• HjärtatAlicia

Receptfria tabletter för YRSEL? Någon som lever med YRSEL?

Jag är yrslig och har varit i snart 1½ år.. vissa dagar mer, andra mindre. I skrivande stund känns det som jag sitter på en båt.. eller precis stigit av en karusell. Med två småbarn blir det ganska påfrestande att ha det så... har varit hos läkare efter läkare efter läkare och inget verkar vara fel.. 
     Fick en halv tablett av min svägerska för några helger sen när jag var där och blev yrslig och mådde dåligt.. hon äter själv antidepp och lugnande och den här tabletten var en sorts allergitablett med lugnande i.. och den hjälpte!

Nu till frågan, någon som vet om det finns ngn receptfri tablett som kan hjälpa mot yrsel? Någon som har det som jag? 

Alicia född 090225
  • Svar på tråden Receptfria tabletter för YRSEL? Någon som lever med YRSEL?
  • Din mamma

Jag tror du lider av psykogen yrsel. Det kan bero på att man är stressad eller spänd. Ibland ökar yrseln på grund av stora folksamlingar eller i affärer. Du kanske ska pröva olika avslappningsövningar eller yoga?

Man ska inte ta tabletter för minsta lilla. Försök lösa grundproblemet.

• HjärtatAlicia

Jag känner mig inte stressad eller spänd, men visst.. detta började i samband med en del traumatiska händelser för 1½ år sen.. 
    Just nu är det så pass illa att jag håller på att ramla av stolen emellanåt :/ Känns även om jag ska svimma ibland..
    I början var det mest i affärer och trängda situationer.. men nu är det alltid..

Jag vet att man inte ska ta tabletter för minsta lilla.. men jag kan inte leva såhär med två små barn :(

Alicia född 090225 <3 Ma vecka 13 i mars -11 <3 Mf vecka 5-6 i junu/juli -11 <3 PLUS 28/7 - BF 1 APRIL 2012 <3
  • Din mamma

Precis som jag. Jag fick min yrsel i samband med en väldigt hektiskt period i mitt liv, och det sitter i än. Jag kan stå rakt upp och ner och uppleva att golvet går i vågor. Ibland påverkar till och med min andning mig negativt då de små rörelserna i kroppen som uppstår när man andas in och ut gör så att jag känner mig yrslig. Jag mår bättre i perioder, men under stress och press kommer det som ett brev på posten.

Yoga och avslappningsskiva på kvällskvisten har hjälpt mig. Numer är yoga A och O under stressiga perioder. Har du försökt med det?

Jag tror att du är stressad över att du har yrsel. Så du spänner dig. Har du prövat att "provocera" yrseln för att bevisa för din kropp att inget kommer hända?

• HjärtatAlicia

Hur länge har du haft det? Vad säger läkare, kuratorer, psukvården? Hur klarar du av att ha en normalt fungerande vardag??

Vilken sorts Yoga? Har inte testat men är absolut villig! :) länka?

Japp, jag är nog det va.. men är så rädd att det ska hända ngt när jag är ensam med barnen. Dottern är 3 och sonen är bara 2 månader.. så jag bär ju på honom en hel del.

Känner även många gånger att kroppen "sviker" mig.. blir yrslig, tappar balansen, känner mig svimfärdig.. men HAR aldrig ramlat eller svimmat.. men blir så rädd :( 

Alicia född 090225 <3 Ma vecka 13 i mars -11 <3 Mf vecka 5-6 i junu/juli -11 <3 PLUS 28/7 - BF 1 APRIL 2012 <3
  • Din mamma

Läkare säger att de inte finner något. Jag har blivit kollad för kristallsjukan bland annat. Jag tar mig igenom dagarna tack vare yoga då det är som värst. Det är när jag tänker "Är jag inte lite yr?" som jag skapar yrseln. När jag går och spänner mig pga rädslan för yrsel blir jag också yr.
    Jag arbetar inom vården och utbildar mig till ssk, jag får inte vara yr, jag ska för tusan ta blodprover och annat som krävs koncentration.

Jag har en länk till bra yogaövningar. Ska leta fram den senare ikväll efter jobbet.

• Din mamma

Jahapp. Resten av mitt inlägg försvann.

På länken har du i vilket fall ett par bra övningar. Jag brukar kombinera dem med ett par övningar jag lärt mig på Friskis. Det viktigaste är att låta avslappningen i slutet få ta tid. Ett tips är att lyssna på avslappnande musik under passet.

Lycka till!

Svar på tråden Receptfria tabletter för YRSEL? Någon som lever med YRSEL?