• Anonym (Sollan)

Sol och värme = ångest!

Varje sommar är det samma visa, jag får enorma ångestattacker. Idag kom min första attack för i år. Det yttrar sig i att jag tror att jag kommer att svimma, få hjärtinfarkt eller liknande. Jag blir yr, darrig, skakig, illamående och hjärtat rusar. Jag undviker solen i största möjliga mån men värmen är svår att undvika.

Finns det andra i samma situation och hur överlever ni sommaren? Jag vill kunna leva som vanligt men det går inte på sommaren tyvärr.

• Svar på tråden Sol och värme = ångest!
  • Anonym

Upplever det inte lika starkt som du men jag tål inte värme och sitter ALDRIG i solen för det är att likna vid tortyr tycker jag. Borde vara fler som känner likadant men hur PK är det att säga att man inte gillar sol och värme?? Man blir ju betraktad som ett UFO

• Anonym (Men varför?)

Men vad är det som skrämmer dig då? Är det värmen som känns jobbig?

• Anonym

Ni är inte ensamma om det själv får jag panik o h värmen kväver mig känns som om jag inte. Kan andas jag försöker att gå. Ut senare under dagen undviker sol

• Anonym (Sollan)
    Anonym skrev 2012-06-21 17:49:33 följande:
    Upplever det inte lika starkt som du men jag tål inte värme och sitter ALDRIG i solen för det är att likna vid tortyr tycker jag. Borde vara fler som känner likadant men hur PK är det att säga att man inte gillar sol och värme?? Man blir ju betraktad som ett UFO
    Ja och inte bara ett UFO utan inbillad sjuk. Sommaren är för mig ren tortyr. Jag håller mig inomhus när jag kan med bordsfläkt, handfläkt och kalla duschar för att inte må dåligt. Däremot uppskattar jag de svala sommarkvällarna när temperaturen sjunkit något.

Jobbigast är när man måste vistas på  offentliga platser och man inte har någon tillflykt.

Idag är det extra jobbigt då vinden är stilla och det är svårt att skapa korsdrag i huset.
  • Anonym (Sollan)
    Anonym (Men varför?) skrev 2012-06-21 17:51:30 följande:
    Men vad är det som skrämmer dig då? Är det värmen som känns jobbig?
    ...
    Anonym skrev 2012-06-21 17:52:23 följande:
    Ni är inte ensamma om det själv får jag panik o h värmen kväver mig känns som om jag inte. Kan andas jag försöker att gå. Ut senare under dagen undviker sol
    Det är som Anonym ovan skriver. Det känns som om jag inte får luft, att jag inte kan andas ordentligt och i förlängningen blir jag yr och får hjärtklappning. Det känns nästan som att man blir tokig och inte tänka klart, det bara snurrar i huvudet.

Det är som om värmen kramar om en så hårt att man tror att man ska dö. Det kanske är en naiv och förenklad förklaring men jag hoppas att du förstår.
  • Anonym

Deltog i en diskussion här på FL för en tid sedan då det handlade om charterresor till "värmen". Skrev man att man INTE ville åka på solresa så blev en del nästan aggressiva! Det var heligt på något vis? Stekande sol och bedövande hetta är liksom något som man SKA gilla???

• Anonym (Men varför?)

Man borde köpa en keps med propeller, både fram och bak! Men natten är värst om det är totalt vindstilla, och man inte kan få svalt i sovrummet. Jag tycker dock om den värmen som finns i ett växthus, ju fuktigare, ju bättre. Men i stan är det hemskt.

• Anonym (Sollan)
    Anonym skrev 2012-06-21 18:03:06 följande:
    Deltog i en diskussion här på FL för en tid sedan då det handlade om charterresor till "värmen". Skrev man att man INTE ville åka på solresa så blev en del nästan aggressiva! Det var heligt på något vis? Stekande sol och bedövande hetta är liksom något som man SKA gilla???
    Jag kan bara instämma i den uppfattningen. Tycker man inte om sol och värme är man en negativ kuf med stora personliga problem.

Jag tycker att man borde lyfta fram mer att en del människor kan ha problem med olika väderlekar, exempelvis sträng kyla eller värme. Nu blir man snarare tagen för att vara tråkig om inte vill följa med till stranden eller köpcentrat när termometern står på över 18+.
  • Anonym (Sollan)
    Anonym (Men varför?) skrev 2012-06-21 18:06:40 följande:
    Man borde köpa en keps med propeller, både fram och bak! Men natten är värst om det är totalt vindstilla, och man inte kan få svalt i sovrummet. Jag tycker dock om den värmen som finns i ett växthus, ju fuktigare, ju bättre. Men i stan är det hemskt.
    Haha, en sådan keps borde tillverkas! Ja, nätterna är ibland outhärdliga. Jag har bordsfläktar riktade nt sägen, kalla handdukar över benen och endast ett lakan över mig. Växthusvärmen föredrar jag med, det är en mycket behagligare värme.
  • Anonym (Men varför?)
    Anonym (Sollan) skrev 2012-06-21 18:10:54 följande:
    Haha, en sådan keps borde tillverkas! Ja, nätterna är ibland outhärdliga. Jag har bordsfläktar riktade nt sägen, kalla handdukar över benen och endast ett lakan över mig. Växthusvärmen föredrar jag med, det är en mycket behagligare värme.
    Men jag brukar åka till Botanisk have i KBH, helt underbart där. Ha, Ha, Sådana kepsar finns u redan! Måste ha en!

www.conrad.se/KEPS-MED-SOLCELLSDRIVEN-FL%C4KT.htm?websale7=conrad-swe&pi=114074
  • Anonym

hypotyreos. addisons. kolla upp detta. kanske lupus.

• Anonym (RKS)

Jag mår dåligt att för mycket värme, får ångest, tappar "tråden, vill bara rymma och gå och lägga mig i ett kallt rum.
    Jag känner mig typ bakis...... och får ångest av det (?)

Jag tog en Sobril imorse för at stå ut...
    Någon mer som har erfarenhet av detta?

• Anonym (Svalka tack!)

Anonym (RKS): Har samma problem. Klarar mig ok upp till 25 grader men sedan är det fruktansvärt. Känns som jag inte kan andas, får ångestattacker, kan inte tänka klart och mår allmänt dåligt.

Längtar till hösten eller när denna hemska värmebölja är över!

Tortyr!

Svar på tråden Sol och värme = ångest!