• drömmenblirsann

Rökt fisk under graviditet?

Hur gör ni med rökt fisk under graviditeten? Är det "säkrare" att äta varmrökt än kallrökt? Den rökta fisk som ev skulle vara aktuell för min del är färsk och inte vakuumförpackad. Jag vill absolut inte riskera något med graviditeten pga rökt fisk, men samtidigt måste jag erkänna att egenhändigt fångad abborre som röks i ugnen på stugan är sommar för mig...

• Svar på tråden Rökt fisk under graviditet?
  • La Lola

Jag följde kostråden:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum. (listeria)"
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/

Kall eller varmrökt spelar alltså ingen roll när det gäller fisk.
    Egenrökt fisk är ju det bästa iom att man då har full koll på hur färsk den är.

Tänk på att abborre är en av de fiskar som man bara bör äta max 2-3 gånger per år.
    (se länken ovan)

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Konvaljen

Fast det är ju skillnad på varmrökt och kallrökt. Det hörs ju på namnet, en varmrökt fisk (eller skinka, korv etc) är ju tillagad genom upphettning vilket gör att bakterierna dör, precis som ugnen. Kallrökt är en helt annan sak och det är därför du ska frysa kallrökta skinkor tre dygn innan du äter dem.

• La Lola
    Konvaljen skrev 2012-06-25 08:24:28 följande:
    Fast det är ju skillnad på varmrökt och kallrökt. Det hörs ju på namnet, en varmrökt fisk (eller skinka, korv etc) är ju tillagad genom upphettning vilket gör att bakterierna dör, precis som ugnen. Kallrökt är en helt annan sak och det är därför du ska frysa kallrökta skinkor tre dygn innan du äter dem.
    För fisk är det ingen skillnad.
    För kött är det däremot det eftersom det då handlar som toxoplasma (o det finns inte i fisk).
  • La Lola

Från samma länk ovan ang kallrökt kött:
    "Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter. (toxoplasma)"

• mikroE

Om den inte är vaccumpackad är det helt säkert och varmrökt är alltid säkrare eftersom fler bakterier dör men som La Lola skriver så kan man inte få toxoplasmos av fisk bara listeria OM den varit vaccumpackad. Jag är personligen alltid lite försiktig med vaccumpackad fisk efter att min svåger blivit extremt magsjuk av sådan (vet ej om det var listeria eller något annat) men jag vet hur illa han mådde och bara den storyn räcker för mig, gravid eller ej... Färskrökt fisk hade jag ätit med god aptit, gravid eller ej!

• Konvaljen
    La Lola skrev 2012-06-25 08:50:10 följande:
    För fisk är det ingen skillnad.
    För kött är det däremot det eftersom det då handlar som toxoplasma (o det finns inte i fisk).
    Blev så nyfiken av detta att jag var tvungen att kontakta livsmedelsverket. Jag fick då svar att varmrökt fisk är säkrare att äta, upphettningen gör att eventuella listeriabakterier dör. Men, precis som du skriver så gör de ingen skillnad eftersom det handlar om vakkumförpackningen fisken ligger i.
    Jag för min del köper alltid varmrökt fisk över disk som aldrig varit förpackad på det sättet och äter den, gravid eller ej.

Jag kan dock tycka att SLV borde vara lite tydligare med just det, att varmrökt fisk är ok och betydligt bättre än kallrökt,  så länge den inte varit vakkuumförpackad länge
  • La Lola
    mikroE skrev 2012-06-26 15:40:51 följande:
    Om den inte är vaccumpackad är det helt säkert och varmrökt är alltid säkrare eftersom fler bakterier dör
    Jag är bara nyfiken vilka bakterier du menar?
  • mikroE
    La Lola skrev 2012-06-26 15:49:24 följande:
    Jag är bara nyfiken vilka bakterier du menar?
    Fler bakterier dör i en produkt som upphettas till en högre temperatur, så är det vare sig du vill det eller ej. Vilka? Jag är inte bakterieforskare men inbilla dig inte att det bara finns listeria och toxoplasmos. Jag tycker det är värt att kunna undvika en rejäl men icke-fosterskadande magsjuka, tycker inte du det? 
  • La Lola
    mikroE skrev 2012-06-26 16:15:30 följande:
    Fler bakterier dör i en produkt som upphettas till en högre temperatur, så är det vare sig du vill det eller ej. Vilka? Jag är inte bakterieforskare men inbilla dig inte att det bara finns listeria och toxoplasmos. Jag tycker det är värt att kunna undvika en rejäl men icke-fosterskadande magsjuka, tycker inte du det? 
    Nä, det var ju därför jag frågade vilka bakterier det handlar om.
  • La Lola
    Konvaljen skrev 2012-06-26 15:48:44 följande:
    Blev så nyfiken av detta att jag var tvungen att kontakta livsmedelsverket. Jag fick då svar att varmrökt fisk är säkrare att äta, upphettningen gör att eventuella listeriabakterier dör. Men, precis som du skriver så gör de ingen skillnad eftersom det handlar om vakkumförpackningen fisken ligger i.
    Jag för min del köper alltid varmrökt fisk över disk som aldrig varit förpackad på det sättet och äter den, gravid eller ej.

