• tuvali1

Ni som provat Omega3 för bättre sömn på era barn!

Hej!
    Min 10 månaders sover urkasst. Jag har läst att omega3 kan ge lugnare barn och bättre nattsömn. Ni som provat, har det fungerat på era bebisar? Min son är även fruktansvärt krävande och aktiv på dagarna. Kan omega3 göra inverkan på det också?
    Så ni som provat, dela med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden Ni som provat Omega3 för bättre sömn på era barn!
  • tussilago00

Jag prövade det men märkte tyvärr ingen större skillnad på min son. Han fick omega3 mellan 18 och 22 månader.

• Mmmajsan

Bättre nattsömn av Omega 3? Har jag aldrig hört talas om, det finns det nog inga belägg för.
    Den enda forskningen som finns på Omega 3 och barn, rör preparatet Eye-Q som visat sig ge en lite bättre koncentrationsförmåga och minne hos barn i låg- och mellanstadieålder. Minns jag rätt gav det också lite bättre finmotorik.
    Men för övriga Omega 3-preparat finns inte någon forskning som lyckats bevisa samband med olika hälsoeffekter som man ibland kan läsa om i tidningar (eller inte minst få höra från försäljarna).
    Det finns en studie som visat att Omega 3-tillskott vid graviditet kan minska risken för allergiutveckling hos barn som har ärftlighet för allergier. Men det var ju nåt helt annat än det TS frågade om...

• L86

Hej! Min son är också 10 månader och sover illa. Har läst dina inlägg på flera ställen och känner verkligen igen mig! Vi började med flytande eye-q för ca 2 månader sen. Under den här tiden har V börjat vakna varje till varannan timme istället för var 40e minut dom vi hade det under flera månader. Klar förbättring för vår del! Men om det beror på dropparna eller ej vet jag inte. Inboxa mig gärna! Alltid skönt när man hittar folk som är i samma situation!

• ModestyBlaze

Hej,

Jag vet flera som upplever bättre sömn, lugnare dagar och bättre koncentrationsförmåga på sina barn med Omega-3. Jag personligen rekommenderar Mor-EPA då de är något starkare än Eye-q. Men Eye-q innehåller lite mer än omega-3 så det är olika húr barn reagerar. Vissa ger båda andra den ena sorten. Man får prova sig fram. Samma med dosering.

Min son sover bättre med omega-3 upplever jag.   

• L86

Mor-EPA? Var hittar man det? Finns det i flytande form eller bara i kapslar?

• tuvali1

Jag har köpt eskimo kids. Står visserligen från ett år, men min son är 10 mån. Hälsokosten sa att det inte var ngt problem att ge ändå. Någon som har erfarenhet från eskimo kids? Hur lång tid tar det innan man brukar få effekt?

• ModestyBlaze
    L86 skrev 2012-06-21 13:57:36 följande:
    Mor-EPA? Var hittar man det? Finns det i flytande form eller bara i kapslar?
    Mor-EPA är tuggkapslar, men det är ju inget som hindrar att man sticker hål på dem och trycker ut på sked och ger.
  • ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-06-21 14:06:02 följande:
    Jag har köpt eskimo kids. Står visserligen från ett år, men min son är 10 mån. Hälsokosten sa att det inte var ngt problem att ge ändå. Någon som har erfarenhet från eskimo kids? Hur lång tid tar det innan man brukar få effekt?

Hur stor dos ger du, Vill minnas mig att man vill ha typ 800 ml EPA minst vid denna ålder. Så se till att ta tillräckligt.

Några veckor tar det nog innan du ser skillnad. Och man kan få byta sort. 
  • tuvali1

Jag ger 5 ml per dag av Eskimo Kids. Det som står på flaskan... 800 ml EPA, vad innebär det? Byta sort? Hittar ingen annan som är för så små barn?

• ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-06-21 20:27:44 följande:
    Jag ger 5 ml per dag av Eskimo Kids. Det som står på flaskan... 800 ml EPA, vad innebär det? Byta sort? Hittar ingen annan som är för så små barn?
    Mor-EPA är från 8 mån. Kan du inte titta på flaksan hur mycket 5 ml innehåller EPA och DHA. Men det låter pyttelite. jag hade nog bytt sort jag. Men det är jag det.
Svar på tråden Ni som provat Omega3 för bättre sömn på era barn!