• Anonym (LCHF)

Går inte ner trots LCHF. Vad är felet?

Har sedan 2 veckor tillbaka försökt så gott jag kan med LCHF (eller en variant på den). Går 1 timme varje morgon innan frukost. Äter sedan under dagen ägg, fet yoghurt, mandlar, ölkorv, brieost, skinka mm. Känner mig aldrig hungrig. Undviker bröd, pasta, socker. Fast idag åt jag faktiskt lite potatismos.

Känner mig aldrig hungrig så det är ju bra. Men, jag har inte gått ner ett gram.

Känner mig så less nu så jag tröstäter godis

Tar det tid innan det smäller till eller brukar resultat komma direkt?

• Svar på tråden Går inte ner trots LCHF. Vad är felet?
  • Anonym (Dr. Frääs)

Men snälla nån...

Två veckor är nolltid i dietsammanhang. De flesta kvinnor går ju upp 1-1.5 kg vatten bara en viss vecka i sin menscykel och ditt tarminnehåll är 1+ kg om du käkar för mycket annars, så bara den variationen gör att det är omöjligt att säga om du gått upp eller ner efter så lite tid.

Ta först reda på ungefär hur mycket vattenvikt du drar på dig innan mens, väg dig varje dag en månad när du äter någorlunda normalt så du vet hur din vikt varierar när du varken går upp eller ner i vikt.

LCHF är jag ingen anhängare av, rör på dig istället, det funkar mycket bättre. Bara 20 min rask promenad varje morgon gör skillnad om du idag inte rör dig alls.

• Anonym

Nu säger du inte precis vad du har ätit. Men rent generellt kan jag säga så här, man kan inte äta hur mycket som helst bara för att man äter enligt LCHF.

Den del säger att man inte ska räkna kalorier, och det kanske funkar för dem med riktigt stor övervikt (för hur mycket de än äter så kommer de inte över gränsen). Men för mig funkar det inte, jag måste räkna kalorier också, annars händer inte något med vikten.

Äter du mycket salt mat? I så fall kanske du binder vätska i kroppen.

För mig kom resultatet direkt. Gick ner 1 kg första veckan trots att jag åt kolhydrater (bara mindre än tidigare). Men alla är olika. Om du vet med dig att du inte fuskar eller äter för mycket så får du ge dig till tåls.

• Anonym
    FruOlsson1 skrev 2012-06-20 21:07:05 följande:
    Testa dukan diet, mkt bättre! 20 kg på knappt 5 mån. Googla :)
    Jag har googlat det flera gånger efter uppmaningar här, men all info kostar pengar (köpa böcker) . LCHF är i alla fall gratis
  • yena89

Jag är ganska säker på att du äter för många kolhydrater. Du ska hålla dig under 20g kolhydrater om dagen. Det ger typ 500g grönsaker om du undviker mejerier. Du ska inte äta mer än 1dl mejerier om dagen. Undvik nötter och bär. Inte för mkt kött. Undvik korv och bacon. Väg ALL mat i två-tre veckor och lägg in det på matdagboken.se så du får känn för mängderna. Kör man sin egna variant går man oftast inte ner eftersom man äter mkt fett och för mkt kolhydrater. Dålig kombo.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • hannis

Alla går heller inte ner med lchf. Jag gör det inte tex...

• Daafgård

Går du inte ner i vikt äter du för mycket. Så enkelt är det. Oavsett vilken diet du går på så gäller kalori in/kalori ut.

• yena89
    hannis skrev 2012-06-21 00:16:50 följande:
    Alla går heller inte ner med lchf. Jag gör det inte tex...
    De flesta här på FL som skriver att dom inte går ner i vikt visar sig äta helt fel. Inte konstigt man inte går ner i vikt då.

Men ja, det finns många som LCHF inte funkar på av olika anledningar, men man måste ju åtminstone göra rätt innan man klagar :)
    Daafgård skrev 2012-06-21 07:21:42 följande:
    Går du inte ner i vikt äter du för mycket. Så enkelt är det. Oavsett vilken diet du går på så gäller kalori in/kalori ut.
    Klart man inte gå ner om man äter mer än man gör av med. Men det handlar om vad man äter. Min förbränning ökar rejält med LCHF.
    Fördelen med LCHF är att man oftast inte behöver ha koll på kalorierna utan kroppen sköter allt själv.
    Dessutom förbränner inte alla 2000 kcal så hur ska man veta hur lågt man ska ligga?

