• Copyjulia

Hb-värde?

Gjorde precis ett test för att kolla järnvärdet och fick siffran 18. De sa att det var normalt men att det hade sjunkit en hel del så att jag kunde börja ta järntabletter så att det inte sjönk ännu mer. När jag nu googlat upp vad man normalt hb-värde såg jag att det var 120-150. Men då måste ju 18 vara värdet på ngt annat, jag skulle ju vara svårt sjuk om jag hade så lågt hb-värde... Någon som vet om man kan mäta järnvädet i något annat än hb och i så fall vilka refernesvärdena för detta är.

Hur mkt järn tar ni som är gravida? Jag tar nu totalt 27 mg. 

• Svar på tråden Hb-värde?
  • Marsvin

Det kan vara ferritinet de menar. Alltså värdet för järndepåerna. Mitt låg på 36 och jag fick bara rådet att äta Mitt Val Kvinna. Men du har ju lägre värde så jag förstår att du ska äta järntabletter. Referensvärdet för ferritin är 13 - 150 µg/L för kvinnor.

• faithfully

S-Ferritin kanske. Där är referensvärdet 13-150 för kvinna, då kan man ju tolka 18 som något lågt iaf... Bäst att fråga dem igen så du ej missförstått!

• Copyjulia
    Marsvin skrev 2012-06-20 22:18:54 följande:
    Det kan vara ferritinet de menar. Alltså värdet för järndepåerna. Mitt låg på 36 och jag fick bara rådet att äta Mitt Val Kvinna. Men du har ju lägre värde så jag förstår att du ska äta järntabletter. Referensvärdet för ferritin är 13 - 150 µg/L för kvinnor.
    Men åh så bra info! Tack!

Jag hade 40 förut så det hade ju sjunkit drastiskt. De sa bara att jag kunde ta järntabl men specificerade inte hur mkt. Konstigt, får väl ringa igen och fråga. På dem jag har köpt står det att man ska ta 2-4 (varje tabl är 9 mg) om man är gravid men det är redan 18 mg järn i de multivitaminer jag tar. Tänkte att det skulle räcka med en extra tablett på 9 mg järn men det kanske blir för lite? Någon som vet om det kan vara farligt för fostret om man tar för mkt? 
  • Marsvin

Då käkar du Hemofer antar jag. Annars brukar man rekommenderas 1 tablett Niferex om dagen. Den innehåller 100mg järn så du får knapra i dig ganska många Hemofer för att komma upp i den dosen. Dock kan Hemofer vara snällare för magen. Hade jag varit du så hade jag ringt till BM och frågat om exakt dos. Det kan ju räcka med maxdos Hemofer + dina multivitaminer du tar. Trevlig Midsommar! :)

• Copyjulia
    Marsvin skrev 2012-06-21 17:29:55 följande:
    Då käkar du Hemofer antar jag. Annars brukar man rekommenderas 1 tablett Niferex om dagen. Den innehåller 100mg järn så du får knapra i dig ganska många Hemofer för att komma upp i den dosen. Dock kan Hemofer vara snällare för magen. Hade jag varit du så hade jag ringt till BM och frågat om exakt dos. Det kan ju räcka med maxdos Hemofer + dina multivitaminer du tar. Trevlig Midsommar! :)
    Jag ringde BM och det var Niferex jag ska ta. Känns ju galet mkt med 100 mg när jag inte har någon egentlig brist. Men jag får väl testa. Jag är så trött att jag sover bort hela dagarna så jag hoppas att det kan hjälpa. 

Trevlig midsommar! 
Svar på tråden Hb-värde?