Bra tråd TS! Jag var själv inne på att skapa en liknande - fast med tillägget att aktivera sitt barn utan att andra barn finns tillgängliga ( dvs kompisar eller syskon), eller om man, som i ditt fall, har en bebis som det äldre barnet inte kan leka med. För det är ju väldigt stor skillnad på om ens barn har något annat barn att leka med eller inte. Jag och min man kommer att vara mycket ensamma med vår son under sommaren - så det blir mest 1 förälder + 1 barn. Kan tilläggas att vi kommer att vara i stugan mest hela tiden och inte har bil. Att hitta på aktiviteter i stan är ju oftast inget större problem. Men det jag skulle vilja ha tips om är just "hemmaaktiviteter" som ens barn kan sysselsätta sig med när man själv inte har tid att aktivera.
Här är litet egna tips (sonen är 3,5 år) som han, i alla fall ibland, gör ensam: *lägga pussel *bläddra i serietidningar (köpte bl a en hög med Bamse på loppis), *gräva efter maskar och vattna blommor (då jag är upptagen med trädgårdsarbete) *spela på olika instrument *på badstranden, gräva/bygga med sand (men vill gärna att msn själv är med om inga barn finns i närheten), *rita på stenar med kritor
Han har en sparkcykel här, men den är svår att använda på tomten. Ska även fixa en cykel hit till stugan åt honom.
Vad gäller mat: matiga smörgåsar med t ex skivad lax eller färdigköpta köttbullar är praktiskt så här på sommaren. Sonen gillar även sill (med krämig sås, typ skärgårdssill) och det är ju lätt och praktiskt. Samt pasta, pasta, pasta!
och till mellan- eller huvudmål fungerar också tallrikar med t ex halloumi, broccoli, majs, oliver, tomater och gurka bra. Ett kokt ägg (koka flera och spara, så finns det att plocka fram ur kylen) med kaviar eller en omelett är också lätt som en plätt.
Och så en och annan glass och kakbit....