• 245Upp

Kläder ser urtvättade ut efter första tvätten

Hej,

nyligen köpte jag kläder både till mig och mina barn från ett "bättre" märke med hopp om att kvalítén skulle vara super... Men efter första tvätten ser plaggen helt urtvättade ut och matta/bleka i färgen. (Jag har vänninor som köpt likadan plagg och deras ser fortfarande nya ut). Jag är supernoga med tvättråd och har tvättat enligt anvisningarna.
    Vilka andra faktorer kan spela in? Centrifugeringshastighet? temperatur? Tvättmedel, för mycket/för lite?, Sköljmedel, för mycket/för lite? Har en Mieletvättmaskin från 2011 så det bör ju inte vara fel på den...

Tips någon???     

• Svar på tråden Kläder ser urtvättade ut efter första tvätten
  • Deiia

Flytande Grumme tvättsåpa tycker jag är det bästa tvättmedlet för att behålla färgen på kläder.

Men det kanske finns något bättre.....  

• Konvaljen

Tvättmedlet skulle jag säga. Vi hade tidigare ett tvättmedel från Ica (lågprisskit såklart) och kläderna blev så bleka. Nu kör jag bara på Via och tvättar ofta på snabbprogrammet. Vi har en hyfsat ny maskin så det är sällan jag behöver köra "vanliga" tvättprogrammet.

• The Green Witch

Kör Ariel Color, 40 grader och hoppar oftast över sköljmedel. (Kläderna blir mjuka i torktumlaren ändå).

Inga problem att behålla färgerna  

• 245Upp

Tack för svaren

Jag gör också med Ariel color och hoppar (numera) över skäljmedlet. Min man berättade att där är lika mycket rengörningsmedel i vårt sköljmedel som det är i tvättmedlet.

Vi har också ett snabbprogram på vår tävttmaskin men det är express 20 (tar 20 minuter). Upplever ni att det blir rent ändå?

Jag ska absolut ta kontakt med butiken!       

Svar på tråden Kläder ser urtvättade ut efter första tvätten