• Anonym (PantbrevLagfart)

Låna till pantbrev och lagfart?

Min man och jag funderar på att köpa hus. Nu har vi hittat det perfekta huset. Vi har pengar till kontantinsats, pantbrev och lagfart - men vill helst låna till pantbrev och lagfart (och behålla en större buffert). Går det? Får man låna till pantbrev + lagfart eller är bankerna stenhårda på att man ska betala pantbrev och lagfart kontant ( + de 15% i handpenning som vi har) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 13:53
    Nu har jag fått besked från banken: Vi får låna till pantbrev och lagfart! Kravet är vi blir kunder i banken, något vi hade tänkt bli ändå Hurra!

• Svar på tråden Låna till pantbrev och lagfart?
  • Anonym

Brukar vara svårt att långa till pantbrev och lagfart.

Anonym skrev 2012-06-21 21:22:04 följande:
    Brukar vara svårt att långa till pantbrev och lagfart.
    Det var det jag misstänkte. Vi har pengarna, men vill gärna ha lite mer sparande kvar... Tack för ditt svar
  • Anonym
    Anonym (PantbrevLagfart) skrev 2012-06-21 21:28:01 följande:
    Det var det jag misstänkte. Vi har pengarna, men vill gärna ha lite mer sparande kvar... Tack för ditt svar
    Men tänk till lite. Varför ska ni låna till sparande? För det är ju så det blir eftersom ni får betala ränta på pengarna ni lånar.
    Anonym skrev 2012-06-21 21:29:35 följande:
    Men tänk till lite. Varför ska ni låna till sparande? För det är ju så det blir eftersom ni får betala ränta på pengarna ni lånar.
    Tack, jag vet.
  • snappi81

Jag säger precis tvärtemot, vi har inte haft några problem att låna till lagfart och pantbrev men sen kan jag tycka att det är onödigt att göra det om ni ändå har pengarna. Det blir ju ett vanligt blancolån ni får ta det på isåfall.

Linus 070808 Lucas 090707
    snappi81 skrev 2012-06-21 21:33:15 följande:
    Jag säger precis tvärtemot, vi har inte haft några problem att låna till lagfart och pantbrev men sen kan jag tycka att det är onödigt att göra det om ni ändå har pengarna. Det blir ju ett vanligt blancolån ni får ta det på isåfall.
    Ok. Var det längesedan?

Det är nämligen så att min man och jag har separat ekonomi. Jag har rätt mycket pengar sparat, han har nästan inget. Jag tycker inte det skulle bli rättvist om jag lade in allt mitt sparande i huset - och vi ändå skulle äga 50/50...
  • snappi81

Nä senast för ett år sen. Har ni marginalerna så är det ju som sagt ett blanco lån det läggs på, det har ju då ingen betydelse vad ni använder pengarn till.

• Anonym (J)

Vi köpte hus idag, vi lånade till allt. Så det går väl...

Anonym (J) skrev 2012-06-21 21:38:55 följande:
    Vi köpte hus idag, vi lånade till allt. Så det går väl...
    Jaha, där ser man. Verkar vara olika beroende på bank kanske?
  • snappi81
    Anonym (PantbrevLagfart) skrev 2012-06-21 21:41:42 följande:
    Jaha, där ser man. Verkar vara olika beroende på bank kanske?
    Nä det handlar om att ni ska ha ekonomi till att ha en massa olika lån. Banken räknar ju ut vad ni klarar och vad ni väljer att lägga era lånade pengar på är ju upp till er. Det lånet har ju inte med huset att göra.
Svar på tråden Låna till pantbrev och lagfart?