• Gummsan

Midsommar tårta med jordgubbar, fyllning?

Vad ska jag ha för fyllning? Hur gör man fyllningen? Är kass på att baka. Vet att jag ska ha jordgubbar på. 
    Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Midsommar tårta med jordgubbar, fyllning?
  • Millan83

Blanda vispad grädde med lemon curd! Såå gott! Passar jättebra till marängbottnar! 

• lovegivespower

Jag ska göra en jordgubbstårta med vanlig botten alltså inte maräng. Ska ha marsan kräm blandat med grädde på första botten. Sen mosade jordgubbar och grädde på andra. Sen grädde över och massa jordgubbar. Hoppas du hittar på något gott också!!! Solig

• Seldonia

Jag brukar ha ett lager med mosad banan, blandat med lite grädde. Och så ett lager med skivade jordgubbar och jordgubbsmousse. Sen MYCKET vispgrädde utanpå tårtan, och en massa jordgubbar.

Recept på enkel jordgubbsmousse från Linda Runns blogg:
    250 gram jordgubbar (frysta/färska)
    3-4 msk snabbmarsanpulver
    1,5 dl vaniljyoghurt
    2-3 dl vispgrädde

Gör så här:

Tina och koka ev upp utländska bär och mosa ihop med snabbmarsanpulvret Häll på vaniljyoghurt och den ovispade grädden och vispa ihop till en fast konsistens

• sasty

Jag skall göra med vaniljfromage och chokladpudding + röda bär :)

• Kaffegalningen

Jag gjorde en underbar jordgubbstårta i våras! Det var ett lager jordgubbsmousse (tycker det är gott för att få ens jordgubbssmaken) sedan ett lager med 100 g smält vit choklad som blandas med 100-150 g färskost som sedan rörs ner i 2 dl vispad grädde. Superenkelt och sötsyrligt

• funhouse

Limemousse helst klart =)

LimemousseLagom med fyllning till ett lager
    2 dl vispgräde
    1 dl creme fraiche
    1 dl naturell yoghurt
    3/4 dl socker
    1 tsk rivet limeskal
    0.5 dl pressad limesaft av ca 2 limefrukter
    3-4 gelatinblad (eller 2.5 tsk gelatinpulver + 2.5 msk vatten)

Vispa grädden lätt i en bunke.
    Vispa i en annan bunke creme fraiche, yoghurt och socker på låg hastighet med elvisp tills allt socker löst sig.

Pressa saften ur limen o riv så mycket skal som behövs.

med gelatinblad:
    Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 5 min. Ta upp dem och smält dem i limesaften + limeskal i en kastrull.
    Rör snabbt ner det i yoghurtblandningen och vänd sedan ner grädden.

med gelatinpulver:Blanda gelatinpulvret med 2.5 msk vatten o låt pulvret svälla i ett par minuter.
    Det blir nu en "klump", lägg klumpen i en kastrull tillsammans med limesaft- och skal o rör tills det löst sig helt.
    Rör snabbt ner det i yoghurtblandningen o rör sist ner grädden

Ställ i kylskåp 30-60 min så det hinner stabilisera sig lite innan du fyller tårtan.

Gott med jordgubb- eller hallonmousse till... =)

• krimm

Jag kör också på Nutella i år. Vanliga mjuka tårtbottnar, ett lager Nutella, ett lager vaniljkräm/mosade jordgubbar och så grädde och jordgubbar på toppen (och lite riven choklad över). Mums!

• Hallonet

Ett enkelt "citronlager" är att vispa 3 dl grädde med valfri mängd lemoncurd beroende på hur mkt smak man vill ha. Smidigt som tusan! Glad Då blir det mer poröst oxå. Vill man kan man blanda i rivet citronskal, var noga med att inte få med det vita för det är beskt.

• gogirlie

Drottningsylt blandat med färska hallon och blåbär brukar jag ha som fyllning utöver vaniljsås. En hit må jag säga:)

• funhouse
    Gummsan skrev 2012-06-22 08:14:37 följande:
    Tack för alla svar När brukar ni lägga på grädden och jordgubbarna?
    Grädden: Samma dag (på morgonen tex)
    Jordgubbarna: Strax före servering

Så gör jag iaf =)
  • Petra 334

Igår blev det en suprsmaskig marängtårta med fyllning gjord på mascarpone grädde vaniljsocker och jordgubbar. Sedan grädde och gubbar på. Den blev en hit :)

• Granen

Gjorde pavlova med lemoncurdgrädde, färska jordgubbar och bigaråer.

• Naimis

Jag körde med 1 lager lime- och basilikamarinerade jordgubbar och ett lager marzan, grädde och jordgubbar utan på. Mums blev de.

Svar på tråden Midsommar tårta med jordgubbar, fyllning?