Jag kan dock tycka att SLV borde vara lite tydligare med just det, att varmrökt fisk är ok och betydligt bättre än kallrökt,  så länge den inte varit vakkuumförpackad länge
    Så här svarade de mig när jag frågade om varmrökt fisk är säkrare:
    "Hej! Vid varmrökning av fisk dör de eventuella bakterier som kan finnas på fisken. Dock kan fisken kontamineras vid packning osv. vilket gör att man inte kan säga att varmrökt fisk är "säkrare" än kallrökt. Allt beror helt enkelt på hur fisken har hanterats. /Upplysningen"
  • Konvaljen

Exakt! Det är förpackningen som gör det lika osäkert som kallrökt, men vid varmrökningen dör eventuella bakterier. Packningen kommer ju efteråt.
    TS frågade om varmrökt fisk som ej varit packad varför den, enligt SLV, är säkrare att östra än kallrökt. Precis som jag svarade henne.
    Jag förstår inte diskussionen, du hävdade att kallrökt och varmrökt är lika farligt, det var fel. Punkt.

• La Lola
    Konvaljen skrev 2012-06-27 09:25:58 följande:
    Exakt! Det är förpackningen som gör det lika osäkert som kallrökt, men vid varmrökningen dör eventuella bakterier. Packningen kommer ju efteråt.
    TS frågade om varmrökt fisk som ej varit packad varför den, enligt SLV, är säkrare att östra än kallrökt. Precis som jag svarade henne.
    Jag förstår inte diskussionen, du hävdade att kallrökt och varmrökt är lika farligt, det var fel. Punkt.
    Lika farligt?
  • Konvaljen

Okej, jag ger upp. TS har fått svar på sin fråga, jag sänker mig inte till en nivå där det handlar om att märka ord.

Lika potentiell risk för listeria, ska jag uttrycka mig så?

• La Lola
    Konvaljen skrev 2012-06-27 09:30:02 följande:
    Okej, jag ger upp. TS har fått svar på sin fråga, jag sänker mig inte till en nivå där det handlar om att märka ord.

Lika potentiell risk för listeria, ska jag uttrycka mig så?
    Märka ord? Jag undrade vad du menade.
    Tack för klargörandet.
  • La Lola
    La Lola skrev 2012-06-27 08:53:27 följande:
    Så här svarade de mig när jag frågade om varmrökt fisk är säkrare:
    "Hej! Vid varmrökning av fisk dör de eventuella bakterier som kan finnas på fisken. Dock kan fisken kontamineras vid packning osv. vilket gör att man inte kan säga att varmrökt fisk är "säkrare" än kallrökt. Allt beror helt enkelt på hur fisken har hanterats. /Upplysningen"
    Här är resten av vår konversation:

Jag: "Ok. Nån av er på Livsmedelsverket har dock svarat nån annan som frågat att varmrökt är säkrare."
    De: "Hej! vad gäller rökt och gravad fisk går det bra att äta nygjord eller nyförpackad men man bör undvika att äta både kallrökt och varmrökt fisk som har förvarats en längre tid. Jag beklagar verkligen att ni har fått olika svar från oss. /Upplysningen"
    Jag: "Ja det blir ju lite tokigt när ni gör så.... "
  • Signelanta
    La Lola skrev 2012-06-27 09:35:06 följande:
    Här är resten av vår konversation:

Jag: "Ok. Nån av er på Livsmedelsverket har dock svarat nån annan som frågat att varmrökt är säkrare."
    De: "Hej! vad gäller rökt och gravad fisk går det bra att äta nygjord eller nyförpackad men man bör undvika att äta både kallrökt och varmrökt fisk som har förvarats en längre tid. Jag beklagar verkligen att ni har fått olika svar från oss. /Upplysningen"
    Jag: "Ja det blir ju lite tokigt när ni gör så.... "
    Fast de har ju inte svarat olika. Konvaljen skrev ju att det var vid förpackningstillfället kontamineringen skedde. Precis som de svarat dig.
Svar på tråden Rökt fisk under graviditet?