En annan fördel med LCHF är att man slipper vara hungrig och sötsugen 24/7 trots att man ligger på ett underskott. Många är hungriga och sötsugna när de går på lågfettskost.
  • Daafgård
    yena89 skrev 2012-06-21 14:00:26 följande:
    De flesta här på FL som skriver att dom inte går ner i vikt visar sig äta helt fel. Inte konstigt man inte går ner i vikt då.

Men ja, det finns många som LCHF inte funkar på av olika anledningar, men man måste ju åtminstone göra rätt innan man klagar :)

Klart man inte gå ner om man äter mer än man gör av med. Men det handlar om vad man äter. Min förbränning ökar rejält med LCHF.
    Fördelen med LCHF är att man oftast inte behöver ha koll på kalorierna utan kroppen sköter allt själv.
    Dessutom förbränner inte alla 2000 kcal så hur ska man veta hur lågt man ska ligga?

En annan fördel med LCHF är att man slipper vara hungrig och sötsugen 24/7 trots att man ligger på ett underskott. Många är hungriga och sötsugna när de går på lågfettskost.
    Hur vet du att din förbränning ökar rejält med LCHF och varför skulle den göra det?

Att kroppen sköter allt själv och att man inte behöver ha någon koll låter skulle jag gärna ha en källa på.

Att veta hur lågt man ska ligga kan man själv ta reda på enkelt. Lägger man sig på förslagsvis 2000 kcal / dagen och ligger i viktbalans under en tid så kan du generellt utgå ifrån det om du vill ligga kvar, gå ner eller öka i vikt.

Många är också sötsugna och hungriga på LCHF.

Jag säger inte att LCHF är dåligt. Funkar det för personen ifråga så är det ju jättebra. Men fakta kommer före egna uppfattningar och "hitta på tankar".
  • yena89
    Daafgård skrev 2012-06-21 16:04:00 följande:
    Hur vet du att din förbränning ökar rejält med LCHF och varför skulle den göra det?

Att kroppen sköter allt själv och att man inte behöver ha någon koll låter skulle jag gärna ha en källa på.

Att veta hur lågt man ska ligga kan man själv ta reda på enkelt. Lägger man sig på förslagsvis 2000 kcal / dagen och ligger i viktbalans under en tid så kan du generellt utgå ifrån det om du vill ligga kvar, gå ner eller öka i vikt.

Många är också sötsugna och hungriga på LCHF.

Jag säger inte att LCHF är dåligt. Funkar det för personen ifråga så är det ju jättebra. Men fakta kommer före egna uppfattningar och "hitta på tankar".
    Enkelt

Men GI, träning och kaloriräkning går jag knappt ner i vikt. 5kg på 6 månader och mådde dålig under tiden.

Men LCHF VÄRKTE jag i mat första månaden. Åt säkert 6 gånger per dag med måltider och mellanmål. Fettrika måltider. Jag tränade inte pga omställningsbesvär. Jag gick ner 10kg första månaden.

Källa?

Svårt eftersom du inte lär acceptera alla LCHFare som går ner i vikt utan att räkna kalorier.
    Vi äter mat som vår kropp trivs med. Maten mättar och kroppen ger oss signaler när den vill ha mer mat och när den fått nog (hunger och mättnad). Vi äter alltså mindre än kroppen gör av med och det enda vi gör är att lyssna på kroppens signaler.

Varför hålla på och krångla och experimetera med kalorier och kolla hur mkt man förbränner när jag enkelt kan låta kroppen sköta jobbet?

Ja i början är man hungrig och sötsugen. Kallas absitens. En alkis är också sugen på sprit första veckorna. Inget kosntigt med det.

Jag har fakta på min sida. Livsmedelsverket däremot har inte mkt fakta.
  • Anonym (LCHF)
    yena89 skrev 2012-06-21 18:57:34 följande:
    Enkelt

Men GI, träning och kaloriräkning går jag knappt ner i vikt. 5kg på 6 månader och mådde dålig under tiden.

Men LCHF VÄRKTE jag i mat första månaden. Åt säkert 6 gånger per dag med måltider och mellanmål. Fettrika måltider. Jag tränade inte pga omställningsbesvär. Jag gick ner 10kg första månaden.

Källa?

Svårt eftersom du inte lär acceptera alla LCHFare som går ner i vikt utan att räkna kalorier.
    Vi äter mat som vår kropp trivs med. Maten mättar och kroppen ger oss signaler när den vill ha mer mat och när den fått nog (hunger och mättnad). Vi äter alltså mindre än kroppen gör av med och det enda vi gör är att lyssna på kroppens signaler.

