Tips till er som har svårt att bli gravida
Känner att jag måste dela med mig av min historia till er som har svårt att bli gravida. Vi försökte i 1,5 år innan jag blev gravid. Hade visserligen ett missfall under den tiden, men det tog över ett år efter missfallet innan det tog sig igen. Under det året kände jag mig trött och hängig, men tänkte att det säkert var psykiskt eftersom situationen var så påfrestande. Tillslut gick jag till vårdcentralen eftersom det började påverka mitt arbete. Lämnade massor med prover, och efter en vecka kom svaret.. D-vitaminbrist. Jag började med tillskott, blev piggare nästan omgående och inom en månad var jag gravid. Allt gick vägen och nu har jag en pigg och glad liten 9 månaders. Har fortsatt att äta tillskott trots att mina vitaminvärden nu är bra.
Det tar dock inte slut där.. Vi önskade oss ett syskon ganska tätt.. inom 2-3 år i alla fall. Eftersom det tog så långt tid med första var vi rädda att det skulle bli samma sak igen. Det kanske rent av bara var tur att vi ens blev gravida över huvud taget? Valde därför att inte börja med något preventivmedel efter förlossningen.. "händer det så händer det". Igår fick vi veta att vi ska bli föräldrar igen.. jag hann inte ens få tillbaka mensen. Vi är jätteglada men en aning chockade, trodde aldrig att det skulle gå så snabbt. Det kommer bli ca 17 månader mellan barnen.
Hur stor roll D-vitaminbristen spelade i den hela kan man diskutera. Men varför chansa? Det är först nu dom sista åren man börjat forska ordentligt på effekterna av d-vitaminbrist. Vissa läkare tar det fortfarande inte på allvar. Ni som redan är "utredningsstadiet" har säkert redan blivit testade för det mesta. Men till er andra som inte nått dit än.. boka tid för hälsoundersökning. Lösningen kan vara enkel!