• Strutsmamma

Min katt har fött en unge, är det fler på gång??

Hej.
    Min katt (som är min första egna) har fått sin första unge och jag undrar hur man märker om hon skall ha mer bebisar?
    Hon är väldigt kelig och vill inte vara själv med kattungen, om man går därifrån så kommer hon till oss i soffan och gosar. Sen när man reser sig upp och börjar går så går hon precis bredvid benen. När hon ligger i "förlossningslådan" så andas hon väldigt fort, men kurrar också fast man inte klappar henne. Det verkar lite som att hon letar nya ställen imellan åt också men vet inte om det kan vara så att hon kanske letar efter fler ungar då hon födde ute i ladan. Det var inte lätt att hitta det lilla krypet men till slut visade hon oss.
    Jag har försökt känna på magen och jag vet inte riktigt hur det ska kännas efter en förlossning då det är första gången hon får bebisar. Det känns nästan som att det är "något" kvar i magen, men kan inte själv avgöra det då jag inte är så utbildad inom detta ämne.

Men med detta beteende kan det vara att hon bara vill att man ska vara med eller är det att hon skall ha fler ungar?

Uppskattar alla svar jag kan få!
    Mvh

• Svar på tråden Min katt har fött en unge, är det fler på gång??
  • Mammamamman

Del låter som det kommer fler,vår katt gick också runt ända till sista ungen var född,ca två timmar efter den första..sen la hon sig till ro

• Strutsmamma

Tack för svar Glad

Okej, men det som jag tycker är konstigt är att det var mer än 5 timmar sen hon fick den första bebisen och det är först nu för en halvtimma-timma sen som hon började att leta efter nya ställen.

Hur lång tid kan det ta innan den andra ungen kommer?

• GrodanHopp

Kan den ha fastnat? Kan du inte ringa veterinären som undersökt henne under dräktigheten?

• Strutsmamma

Kanon sida, tack Skrattande

Hon är nu lugn när vi är i närheten av henne. Men så fort någon av mig eller min sambo går så blir hon genast stressad och måste "hålla kollen" på oss. Hon ligger hos bebisen nu och kurrar intensivt.

Är lite orolig då hon blöder ytterst lite. Vet inte om det kan vara för att det kommer fler ungar eller om det kan vara något fel. :S
    Tyvärr så var jag aldrig hos någon veterinär och undersökte henne under dräktigheten, då jag inte var helt säker på att hon var med bebisar. Hon är en väldigt liten katt och var även liten innan ungen kom ut. 

• far

Om det är 1:a gången hon föder, och om hon är väldigt ung, är det ju bra att ha lite extra koll. Men verkar hon i övrigt kry, efter omständigheterna, och låter den lilla dia, är uppe att gå osv, då borde det inte vara någon fara. Bra om hon dricker vatten och äter lite också.

• Strutsmamma

Hon verkar må bra, inga problem med den lilla bara det att hon verkar lite stressad och orolig då hon hoppar upp i sängen till oss i mellan åt och kollar runt en del. Men det är väl modersinstinkten Flört

Men det är väl bara att vänta och se om det kommer fler eller inte Glad

• pluvdo

Katter spinner ju inte bara när de har det gott, utan även när de har ont och så, har jag hört.

• far
    pluvdo skrev 2012-06-21 23:47:02 följande:
    Katter spinner ju inte bara när de har det gott, utan även när de har ont och så, har jag hört.
    Ja, det brukar ju göra ont att föda....Solig
  • pluvdo
    far skrev 2012-06-21 23:54:51 följande:
    Ja, det brukar ju göra ont att föda....Solig
    Ja, men åtminstone för mig så gick smärtan över så fort bebisen kom ut. Jag menar bara att det kanske betyder att hon fortfarande har sammandragingar och fler är på väg.
Svar på tråden Min katt har fött en unge, är det fler på gång??