• Anonym

Starta eget som samtalsteraput utan "rätt" utbildning?!

Jag har läst flertal kurser i psykologi, psykiatri, utvecklings psykologi, motiverande samtal etc

Jag skulle väldigt gärna starta eget som samtalsterapeut för jag känner att jag når fram till människor och dom har lätt att öppna sig för mig.

Men vad krävs det för att starta eget? Någon som vet?
    Vore tacksam för all hjälp jag kan få... 

• Svar på tråden Starta eget som samtalsteraput utan "rätt" utbildning?!
  • Mmmajsan

Starta eget kan du säkert - men var noga med vad du marknadsför dig som. Jag skulle tro att du inte kan använda epitetet "terapeut" i det här sammanhanget, då du inte verkar vara legitimerad?
    Men det finns ju många "coacher" idag, som i vissa fall nog kan göra ett nog så bra jobb som en legitimerad terapeut. Kanske är det "coach" det ska stå på din dörr? Jag vet inte om coacherna också har legitimationskrav. 

• Kjellgren

För att starta eget krävs inte mycket men en bokföringskurs är alltid bra att ha. Jag antar att du inte tänkt hyra lokal med reception med detsamma, eller? Ska du ta emot klienter hemma så behövs mest startkapital för marknadsföring, och marknadsföring är nog så svårt och dyrt!

Var noga med att inte använda dig av en yrkestitel som innebär att du utger dig för att vara något du inte är. Livscoach är ingen skyddad titel tex. 

• helenen

En grej att tänka på i sammanhanget är att de kurser du gått, tillsammans med din personlighet, gör att du lätt kan lyssna och att du får folk att öppna sig. Meeen... du kommer förmodligen att få höra en hel del svåra och tunga saker, du kommer att få förtroenden som är svåra att hantera och du kommer att möta en och annan människa som du faktiskt inte kan hjälpa hur gärna du än vill. Har dina kurser och utbildningar gett dig verktyg att handskas med den biten? Har du beredskap att ta hand om dig själv?

Jag vill inte sänka dina drömmar på något vis; människor som du är viktiga, men glöm inte bort dig själv och dina känslor i det hela.

• Anonym
    helenen skrev 2012-06-20 23:05:22 följande:
    En grej att tänka på i sammanhanget är att de kurser du gått, tillsammans med din personlighet, gör att du lätt kan lyssna och att du får folk att öppna sig. Meeen... du kommer förmodligen att få höra en hel del svåra och tunga saker, du kommer att få förtroenden som är svåra att hantera och du kommer att möta en och annan människa som du faktiskt inte kan hjälpa hur gärna du än vill. Har dina kurser och utbildningar gett dig verktyg att handskas med den biten? Har du beredskap att ta hand om dig själv?

Jag vill inte sänka dina drömmar på något vis; människor som du är viktiga, men glöm inte bort dig själv och dina känslor i det hela.
    Ja det har jag redan stött på och kan hantera det på ett proffsigt sätt, men tack för omtanken =)
  • Mmmajsan

helenen har en poäng. De flesta terapeuter har egna handledare, just för den aspekten. Även om man inte tycker sig behöva handledning alltid, så vet man att det kan behövas då och då, att få lätta lite på trycket. Eller få bolla med någon när man kört fast. Eller bara diskutera olika ärenden, för en annan terapeuts åsikt kan öppna för nya tankar om hur man ska fortsätta i behandlingen, som man inte hade tänkt på annars.

• Anonym (Enna)

Tänk också på att det kan vara svårare att få kunder utan adekvat utbildning. Jag hade då aldrig gått till någon som inte varit utbildad, men det är ju bara jag det Vad hade du tänkt dig för titel?

Svar på tråden Starta eget som samtalsteraput utan "rätt" utbildning?!