Varför hålla på och krångla och experimetera med kalorier och kolla hur mkt man förbränner när jag enkelt kan låta kroppen sköta jobbet?

Ja i början är man hungrig och sötsugen. Kallas absitens. En alkis är också sugen på sprit första veckorna. Inget kosntigt med det.

Jag har fakta på min sida. Livsmedelsverket däremot har inte mkt fakta.
    Kan du ge exempel på hur en dag såg ut för dig med LCHF? Jag gör ju uppenbarligen ngt fel. Är inte så påläst.

Min dag: Frukost :2 stekta ägg med tomat och bräckt smörgåsskinka
    Mellanmål: Frukt (men sällan)
    Lunch: ex brieost, korvbitar, nötter eller fet turkisk yoghurt med bär eller nötter
    Middag: med familjen, försöker undvika pasta, potatis och ris.

• yena89
    Anonym (LCHF) skrev 2012-06-21 20:59:20 följande:
    Kan du ge exempel på hur en dag såg ut för dig med LCHF? Jag gör ju uppenbarligen ngt fel. Är inte så påläst.

Min dag: Frukost :2 stekta ägg med tomat och bräckt smörgåsskinka
    Mellanmål: Frukt (men sällan)
    Lunch: ex brieost, korvbitar, nötter eller fet turkisk yoghurt med bär eller nötter
    Middag: med familjen, försöker undvika pasta, potatis och ris.
    Bara i ditt exempel är det mkt som är fel: Frukt, nötter, yoghurt med bär och mer nötter. Försöka undvika räcker inte, du SKA undvika. Det finns mjöl och socker i nästan allt idag.

Frukost: ÄGG i alla dess former. Omletter med olika fyllningar. ELLER gårdagens middag. ELLER LCHF-macka med äggmjölk.

Mellanmål behövs inte om du äter en protein och fettrik frukost.

Lunch: Lägg hälften av grönsaker där, tex en köttbit med broccoli, vitkål, blomkål, champinjoiner, zuchini mm och en god fet sås till.

Middag: Något lättare, kanske en sallad. Själv upplever jag att jag äter lite fräschare mat men ändå hög i fettprocent, tex en kycklingsallad med en god örtdressing.

Kvällsmys EN DAG I VECKAN: 1/2dl grädde (måttet gäller ovispad) och 5-6 hallon. ELLER snabb LCHF glass på grädde och frysta bär ELLER en näve (ca 10st) kolhydratssnåla nötter tex macadamia.

Så, frukost: fokusera på protein och fett.
           lunch: Mycket grönsaker, en liten bit kött och en fet sås (helst en som inte är baserad på mejerier)
           middag: Fräschare mat, tex sallad med fet dressing.

Undvik, och då menar jag ÄT INTE ALLS UNDER VIKTNEDGÅNGSPERIOD: Frukt, ris, pasta, bröd, couscous, ris, bulgur, quinoa, potatis, rotfrukter och andra kolhydratsrika livsmedel. Du ska även undvika mjölk och yoghurt då det innehåller för mkt kolhydrater och för lite fett för att ge en ordentlig mättnad och det är lätt att överäta.

Ät ibland, och då menar jag inte varannan dag utan MAX en gång i veckan i SMÅ mängder: Nötter, bär, korv, bacon, utemat, EN (1) bit mörk choklad (86%).

Många missförstår och börjar vräka i nötter, bär, finncrisp, grädde, mörk choklad, bacon, kött, korv...men det är FEL! Och tyvärr så är det från dessa alla negativa kommentarer om LCHF kommer.

Sen om du har råd ska du absolut välja så mkt ekologiskt du kan., Köp stora pack kött direkt från gården. Samma med grönsaker. Undvik hel- och halvfabrikat, hur lite kolhydrater det än må vara.
  • Petra 334

Har ätit lchf i 12 dagar gått mer 2,5 kg.
    Frukost naturell yoghurt med linfrön pumpanärnor nötter och bär
    Mellanmål på jobbet morot med färskost några skivor skinka och 1 kolt ägg
    Mellis igen frukt typ nektarin
    Lunch kokt blomkål med ost- och kasslersås
    Mellis hemma ostbit
    Middag gratinerad köttfärsgryta i ugn med morötter champinjoner
    Några bitar vattenmelon på kvällen

Tex

Går efter att inte äta något som innehåller mer än 10% kolhydrater och inget socker

