• M73

baileys glass fr Häägen-dazs

finns det någon alkoholhalt kvar i den? Försökte kolla innehållsdeklarationen både här och på deras hemsida www.haagen-dazs.com/segicd.do men hittar inget... Vinsåser och så är jag inte orolig för men nu blev jag nojjig igen (och glassugen *S*)

• Svar på tråden baileys glass fr Häägen-dazs
  • guldplutt

tja inte vet jag, men spontant skulle jag säga att ev alkkoholhalt måste vara totalt försumbar för att den ska få säljas i vanliga livsmedelsbutiker utan kontroll på att inte barn köper den etc...

• siamesen

Har väldigt svart att tro att det skulle vara nagon större halt alkohol i den...sprit är ju dyrt ju och inte skulle de slösa den pa glass

• LittleSunshine

mmm den är sååå god... MEN det är orginal Baileys i glassen och det innehåller 17% alkohol... vet inte hur det blir när man fryser ner det i själva glassen då.. det smakar ju inte alkohol..

• znozan

skicka dit en minderåring å kolla om dom tar leg i affären *s*

• milimina

i såser och grytor kokar alkoholen bort, men alkohol fryser inte och det är riktig baileys i glassen, så jag skulle inte äta den.

• lata kocken Johanna

tror inte att de använder vanlig baileys i glassen - det är för dyrt...

de använder troligen essenser...

• milimina

johanna,
    www.haagendazs.com/segicd.do
    det står inget om essens, uten det är riktig baileys i. (klicka på view ingredients)

med tanke på att glassen i sej inte fryser på samma sätt som deras andra sorter utan mer påminner om sorbet i konsistensen så indikerar det också att den innehåller något som inte fryser riktigt, dvs alkohol. däremot tror jag inte att det är så mkt, men varför chansa?

• lata kocken Johanna

om du läser näringsdeklarationen så är det mindre än 1g alkohol i

dvs total carb 23g
    sugars 22g

och det ser precis likadant ut på flera andra sorter - så jag skulle tippa på att det är nära noll alkohol

och baileys kommer ganska långt ner på ingrediensförteckningen...

• milimina

jag skrev aldrig att det var mkt baileys eller alkohol i, tvärtom. men min poäng var att det inte är nån essens utan äkta vara.

• lata kocken Johanna

samtidigt skriver du som om det vore frusen baileys - och avråder från att äta

det är mindre alkohol i den glassen än i måååååånga andra saker som man stoppar i sej dagligdags...

• milimina

jag skriver inget om att jag avråder andra från att äta den, bara att jag själv inte skulle göra det! jag skriver som jag själv tänker om den och att jag pga det inte skulle chansa att äta den. sluta lägg ord i min mun som jag aldrig har sagt!

• tinabollen

Här går det visst hett till !

Coola ner er med lite (valfri) glass tjejer !

• M73

Jag har mailat (på bedrövligt stapplig engelska ) till dem och frågat huuvida den innehåller alkohol...

• olympia71

men snälla ni....är det verkligen någon som tror att dom säljer glass med någon alkoholmängd som skulle skada ett foster i magen i vanliga matvaruaffärer? hallå, vi bor i MELLANMJÖLKENS förlovade land!!!

Svar på tråden baileys glass fr Häägen-dazs