Tämja vilda växter?
Vi bor i ett hyrt hus, med enträdgård som vanskötts de senaste 30 åren. Förra huresgästen har dock lyckats få ordning på gräsmattan runt huset.
Här finns fina förutsättningar, en tät fin uppvuxen häck mot vägen, en liten tallbacke på baksidan med blåsippor, vitsippor och gullvivor på våren, den får vara som den är, ska göra en sligrande gångstig och en liten sittplats där.
Tomten har en brant igenvuxen sluttning mot en liten å. Sluttningen vill jag röja ur, spara en del små träd och buskage, plantera marktäckare och möblera med spännande hittegods från naturen, göra en stig/trappa kantad av solcelleslampor och göra en grillplats nere vid ån, kanske också en badtunna.
Har hittat ett fåtal trädgårdsväxter, utspridda på tomten, som jag vill samla i en perennrabatt, runt en buske på gräsmattan.
Men sen finns en ca 50 meter lång sträcka där häcken är borttagen och där gräsmattan slutar, och tas vid av nåt slags stor gräsplan som jag inte vill ha med i trädgården. Där vill jag skapa en gräns, tänker mig en kombination av olika buskar i grupper, några meter gammaldags rödmålat spjälstaket, på ett par ställen, ett par osymmetrisk rabatter, en naturtrappa ner mot gräsplanen.
Jag är beredd att lägga ner mycket tid, pga nyväckt intresse. Däremot inte så mycket pengar, eftersom vi hyr. Tillgång till stark man med spade, och traktor.
Jag undrar om det är meningsfullt att försöka flytta småträd och buskar från naturen/skogen och tro att de ska etablera sig som trädgårdsväxter?
Har givetvis markägarens tillstånd. Här finns t ex små fina askar och lönnar, snabbväxande salix och pil. Finns också mycket vild daggkåpa, kan den bli att trivas som tämjd trädgårdsväxt? Har ju så stora ytor att fylla, och vill att det ska bli nåt, förhållandevis snabbt.
Tacksam för tips och råd!