• natchos

vad ska jag göra med min amstaff?

För precis två veckorsen idag hämtade jag hem en 2årig amstaff hane.
    När ja kom dit så var han så smal, nästan för smal.
    Dom sa till mig att han troligtvis inte hade ätit på hela dagen och att jag skulle börja med att göra en avmaskning på han. Bra början? nej.

Sen vi tog hem han har han varit lös i magen, verkligen lös i magen konstant! Han skiter 7-6 gånger per dag. Nyss kom min sambo hem och sa att han har skitit 3 gånger på 200 meter! första lasset är hårt, sen bara rinner det dom andra gångerna.

Han äter idag orlando complete, för att den gamla ägaren sa att han alltid har ätit det fodret.

Vi har gjort avmaskning. Prövat kokat ris. Vi funderarar på att köra fastningsmetodern en dag.
    Vilket foder ska jag pröva? vilket tycker ni funkar bra?

• Svar på tråden vad ska jag göra med min amstaff?
  • Millan91

Sådär brukar vår hund vara också, först hård i magen och sen blir det lite lösare så det inte går att plocka upp. Har dock inte en armstaff utan en liten Jack Russel.  

Har fått tips att byta foder till något som innehåller mer protein och vitaminer som ska hjälpa honom.
    Vi provade köpa ett billigt foder från Willys som heter Doggy och detta funkar väldigt bra.

Lycka till! 

• Lemio

ge han inte riset. Utan risavkoket i ett par dagar. Det finns även påsar med pulver som är bra för hundmagar på Apoteket. Häll en sån påse i risavkoket och låt han leva på det en vecka. Inte ris i! Sen börjar ni blanda i lite ris och lite kokt vit fisk i risavkoket. När det funkar så kan ni börja med lite foder. Men det är en process som inte går över om ett par dagar. Räkna med 2 veckor till

• Rottis77
    Lemio skrev 2012-06-21 13:07:03 följande:
    ge han inte riset. Utan risavkoket i ett par dagar. Det finns även påsar med pulver som är bra för hundmagar på Apoteket. Häll en sån påse i risavkoket och låt han leva på det en vecka. Inte ris i! Sen börjar ni blanda i lite ris och lite kokt vit fisk i risavkoket. När det funkar så kan ni börja med lite foder. Men det är en process som inte går över om ett par dagar. Räkna med 2 veckor till
    Ska hon inte ge hunden nåt att äta på 1 vecka??? Bara vätska?? Vad är det för påse man köper på apoteket??

Jag hade börjat med att köra till nåt djursjukhus där dom har stor shop och köpt nåt som heter Diarsanyl
    Här kan du läsa om detta

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Hade sen också köpt Hill i/d som är dietmat och hade köpt burkmaten, för den är mildare för magen.

Fasta honom EN hel dag och ge honom under tiden diarsanyl. Sen börjar du ge honom väldigt små portioner (enbart typ ett par teskedar) och lite ofta, och öka sen på detta nästa dag och nästa dag. Hunden ska då bli fastare och fastare i avföringen och märker ni ingen skillnad eller om han blir sämre måste ni nog åka iväg till en vetreinär och kolla upp honom. Under tiden ni ger detta ska hunden ha ett gott allmäntillstånd och dricka bra.

Lycka till. 
  • anok

Ja, jag hade prövat att fasta, sedan gett hunden antingen vit fisk eller ris de första dagarna. 

Det kan ju vara så att han är allergisk mot något, så ni kanske ska köra uteslutningsmetoden? Typ börja med att ge honom potatis och fisk och se om han blir bättre av det. Det var så jag fick göra med min ena hund eftersom han är allergisk. Dock ingen matallergi, utan kvalster.

Hoppas verkligen att det blir bättre. Och vem vet, det kan bero på stress, hunden har ju precis fått en ny flock och det måste vara en enorm stress.

Lycka till!{#emotions_dlg.flower} 

• dezibel

Håller med "Rottis77", köp Disarnyl eller Canicur på Apoteket/Veterinären. Ge dietfoder från veterinären tills tarmen läkt och magen är stabil. Sen hade jag fastat in hunden långsamt på ett färskfoder typ Nordic,Klass eller VoH.

• sajo0106

Köp diarsanyl, låt hundens mage vila en hel dag med bara vatten, åk till närmsta veterinär som säljer royal canins "intenstinal"-foder och köp en säck!

Se sen över om det är mycket spannmål i maten som hunden får övrig tid, i så fall byt mot något som är bra mot känsliga magar, lax och ris eller liknande! Låt även hunden ha det lugnt och skönt, kan vara en magkatarr pga stress att byta hem osv! 

• druttendrutten

Det finns speciella foder som är anpassade för denna ras vi har en staffeblanding i kör precrpt super bra tycker vi den finns det ett annat PRO plan det finns för känsliga magar pröva det men stressa inte med att byta pm du inte tycker att det hjälper efter ett tag du får nog vänta mins 2 veckor för att kroppen ska vänja sig
    O kör bara torrfoder inget annat!!
    Lycka till

• MikaelaDuumboO

Jag har en amstaffblandis på snart 3år och vi kör på färskfoder här hemma och rekommenderar de starkt! Min tjej är hur fin som helst i päls och mage! kolla in www.fodax.se , därifrån köper jag och de är kanon!

• natchos

Tack så hemskt mycket för all hjälp!
    Helt underbart att ni tar er tid och svarar.

Har nu köpt ett foder som är gjort av lamm och ris. Ska se till att han får fast en dag och sedan ris.

Fick också veta idag att kraken har förhudsinflammation. Stackars!
    Åter igen, tack för svaren!

• Hon den där

Du ska självklart kontakta en vetrinär och inte bara fråga på ett forum där du kan få diverse konstiga svar.

• södertälje

Min pitbull/amstaff fick billig mat från vanliga mataffären och tappade hår...fick byta till ett foder som heter Arion.Fick tipset av veterinären att inte byta ut fodret helt första veckorna utan blanda ut det och sedan öka..just för att slippa magproblem och diarrer.
    Arion kostar 500 kr och eftersom det innehåller mera kött och mindra spannmål går det åt mindre foder,och i längden faktiskt billigare 

• Freijah

Det första ni borde gjort var att ta hunden till veterinären för att utesluta kroppsliga besvär.
    Hoppas vovven bli bättre.

♥ 2010-11-23 ♥
  • AA2012

Eftersom ni fått hunden när den är vuxen bör ni ta den till veterinären för att göra en hälsokontroll och kolla igenom hunden och kolla så den är frisk i övrigt.

Det kan vara många orsaker till hans magproblem. Veterinären är det som gäller, huskurer o annat är inte läge att köra då det kan förvärra, eftersom ingen här kan säga exakt vad det är för fel på han. Kanske är han bara magsjuk, stressad över flytt eller så kan det vara nåt helt annat. Bra att du bryr dej om vovven. Hjärta

• MalinTherese

våran amstaff hane, åt helt fel foder när han kom till oss som valp.. den bokstavligen rann ur han, och inte påtal om fisarna han la av.. som att gå in i en vägg...

Sökte dock hjälp hos vet, dom sa att Royal (som ändå är ett känt märke) änvänder sig av mycket biprodukter i sin mat, så som näbbar, klor, allt mals ner med köttet.. Vi ger våran hane nu mera James well be loved heter fodret.. lamm och ris.. hur bra som helst i magen och de har han varit i 3 års tid nu =) 

Svar på tråden vad ska jag göra med min amstaff?