Anonym (LCHF) skrev 2012-06-21 20:59:20 följande:
Kan du ge exempel på hur en dag såg ut för dig med LCHF? Jag gör ju uppenbarligen ngt fel. Är inte så påläst.
Min dag: Frukost :2 stekta ägg med tomat och bräckt smörgåsskinka
Mellanmål: Frukt (men sällan)
Lunch: ex brieost, korvbitar, nötter eller fet turkisk yoghurt med bär eller nötter
Middag: med familjen, försöker undvika pasta, potatis och ris.
Bara i ditt exempel är det mkt som är fel: Frukt, nötter, yoghurt med bär och mer nötter. Försöka undvika räcker inte, du SKA undvika. Det finns mjöl och socker i nästan allt idag.
Frukost: ÄGG i alla dess former. Omletter med olika fyllningar. ELLER gårdagens middag. ELLER LCHF-macka med äggmjölk.
Mellanmål behövs inte om du äter en protein och fettrik frukost.
Lunch: Lägg hälften av grönsaker där, tex en köttbit med broccoli, vitkål, blomkål, champinjoiner, zuchini mm och en god fet sås till.
Middag: Något lättare, kanske en sallad. Själv upplever jag att jag äter lite fräschare mat men ändå hög i fettprocent, tex en kycklingsallad med en god örtdressing.
Kvällsmys EN DAG I VECKAN: 1/2dl grädde (måttet gäller ovispad) och 5-6 hallon. ELLER snabb LCHF glass på grädde och frysta bär ELLER en näve (ca 10st) kolhydratssnåla nötter tex macadamia.
Så, frukost: fokusera på protein och fett.
lunch: Mycket grönsaker, en liten bit kött och en fet sås (helst en som inte är baserad på mejerier)
middag: Fräschare mat, tex sallad med fet dressing.
Undvik, och då menar jag ÄT INTE ALLS UNDER VIKTNEDGÅNGSPERIOD: Frukt, ris, pasta, bröd, couscous, ris, bulgur, quinoa, potatis, rotfrukter och andra kolhydratsrika livsmedel. Du ska även undvika mjölk och yoghurt då det innehåller för mkt kolhydrater och för lite fett för att ge en ordentlig mättnad och det är lätt att överäta.
Ät ibland, och då menar jag inte varannan dag utan MAX en gång i veckan i SMÅ mängder: Nötter, bär, korv, bacon, utemat, EN (1) bit mörk choklad (86%).
Många missförstår och börjar vräka i nötter, bär, finncrisp, grädde, mörk choklad, bacon, kött, korv...men det är FEL! Och tyvärr så är det från dessa alla negativa kommentarer om LCHF kommer.
Sen om du har råd ska du absolut välja så mkt ekologiskt du kan., Köp stora pack kött direkt från gården. Samma med grönsaker. Undvik hel- och halvfabrikat, hur lite kolhydrater det än må vara.