• yena89
    Petra 334 skrev 2012-06-22 07:09:56 följande:
    Har ätit lchf i 12 dagar gått mer 2,5 kg.
    Frukost naturell yoghurt med linfrön pumpanärnor nötter och bär
    Mellanmål på jobbet morot med färskost några skivor skinka och 1 kolt ägg
    Mellis igen frukt typ nektarin
    Lunch kokt blomkål med ost- och kasslersås
    Mellis hemma ostbit
    Middag gratinerad köttfärsgryta i ugn med morötter champinjoner
    Några bitar vattenmelon på kvällen

Tex

Går efter att inte äta något som innehåller mer än 10% kolhydrater och inget socker
    Vad härligt :)

I början kunde jag också äta vad jag ville sålänge jag höll mig till godkända livsmedel.
    Du verkar äta lite lite fett så det kanske är därför du kan ha ett högre kolhydratsintag och gå ner i vikt?

Sen är det ju oftast så att vi kvinnor har bantat sönder våra kroppar så kroppen är otrygg. Det tar ett tag innan kroppen "läker" och förstår vad den ska göra liksom.

Skulle gissa att du äter liberal LCHF. Och jag är lite avis att du går ner i vikt med det ;)

Men, alla är vi olika :D

TS verkar vara en sån som måste äta strikt LCHF för att gå ner i vikt.
  • Anonym (LCHF)
    yena89 skrev 2012-06-21 23:37:49 följande:
    Bara i ditt exempel är det mkt som är fel: Frukt, nötter, yoghurt med bär och mer nötter. Försöka undvika räcker inte, du SKA undvika. Det finns mjöl och socker i nästan allt idag.

Frukost: ÄGG i alla dess former. Omletter med olika fyllningar. ELLER gårdagens middag. ELLER LCHF-macka med äggmjölk.

Mellanmål behövs inte om du äter en protein och fettrik frukost.

Lunch: Lägg hälften av grönsaker där, tex en köttbit med broccoli, vitkål, blomkål, champinjoiner, zuchini mm och en god fet sås till.

Middag: Något lättare, kanske en sallad. Själv upplever jag att jag äter lite fräschare mat men ändå hög i fettprocent, tex en kycklingsallad med en god örtdressing.

Kvällsmys EN DAG I VECKAN: 1/2dl grädde (måttet gäller ovispad) och 5-6 hallon. ELLER snabb LCHF glass på grädde och frysta bär ELLER en näve (ca 10st) kolhydratssnåla nötter tex macadamia.

Så, frukost: fokusera på protein och fett.
           lunch: Mycket grönsaker, en liten bit kött och en fet sås (helst en som inte är baserad på mejerier)
           middag: Fräschare mat, tex sallad med fet dressing.

Undvik, och då menar jag ÄT INTE ALLS UNDER VIKTNEDGÅNGSPERIOD: Frukt, ris, pasta, bröd, couscous, ris, bulgur, quinoa, potatis, rotfrukter och andra kolhydratsrika livsmedel. Du ska även undvika mjölk och yoghurt då det innehåller för mkt kolhydrater och för lite fett för att ge en ordentlig mättnad och det är lätt att överäta.

Ät ibland, och då menar jag inte varannan dag utan MAX en gång i veckan i SMÅ mängder: Nötter, bär, korv, bacon, utemat, EN (1) bit mörk choklad (86%).

Många missförstår och börjar vräka i nötter, bär, finncrisp, grädde, mörk choklad, bacon, kött, korv...men det är FEL! Och tyvärr så är det från dessa alla negativa kommentarer om LCHF kommer.

Sen om du har råd ska du absolut välja så mkt ekologiskt du kan., Köp stora pack kött direkt från gården. Samma med grönsaker. Undvik hel- och halvfabrikat, hur lite kolhydrater det än må vara.

Nu har jag läst på mer om LCHF och jag tycker nog att jag är ganska rätt på det med min "meny". Kanske tar det bara längre tid för min kropp att reagera så jag fortsätter på min bana. Möjligtvis dra ner på intag av nötter och vanlig korv. Den turskiska yoghurten som jag äter är ju ok.

