• otursföljd

Från gifta sambos till gifta särbos

BAKGRUND:
    Vi har varit gifta i 3 år och har 2 gemensamma småbarn, han två egna och jag ett. Hans två barn bor på Irland så de är inte med i vardagen utan under ferier...

vi har alltid haft väldigt olika syn på uppfostran. Maken och mitt barn har alltid haft svårigheter med att hitta en balans och det har nu även visat sig att han har speciella behov som min man har svårigheter med att förstå.

Min man har diabetes typ1 och har problem att få kontroll över det - han upptäcker sina känningar sent vilket gör att jag känner mig otrygg.

Vi har problem att leva tillsammans eftersom det känns som om jag mer eller mindre agerar som hans mamma, jag får påminna honom om allting och kontrollera om han gjort saker. Han har dåligt minne, planeringssvårigheter och svårt att engagera sig ordentligt. Jag börjar misstänka att han har någon form av funktionshinder. Oavsett så blir det stora diskussioner om precis allt och allt dras till sin spets. Detta påverkar naturligtvis barnen och det tycker inte jag är bra. Jag älskar honom av hela mitt hjärta och han älskar mig, det är inte tal om skiljsmässa. 

Jag orkar inte dra det lasset längre eftersom det tar så mycket energi från mig att jag inte orkar vara positiv och glad med barnen, vilket är bakgrunden till att jag nu vill att vi flyttar isär så att han/jag har möjlighet att dra oss undan och få ett mer positivt umgänge.

Nu till funderingarna..
    Hur fungerar det rent praktiskt? Barnen kommer att vara skrivna hos mig (han flyttar till lgh). Vi kommer att ha helt skiljda ekonomi bortsett från ett lån vi har gemensamt. Han skall vara föräldraledig 4 månader eftersom mina föräldradagar inte räcker. Han kommer då förmodligen oftast att vara med barnen hos mig. 

Underhåll - kan man gå genom fk  eller måste man då lösa det privat?
    bostadsbidrag - kommer jag att ha rätt till det?

Hur löser man barnens boende på det mest praktiska sättet? Vi kommer ju fortfarande att vara gifta och han kommer att vara här mycket (lgh är mest för att han skall kunna gå undan när han behöver det och för att han kontroll över sin egen ekonomi, vardag mm), ska man då ändå låta barnen sova hos honom ex varannan helg lr ngt? 

Hur har ni gifta särbos löst vardagen med barnen så det blir bäst för dem?

Svar på tråden Från gifta sambos till gifta särbos