• Anonym (Marie)

Hur anonym är man på sjukvårdsupplysningen?

Ringde häromdagen till sjukvårdsupplysningen pga att jag har ett problem med underlivet. Vet att vårdpersonal har tystnadsplikt men tycker ändå det är lite genant och onödigt att berätta för fler än nödvändigt. När jag ringde dit så frågade den automatiska rösten efter mitt personnummer. Man kunde också välja att inte uppge personnummer. Jag valde det senare alternativet.
    Ok, när jag väl kom fram till rådgivningen frågade hon i luren några snabba frågor, sen frågade hon "vad har du för personnummer?". Vaddå? Om jag hade viljat att hon skulle veta det hade jag ju knappat in det från första början?
    Måste man uppge sitt personnummer för att få hjälp? Och om man gör det, journalförs det man säger då?
    Någon som vet? Tacksam för svar!

/M     

• Svar på tråden Hur anonym är man på sjukvårdsupplysningen?
  • Anonym (Marie)

Sjukvårdsrådgivningen kanske det heter kom jag på. Men ni fattar nog.

• Anonym

Vad är det för problem? Här finns ju lite sjukvårdskunnigt folk som kanske kan svara på din fråga? Här kan du ju vara helt anonym

• olleolle

Så vitt jag vet så måste de, enligt patientdatalagen journalföra sina råd till dig.

• Kjellgren

De vägrar inte att ge råd till dig bara för att du inte uppger ditt personnummer. Däremot kan det ha betydelse för dig senare om det inte journalförs men då får du själv se till att berätta det som är relevant nästa gång du söker vård.

Personligen uppger jag inte personnummer de fåtal gånger jag ringer sjukvårdsupplysningen för jag har inget intresse av att min rådfrågning journalförs.

• Anonym (Marie)
    Kjellgren skrev 2012-06-21 22:07:11 följande:
    De vägrar inte att ge råd till dig bara för att du inte uppger ditt personnummer. Däremot kan det ha betydelse för dig senare om det inte journalförs men då får du själv se till att berätta det som är relevant nästa gång du söker vård.

Personligen uppger jag inte personnummer de fåtal gånger jag ringer sjukvårdsupplysningen för jag har inget intresse av att min rådfrågning journalförs.

Men en fråga till: Journalförs man bara på sjukvårdsrådgivningen då man ringer dit, eller kan min läkare se att jag ringt in till sjukvårdsrådgivningen nästa gång jag besöker läkaren?
  • Anonym
    Anonym (Marie) skrev 2012-06-26 15:38:41 följande:
    Men en fråga till: Journalförs man bara på sjukvårdsrådgivningen då man ringer dit, eller kan min läkare se att jag ringt in till sjukvårdsrådgivningen nästa gång jag besöker läkaren?
    jag fick ryggkramper som gjorde att jag kräktes under graviditeten, då ringde jag 1177 för första gången i mitt liv.nästa gång jsg träffade BM visste hon det innan jag sagt det.
  • Anonym

ring sjukvårdsupplysningen och fråga dem om deras journalföring, hur dem gör och i vilket journalsystem arbetar dem. Sjukvård har inte ett gemensam journalsysten utan det finns flera olika. Om en vårdgivare skriver i det ena systemet kan en annan vårdgivare som har ett annat journalsystem inte läsa det första vårdgivarens notat. Dvs man kan läsa endast i sitt eget system.

• RosaBabyfilt

Jag har aldrig tyckt det är pinsamt att rådfråga 1177 om väldigt privata frågor, uppger således alltid mitt personnummer. De har ju tystnadsplikt och inte heller känns det som att jag skulle dö om någon råkade få reda på saker om mig, som om någon ens skulle vara intresserad :) Bli bekväm med dig själv och dina möjliga sjukdomar och lita på att 1177 inte pratar bakom ryggen om saker. De är så trevliga på 1177!

Svar på tråden Hur anonym är man på sjukvårdsupplysningen?