Taget från www.levamedlchf.se

Kött: Alla typer av kött är bra. Nöt, kyckling, lamm, griskött, bacon och kalkon. Välj gärna färsk kyckling som har mycket fett i skinnet.
    Ägg: Innehåller alla näringsämnen din kropp behöver utom C-vitamin. Mycket protein och nyttiga fetter. Kokt, stekt, omelett – man kan variera mycket. Välj gärna ekologiskt.
    Fisk och skaldjur: Alla typer av fisk som inte är panerad är bra. Välj gärna feta fiskar som lax, strömming eller makrill. Här finns rikligt med protein och nyttigt fett som omega-3.
    Fett: Olivolja, rapsolja och även kokosfett är bra alternativ. Använd gärna grädde och riktigt smör till matlagningen så blir det godare och du håller dig mätt längre.
    Mejeriprodukter: Här finns mycket att välja bland, ta alltid det fetaste alternativet. Grädde (40 %, utan tillsatser), Bregott, riktigt smör, crème fraîche och alla typer av feta ostar som mozarella, feta osv. Fet yoghurt (grekisk, turkisk och rysk) är bra och passar till mycket. Var försiktig med fil och mjölk och använd helst gammaldags. Håll koll på vilka mejeriprodukter som är sockrade och “light”-produkter.
    Ovanjordsgrönsaker: Broccoli, avokado, lök, sparris, squash, oliver, spenat, svamp, paprika, tomat, gurka, grönsallad. Kål som vitkål, blomkål, brunkål, grönkål, brysselkål är bra alternativ till potatis.
    Nötter: Bra som snacks och till bakning. Nötter är energitäta, så ät dem i små mängder. Bra nötter är bland annat paranötter, hasselnötter, sötmandel och macadamianötter. Cashewnötter och jordnötter, som inte är nötter i egentlig mening, ska dock undvikas då de innehåller för mycket kolhydrater.
    Bär och frukt: LCHF-godis som är okej i måttliga mängder. Gott med vispad grädde. Bär innehåller mycket färg och därför mycket antioxidanter och även vitaminer. Hallon och rabarber har minst kolhydrater.

• yena89
    Anonym (LCHF) skrev 2012-06-23 12:34:33 följande:
    Nu har jag läst på mer om LCHF och jag tycker nog att jag är ganska rätt på det med min "meny". Kanske tar det bara längre tid för min kropp att reagera så jag fortsätter på min bana. Möjligtvis dra ner på intag av nötter och vanlig korv. Den turskiska yoghurten som jag äter är ju ok.

Taget från www.levamedlchf.se

Kött: Alla typer av kött är bra. Nöt, kyckling, lamm, griskött, bacon och kalkon. Välj gärna färsk kyckling som har mycket fett i skinnet.
    Ägg: Innehåller alla näringsämnen din kropp behöver utom C-vitamin. Mycket protein och nyttiga fetter. Kokt, stekt, omelett – man kan variera mycket. Välj gärna ekologiskt.
    Fisk och skaldjur: Alla typer av fisk som inte är panerad är bra. Välj gärna feta fiskar som lax, strömming eller makrill. Här finns rikligt med protein och nyttigt fett som omega-3.
    Fett: Olivolja, rapsolja och även kokosfett är bra alternativ. Använd gärna grädde och riktigt smör till matlagningen så blir det godare och du håller dig mätt längre.
    Mejeriprodukter: Här finns mycket att välja bland, ta alltid det fetaste alternativet. Grädde (40 %, utan tillsatser), Bregott, riktigt smör, crème fraîche och alla typer av feta ostar som mozarella, feta osv. Fet yoghurt (grekisk, turkisk och rysk) är bra och passar till mycket. Var försiktig med fil och mjölk och använd helst gammaldags. Håll koll på vilka mejeriprodukter som är sockrade och “light”-produkter.
    Ovanjordsgrönsaker: Broccoli, avokado, lök, sparris, squash, oliver, spenat, svamp, paprika, tomat, gurka, grönsallad. Kål som vitkål, blomkål, brunkål, grönkål, brysselkål är bra alternativ till potatis.
    Nötter: Bra som snacks och till bakning. Nötter är energitäta, så ät dem i små mängder. Bra nötter är bland annat paranötter, hasselnötter, sötmandel och macadamianötter. Cashewnötter och jordnötter, som inte är nötter i egentlig mening, ska dock undvikas då de innehåller för mycket kolhydrater.
    Bär och frukt: LCHF-godis som är okej i måttliga mängder. Gott med vispad grädde. Bär innehåller mycket färg och därför mycket antioxidanter och även vitaminer. Hallon och rabarber har minst kolhydrater.

Tycker du att du äter rätt kan du inte ha läst på.

Visst äter du godkända saker men du får tänka att du vill gå ner i vikt. Och då ska du äta max 20g kolhydrater.

När du sen har nått målvikt och tränar lite DÅ kan du äta fritt av det godkända.

Det är därför många gör fel. Dom läser vad som är godkänt och så tror dom man kan äta av det.
Svar på tråden Går inte ner trots LCHF. Vad är felet?