är nog ingen fara, men för säkerhets skull ha ordentlig koll på henne flera timmar framöver, kolla henne under natten. Min dotter har också trillat ur sängen, det gick bra. 

• Anonym (BM)

På våran föräldragruppsträff var det en barnmorska som sa "barn har väldigt bra fallteknik", och det stämmer nog, dom flest fallen går ju bra :)

• Euphoria

Oj vilken hög säng är det enda jag tänker om trådstarten, som ett köksbord liksom.

Att en 9-månaders ramlar ur sängen/soffan är nog långt mer vanligt än att dom inte gör det. Mina barn har gjort det, och yngsta trillar fortfarande ur soffan i princip dagligen. just nu (snart 13 månader.)
    I regel verkar det gå bra, iaf för alla jag känner. Men lite extra uppsyn kan ju inte skada efter ett fall.

Min förstfödda ramlade ur soffan när han var 3 veckor gammal (jag somnade under amning) där kan man kalla det hjärtattack Men det gick bra det med. 

• Anonym (Fia)
    stickkontakt skrev 2012-06-20 20:27:44 följande:
    Det där låter konstigt tycker jag. Ok att det händer en gång när man inte är beredd på att barnet kan ta sig till sängkanten men har det väl hänt anser jag att man borde lära sig sin läxa och se till att man passar barnet när det är högt upp till dess att det kan ta sig ner kontrollerat. Att utsätta barnet för situationer där det kan ramla ner från saker upprepade gånger är oansvarigt tycker jag. Visst går det oftast bra men att ramla från ett skötbord ner i ett stengolv kan ge ordentliga skador. 
    Självklart, det var ju inte så att föräldrarna lät pojken ligga själv i evigheter på skötbordet, utan snarare att blöjorna var slut och han satt och tappade balansen, trots att han egentligen var väldigt stabil av sig. Sen är det inte mycket att göra när han de inte är hemma och han sover i en vanlig säng och inte gör ett ljud av sig när han vaknar utan bara kryper till kanten och ramlar... Man kan inte passa barnen jämt jämt jämt. Barn slår sig. Inget konstigt.

Själv brukade jag vid två års ålder klättra upp på köksbänken, lägga mig och rulla fram och tillbaka lite tills jag rullade av och slog i golvet. Gjorde det ganska många gånger men så var det..
    Vet att det kanske låter otroligt, men jag kommer faktiskt ihåg det plus att föräldrar och systrar berättat det för mig.
  • stickkontakt
    Anonym (Fia) skrev 2012-06-20 21:44:53 följande:
    Självklart, det var ju inte så att föräldrarna lät pojken ligga själv i evigheter på skötbordet, utan snarare att blöjorna var slut och han satt och tappade balansen, trots att han egentligen var väldigt stabil av sig. Sen är det inte mycket att göra när han de inte är hemma och han sover i en vanlig säng och inte gör ett ljud av sig när han vaknar utan bara kryper till kanten och ramlar... Man kan inte passa barnen jämt jämt jämt. Barn slår sig. Inget konstigt.
    Nej, man inte passa barnen jämt men man kan passa dem när de är högt upp med möjlighet att ramla ner. Om man måste gå ifrån skötbordet kan man ju lyfta ner barnet först eller bära det med sig. Jag trodde det var ganska självklart att inte lämna barnet på skötbordet. Om man har ett barn som kryper omkring kan man lägga en madrass på golvet i stället för att ligga i en vanlig säng. I mina öron låter det oansvarigt att upprepade gånger utsätta ett barn för risken att ramla ner.

När barnet är stort nog att själv klättra upp på saker är självklart situationen annorlunda, då blir det svårare att ha koll hela tiden. Men då är de å andra sidan lite större och kanske klarar ett fall från soffan bättre. 
  • Anonym (Blå)
    stickkontakt skrev 2012-06-20 20:28:52 följande:
    Det är ju lite annorlunda dock. Inte samma sak att ramla på golvet som att ramla ner från saker.

Jo, fast jag pratade inte enbart. Om att ramla på golvet. Även om de kan slå sig väldigt illa så också..
  • Anonym

Min unge ramlade ner för trappan när hon var 9 mån. Hon kröp upp när jag vände ryggen till 4-5 trappsteg och studsade sen ner på huvudet. Jag har nog aldrig blivit så rädd.

Hon fick ett stort blåmärke i pannan men var ok efter en stunds gråt.

• Anonym
    Anonym (Fia) skrev 2012-06-20 21:44:53 följande:

Själv brukade jag vid två års ålder klättra upp på köksbänken, lägga mig och rulla fram och tillbaka lite tills jag rullade av och slog i golvet. Gjorde det ganska många gånger men så var det..
    Vet att det kanske låter otroligt, men jag kommer faktiskt ihåg det plus att föräldrar och systrar berättat det för mig.
    Jo, det är jättekonstigt att låta barnen ramla från höga höjder. Det är stor skillnad på att ramla ihop från sin egen höjd när man börjat gå och på det du skriver om. Oansvarigt och icke försvarbart! 
Svar på tråden dog nyss av rädsla...min 9månaders ramlade ner från vår säng