• nmamma

SOMMARLOV! Här tipsar vi om aktiviteter, snabba måltider m.m

En dag kvar på dagis, sen är det många veckors sommarlov som väntar! JÄTTEHÄRLIGT, men samtidigt så mycket jobb! För även om man älskar att ha sina barn hemma så måste det erkännas att det kan vara svårt att aktivera femåringen samtidigt som lillplutten ska ammas, man ska servera frukostar, luncher & middagar. & tusentals mellanmål, som kanske (i alla fall vissa dagar) ska vara något annat än en glass på stranden. Pengarna räcker inte till att äta restaurangmat vareviga dag, hur gärna man än skulle vilja det :( & än mindre till alla aktiviteter man skulle vilja göra... MEN HÄR SAMLAR VI ALLA TIPS PÅ HUR MAN FÅR SOMMARLOVET ATT BLI EN BRA TID! Tipsa om billiga små äventyr, smidiga måltider & andra bra grejer som gör att både barn & föräldrar får en bättre tid tillsammans :)

• Svar på tråden SOMMARLOV! Här tipsar vi om aktiviteter, snabba måltider m.m
  • nmamma

Mitt första tips ang. maten är att bunkra lite hel/halv-fabrikat i frysen. Jag gillar att laga mat - MEN en varm solig sommardag är jag hellre utomhus än i köket. IKEAS pizzaslicer är goda & snabblagade. Dafgårds kåldolmar är också bra, potatisen till kan man ju sitta utomhus & skala.

• vivi85

Men snälla.. Barnen hemma? Laga mat?? Svårt? Nä? Aktivitet? Behöver inte hända ngt varje dag! Barnen har semester liksom du! Njut av hellediga hemma dagar!!

• nmamma

Jag har inte tänkt att aktivera barn VARJE dag, men självklart vill jag se något annat i sommar än min egen trädgård.
    Om du är nöjd med annat behöver du absolut inte läsa de här tipsen - de är till för oss andra :)

• Whitetrash86

om man bor i sthlm så tycker jag fjärilshuset var riktigt roligt och trevligt :) Dottern hade JÄTTE kul. Sen picknick och/eller en härligt promenad i Haga parken.

• Ensan

Vi (som bara har gräs och singel runt huset) brukar lasta cykeln i bilen och sen träffa några kompisar på en cykelvänlig plats. Lekplats med asfalterade gångar, skateboard-plan (gärna folktom, så man inte krockar med skatare...), tom skolgård etc. Fikakorg med, så är halva dagen räddad!

• hallontryffel
    vivi85 skrev 2012-06-21 00:22:45 följande:
    Men snälla.. Barnen hemma? Laga mat?? Svårt? Nä? Aktivitet? Behöver inte hända ngt varje dag! Barnen har semester liksom du! Njut av hellediga hemma dagar!!

Nämen, så rart, har du nattskiftet som prettomorsa på fl? Och nosade upp den här tråden direkt? Grattis, nu var du duuuuuktig! Klappa dig själv på axeln, så kommer nog nån snart och löser av dig! Ts, jag gillar initiativet! Kommer följa din tråd och sno alla fina ideer som dyker upp. Kanske t.o.m kommer på nå't att bidra med senare...
  • Bragdoll

Om solen skiner:

Ta ut en stor pappersrulle som barnen kan måla med målarfärg på.
    Bada (såklart), i pool, sjö eller vattenspridare, allt brukar vara uppskattat.
    Vattenkrig!!!
    När jag var liten hade vi en gammal madrass som vi försökte lära oss att stå på händerna på, eller hjula, slå kullerbyttor, hoppa på osv. Skitkul, kanske har ni någon som ni ändå ska slänga?
    Fiska
    Kasta macka
    Trampbåt, kanot

Om det regnar:

Mina barn tycker om sällskapsspel som yatzy, svarte petter och finns i sjön.
    Hyr en film
    Gegga med lera
    Läs en bok eller köp en ny serietidning

• Primrose

Bra tråd TS! Jag var själv inne på att skapa en liknande - fast med tillägget att aktivera sitt barn utan att andra barn finns tillgängliga ( dvs kompisar eller syskon), eller om man, som i ditt fall, har en bebis som det äldre barnet inte kan leka med. För det är ju väldigt stor skillnad på om ens barn har något annat barn att leka med eller inte. Jag och min man kommer att vara mycket ensamma med vår son under sommaren - så det blir mest 1 förälder + 1 barn. Kan tilläggas att vi kommer att vara i stugan mest hela tiden och inte har bil. Att hitta på aktiviteter i stan är ju oftast inget större problem. Men det jag skulle vilja ha tips om är just "hemmaaktiviteter" som ens barn kan sysselsätta sig med när man själv inte har tid att aktivera.

Här är litet egna tips (sonen är 3,5 år) som han, i alla fall ibland, gör ensam: *lägga pussel *bläddra i serietidningar (köpte bl a en hög med Bamse på loppis), *gräva efter maskar och vattna blommor (då jag är upptagen med trädgårdsarbete) *spela på olika instrument *på badstranden, gräva/bygga med sand (men vill gärna att msn själv är med om inga barn finns i närheten), *rita på stenar med kritor

Han har en sparkcykel här, men den är svår att använda på tomten. Ska även fixa en cykel hit till stugan åt honom.

Vad gäller mat: matiga smörgåsar med t ex skivad lax eller färdigköpta köttbullar är praktiskt så här på sommaren. Sonen gillar även sill (med krämig sås, typ skärgårdssill) och det är ju lätt och praktiskt. Samt pasta, pasta, pasta! och till mellan- eller huvudmål fungerar också tallrikar med t ex halloumi, broccoli, majs, oliver, tomater och gurka bra. Ett kokt ägg (koka flera och spara, så finns det att plocka fram ur kylen) med kaviar eller en omelett är också lätt som en plätt.
    Och så en och annan glass och kakbit....

• Primrose

Ps Vi har ingen Tv i stugan och har bestämt oss för att inte ta med den bärbara datorn hit (främst för att undvika att sonen ber om att få titta på något titt som tätt). Så vi gör det inte helt lätt för oss. Ds

Svar på tråden SOMMARLOV! Här tipsar vi om aktiviteter, snabba måltider m.m