• Millie87

Tips till er som har svårt att bli gravida

Känner att jag måste dela med mig av min historia till er som har svårt att bli gravida. Vi försökte i 1,5 år innan jag blev gravid. Hade visserligen ett missfall under den tiden, men det tog över ett år efter missfallet innan det tog sig igen. Under det året kände jag mig trött och hängig, men tänkte att det säkert var psykiskt eftersom situationen var så påfrestande. Tillslut gick jag till vårdcentralen eftersom det började påverka mitt arbete. Lämnade massor med prover, och efter en vecka kom svaret.. D-vitaminbrist. Jag började med tillskott, blev piggare nästan omgående och inom en månad var jag gravid. Allt gick vägen och nu har jag en pigg och glad liten 9 månaders. Har fortsatt att äta tillskott trots att mina vitaminvärden nu är bra.

Det tar dock inte slut där.. Vi önskade oss ett syskon ganska tätt.. inom 2-3 år i alla fall. Eftersom det tog så långt tid med första var vi rädda att det skulle bli samma sak igen. Det kanske rent av bara var tur att vi ens blev gravida över huvud taget? Valde därför att inte börja med något preventivmedel efter förlossningen.. "händer det så händer det". Igår fick vi veta att vi ska bli föräldrar igen.. jag hann inte ens få tillbaka mensen. Vi är jätteglada men en aning chockade, trodde aldrig att det skulle gå så snabbt. Det kommer bli ca 17 månader mellan barnen.

Hur stor roll D-vitaminbristen spelade i den hela kan man diskutera. Men varför chansa? Det är först nu dom sista åren man börjat forska ordentligt på effekterna av d-vitaminbrist. Vissa läkare tar det fortfarande inte på allvar. Ni som redan är "utredningsstadiet" har säkert redan blivit testade för det mesta. Men till er andra som inte nått dit än.. boka tid för hälsoundersökning. Lösningen kan vara enkel!

• Svar på tråden Tips till er som har svårt att bli gravida
  • ZoZoZ

Vad bra att du delar med dig av era erfarenheter! Grattis till ännu ett litet kärleksmirakel!

• Millie87
    ZoZoZ skrev 2012-06-21 21:44:14 följande:
    Vad bra att du delar med dig av era erfarenheter! Grattis till ännu ett litet kärleksmirakel!
    Tack ska du ha! Det är otroligt påfrestande att få minus på stickan månad efter månad, det vore underbart om jag kunde hjälpa någon slippa den kampen :)
  • Gozzan

men så bra att du delade med dig om det där, jag har funderat på om de kan bero på det så jag har börjat äta multivitamin i brus form (svårt för att svälja tabletter) nu för att se om det blir nån skillnad :)

Längtar
  • Millie87
    Gozzan skrev 2012-06-21 22:33:43 följande:
    men så bra att du delade med dig om det där, jag har funderat på om de kan bero på det så jag har börjat äta multivitamin i brus form (svårt för att svälja tabletter) nu för att se om det blir nån skillnad :)
    Vad bra! Tänk bara på att det inte alltid räcker. Jag åt dubbel rekommenderad dos av d-vitamin i ett helt år innan mina värden var helt bra. Kan berott på graviditeten också i och för sig, det gick till barnet i första hand.. och tur är väl det :). Nu tar jag bara d-droppar (10 droppar om dagen), receptfria från apoteket som man ger till barn.
  • Gozzan
    Millie87 skrev 2012-06-21 22:52:54 följande:
    Vad bra! Tänk bara på att det inte alltid räcker. Jag åt dubbel rekommenderad dos av d-vitamin i ett helt år innan mina värden var helt bra. Kan berott på graviditeten också i och för sig, det gick till barnet i första hand.. och tur är väl det :). Nu tar jag bara d-droppar (10 droppar om dagen), receptfria från apoteket som man ger till barn.

okej, ja hjälper de inte får jag ta och kika förbi hos läkarn och ta nå tester :)
    ska testa nå månader nu och se vad som händer.
    Och som sagt, super bra att du delar med dig :)
    Ha nu en helt underbar midsommar :)

Längtar
  • Mumwannabe79

Jag har också blivit diagnostiserad D-vitaminbrist (i våras). Hoppas på att bli gravid snart jag också.

• An onym

Jag äter vitamintabletter, vet ni om man ändå kan ha D-vitaminbrist?

Jag såg att man som gravid ska dricka 5dl lätt/mellanmjölk varje dag så det har jag börjat med. Anledningen var visst att få i sig D-vitamin. Vet ni om det spelar någon roll att jag köper laktosfri?

När ni hade D-vitaminbrist, vad var lösningen för att råda bot på bristen?

• Millie87
    Mumwannabe79 skrev 2012-06-22 07:42:06 följande:
    Jag har också blivit diagnostiserad D-vitaminbrist (i våras). Hoppas på att bli gravid snart jag också.
    Håller tummarna!
  • Millie87
    An onym skrev 2012-06-25 06:29:13 följande:

Jag såg att man som gravid ska dricka 5dl lätt/mellanmjölk varje dag så det har jag börjat med. Anledningen var visst att få i sig D-vitamin. Vet ni om det spelar någon roll att jag köper laktosfri?

Jag hade som sagt väldigt svårt att få bukt med min brist. Kände mig bättre så fort jag började med tillskotten, men det tog nästan ett år innan mina värden var normala. Jag fick utskrivet kalcipos D forte (tror den hette så), som jag åt dubbel rekommenderad dos av. Sen försökte jag sola 30 min per dag under sommaren, utan solskydd.
  • Mumwannabe79
    An onym skrev 2012-06-25 06:29:13 följande:

Ja man kan ha brist fast man tar tillskott. Laktosfri mjölk ska väl också funka, men du behöver dricka stooora mängder för att få i dig tillräckligt med D-vitamin genom mjölk. Fet fisk är det livsmedel som innehåller mest D-vitamin.

Jag är ordinerad D-vitamindroppar och Calcipos-D. Väntar på svar från det uppföljande provet. 
Svar på tråden Tips till er som har svårt att bli gravida