• Äldre 21 Jun 01:36
    2792 visningar
    4 svar
    4
    2792

    Gravid igen efter op + spruta?!

    Jag hade ett utomkveds i april. Jag opererades och behövde ej ta bort äggstocken. Blodproven visade senare att graviditetsvävnad var kvar så för en månad sedan fick jag en spruta och skulle undvika graviditet närmsta tre månaderna. Vi har varit försiktiga men några gånger har vi inte skyddat oss vid samlag (vi har försökt bli gravid i 1,5 år, så varför skulle jag bli gravid nu tänkte vi) . 

    Jag har tagit regelbundna blodprov som visar att mitt hcg sjunker som det ska och för ca två veckor sedan låg det på 70. Jag har i en vecka haft ont i magen och igårkväll började jag må väldigt illa och spydde ett par gånger. Jag trodde jag blivit magsjuk men i övrigt mår jag bra, jag har mått bra hela dagen men nu ikväll började jag må illa igen. Jag känner mig även irriterad och trött vilka va de enda symptomen jag hade vid utomkveds. Så nu har jag börjat fundera över om jag kanske har blivit gravid igen? Min mens är drygt en vecka sen. Visst kan det vara så att om en graviditet sitter fel så får man inte alltid de typiska symptomen för en graviditet? Jag vet inte om jag kan ta ett gravtest då hormonerna från utomkveds eventuellt finns kvar? Imorgon ska jag ta ett nytt blodprov, men jag antar att jag inte kommer få veta värdena från prover förrens nästa vecka någon gång... Vad tror ni? Gravid eller magsjuka? Bör jag vara orolig OM jag är gravid igen med tanke på sprutan?

        

  • Svar på tråden Gravid igen efter op + spruta?!
  • Äldre 29 Jul 18:35
    #1

    Hej!
    Hur har det gått för dig? Va det en graviditet eller magsjuka? Har själv fått sprutor för ett par veckor sedan och vill inte vänta så länge med att försöka bli gravid igen.... hört att man bör vänta i allt från 3 månader-1 år! Blir nyfiken på hur det gick för dig. Hoppas verkligen du slapp ännu ett X.
     

  • Äldre 3 Aug 00:55
    #2

    Det verkade "bara" vara en magsjuka! Nu i augusti är det tre månader sedan jag fick sprutan, vi körde på som vanligt denna månad och jag bör ha mens om en vecka ungefär. Har kännt av den lite, så det verkar som det inte tog sig denna gång. Imorgon tar jag förhoppningsvis sista blodprovet (låg på hcg 2 för lite drygt en månad sedan). Tänkte dock höra med läkaren om jag får ta blodprov för att se så metotrexatet är ute ur kroppen. Eftersom det är så mycket olika besked på hur länge preparatet sitter kvar i kroppen tycker jag att läkarna (också) borde vilja se när det faktiskt är på en okej nivå. Speciellt när man försöker skaffa barn...

  • Äldre 19 Aug 18:32
    #3

    Hur lång tid tog det för dig innan din vanliga mens kom igång igen? jag testade mitt hcg i tisdags och då va det nere på 7 och de sa att jag inte behövde komma dit nå mer. Börjar äntligen må lite bättre!!! (hade ont förra veckan och fortfarande blod i buken när de kollade) Men nu jäklar! Proppar i mig folsyra eftersom allt sånt lär va borta iom sprutorna. Tänkte försöka be om att få kolla min folsyrenivå om nån månad. Kanske du oxå skulle göra? Man ser väl inte om metotrexatet är ur kroppen....? Tror helt ärligt talat inte att den lilla dosen cellgift är så farlig i sig utan det är väl pga att den slår ut all folsyra i kroppen som man inte ska bli gravid ett tag efteråt. Ingen folsyra = barn som föds med downs eller nåt annat.... Därför borde det räcka att man kollar folsyrenivån!=)

  • Äldre 22 Aug 02:49
    #4

    Ungefär två månader tror jag! Oj, vad skönt att det sjunkigt så fort. Jag tog ju bort mitt X för 4 månader sen och förra veckan tog jag sista blodprover som visade 0! Tjohooo :) Nu har det ju också gått tre månader sedan jag fick sprutan så jag känner mig ganska lugn med folsyrenivån. Dessutom när läkaren ringde och gav besked om Hcg:t häromdagen, sa hon att det var fritt fram att fortsätta skaffa bebis nu.

    Nu såhär i efterhand när allt lagt sig och jag fått lite perspektiv på saker och ting så känner jag mig så mycket lugnare med att bli gravid än vad jag var innan utomkvedset. Jag och min sambo har försökt bli gravida över 1,5 år, jag mådde tillslut skit över att det inte fungerade, hela mina dagar gick ut på att tänka på bebis. MEN den månaden jag blev gravid med utomkvedset hade jag spolat äggledarna och började blöda som attan några dagar senare och tänkte, att det är kört denna månad också. Jag var vid de tillfället så äckligt trött på allt som hade med barn att göra. Orkade inte ägna en tanke åt graviditet, symptom eller barnlösheten. Började röka igen, festade och hade bara jävligt roligt. Och det var SÅ skönt att inte tänka på barn. Dagen jag köpte gravtestet var min mens ovanligt mycket sen, men jag hade egentligen ingen tanke på att jag skulle vara gravid. Så jag köpte testet, åkte till stallet och var där flera timmar innan jag åkte hem. Och det var inte förens jag svängde in på gården det slog mig att jag kanske var gravid trots allt!Förvånad Och det var jag ju! Och jag har PRECIS samma känsla i kroppen nu som jag hade då, vi skiter i att försöka kämpa att bli gravida, vi har roligt sex, röker, jag fokuserar på att bli vältränad och snygg, har egentligen ingen aning om när jag har ägglossning och jag låter framför allt bli att vara inne på FL och läsa en massa om fertilitet och sånt som får mig stressad. Jag tänker inte ens i närheten lika mycket på bebis nu som innan utomkvedset. Någon gång ibland kan jag komma på mig själv med att ligga och stirra in i väggen och tänka på hur underbart det hade varit om utomkvedset hade varit en normal graviditet, att jag skulle gått halva graviditeten nu, haft stor fin mage osv... 

    Äh, vad jag babblar på! Skönt att skriva av sig lite dock :)    

Svar på tråden Gravid igen efter op + spruta?!