• Vitamin

Tämja vilda växter?

Vi bor i ett hyrt hus, med enträdgård som vanskötts de senaste 30 åren. Förra huresgästen har dock lyckats få ordning på gräsmattan runt huset.
    Här finns fina förutsättningar,  en tät fin uppvuxen häck mot vägen, en liten tallbacke på baksidan med blåsippor, vitsippor och gullvivor på våren, den får vara som den är, ska göra en sligrande gångstig och en liten sittplats där.
    Tomten har en brant igenvuxen sluttning mot en liten å. Sluttningen vill jag röja ur, spara en del små träd och buskage, plantera marktäckare och möblera med spännande hittegods från naturen, göra en stig/trappa kantad av solcelleslampor och göra en grillplats nere vid ån, kanske också en badtunna.

Har hittat ett fåtal trädgårdsväxter, utspridda på tomten, som jag vill samla i en perennrabatt, runt en buske på gräsmattan.

Men sen finns en ca 50 meter lång sträcka där häcken är borttagen och där gräsmattan slutar, och tas vid av nåt slags stor gräsplan som jag inte vill ha med i trädgården. Där vill jag skapa en gräns, tänker mig en kombination av olika buskar i grupper, några meter gammaldags rödmålat spjälstaket, på ett par ställen, ett par osymmetrisk rabatter, en naturtrappa ner mot gräsplanen.

Jag är beredd att lägga ner mycket tid, pga nyväckt intresse. Däremot inte så mycket pengar, eftersom vi hyr. Tillgång till stark man med spade, och traktor. 

Jag undrar om det är meningsfullt att försöka flytta småträd och buskar från naturen/skogen och tro att de ska etablera sig som trädgårdsväxter?
    Har givetvis markägarens tillstånd. Här finns t ex små fina askar och lönnar, snabbväxande salix och pil. Finns också mycket vild daggkåpa, kan den bli att trivas som tämjd trädgårdsväxt? Har ju så stora ytor att fylla, och vill att det ska bli nåt, förhållandevis snabbt.
    Tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Tämja vilda växter?
  • Pimpinellan

Äger hyresvärden marken där ni tänkt ta träd och växter? I så fall är det väl bara att testa,men vare beredd på att träden mest troligt dör. Ask är utrotningshotat och bör inte flyttas. Pil måste ha vattentillgång så i gräs kan den inte stå. Man måste ta med en jätteklump runt rötterna om nåt träd ska ha en chans. Vattna som en tok och sen bara hoppas. Daggkåpan däremot tål garanterat att flyttas. Nästan odräpbara växter de där ogräsen! Skrattande

• Vitamin
    Pimpinellan skrev 2012-06-21 18:36:34 följande:
    Äger hyresvärden marken där ni tänkt ta träd och växter? I så fall är det väl bara att testa,men vare beredd på att träden mest troligt dör. Ask är utrotningshotat och bör inte flyttas. Pil måste ha vattentillgång så i gräs kan den inte stå. Man måste ta med en jätteklump runt rötterna om nåt träd ska ha en chans. Vattna som en tok och sen bara hoppas. Daggkåpan däremot tål garanterat att flyttas. Nästan odräpbara växter de där ogräsen! Skrattande
    Ja, vi får väl se till att gräva rejäla planteringsgropar och få med stora jordklumpar.

Askar växer en hel liten skog här intill i olika storlekar. och där kommer skogsmaskiner att dra fram om nåt år, så de kommer definitivt att utrotas om jag inte flyttar några... Har för mej att det är gynnsamt att plantera träd på hösten, typ i oktober, då löven ändå ska fällas och det dröjer innan tjälen kommer. Då är torkan inte så svår.

Pil tänker jag mej nere vid ån, har hört att de är ungefär som salix, att de kan etablera sig genom att trycka ner en pinne i marken. Men jag funderar på att "förgro" i krukor...

Daggkåpa hoppas jag ska fylla ut, så som vanlig jättedaggkåpa gör, snabbt och skoningslöst! En planta jättedaggkåpa kostar typ 50 spänn, o om de vilda funkar ungefär lika är det ju bra!

I den skuggiga slänten ner till ån hoppas jag att ormbunkar från skogen ska trivas .

Jag inbillar mej att det bästa är att om man vill få en flyttad växt att ta sig i en södersluttning, är det bäst att hämta den från en södersluttning, så växtförhållandena är något så när lika. Eller nåt.
  • Pimpinellan

Du har ju tänkt till lite så jag önskar bara lycka till! Experimenterar själv lite i trädgården med blandat vilt och planterat och lyckas jättebra med en del. Rödkämpar t.e.x växer och frodas i kubik i rabatten. Daggkåpa har jag både vilda och köpta och de växer så det knakar och tål allt verkar det som. Vildrosor om du hittar går också flytta om man har tur. Ask lider av asksjuka i hela Sverige så när de blitt en viss storlek tappar de bladen tyvärr. Vi har jätteaskar på gården och alla är angripna.
    Tänk också på att om träden överlever blir en del av dem jättestora till slut så sätt dem där de kan växa fritt. Ormbunkar tål det mesta och kan växa lite varstans. Vi har massor runt om överallt även i trädgården. Skugga är dock bäst.

Berätta gärna hur det gick!

Svar på tråden Tämja vilda växter?