• BlivandeMama

Ikea skötbord

Min bebis kommer om 3 månader så skulle vilja få klart allt, funderar på att måla skötbordet och ställa in det i badrummet, men vad för färg ska man ha?

• Svar på tråden Ikea skötbord
  • Skit i det du

Så länge det är en giftfri lackfärg så funkar det väl med vad som helst eller menar kulör?

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Pippilångstrump

Och då frågar jag (som kemist) vad är giftfri lack enligt er? Jag skulle vilja påstå det inte finns.

TS: vilket material är skötbordet? Vilket ytskickt har det? Du köper hemmafru är det lackat så är det set med industrifärg. Storskullnad

• Skit i det du

Vattenbaserad lack? Luktar mindre? Men är inte säker alls.
    Min mamma köpte sån när hon målade om min gamla spjälsäng till sonen så det finns iaf =)

Är iaf en färg utan bly i om jag inte minns fel, om nån färg nu har det i sig?

Nu gnagde han ju aldrig på den så mycket och det finns lister att sätta runt kanterna. Dock inte så aktuellt på TS skötbord skulle jag tro *s*

• Pippilångstrump

Fast knappast giftfri. ;) ja den luktar mindre, men de luftburna gränserna är lägre för glykoler än för tex butylacetat. Fast mindre nivå men vaporerar långsammare. Dessutom så innehåller de biocider för att det ej ska mögla i burken.

För att veta Villen lack som är bäst så måste man veta innehåll, men generellt skulle JAG välja en lösningsmedelslack, eftersom den är utan biocider, evaporerar snabbare och alltså utsätts ej bebis för lösningsmedlen.

Blyfri tror jag alla är. Formaldehydfria borde de också vara, toluen etc.

Men snälla, sluta prata om giftfri lack - det finns inget som heter så!

Tänk en sak till, de giftigaste grodorna är färglösa, de farligaste ämnena är doftlösa etc och dessutom luktar det mindre då vädrar du inte eller står inne och målar. Ja så låter du någon annan måla, de målar ute och den står i garaget ett par dagar. Se dessutom till att hålla dig inom gränsvärderna för lacken, fel temperatur eller luftfuktighet gör att sen inte torkar rätt.

Men vad är det för material och ytskickt? Plastkanter? Folie, lack? Trä? Metall?

Allvarligt så hade jag ifrågasatt alla produkter som utger sig att vara non-toxic, giftfria etc. Skulle vilka påstå att det är missvisande marknadsföring. De är säkraste använda om de används rätt och delvis missanvänds, MEN vis grav misuse de kan vara skadliga. Detta gäller allt.

• Skit i det du
    Pippilångstrump skrev 2012-06-22 09:35:40 följande:
    Fast knappast giftfri. ;) ja den luktar mindre, men de luftburna gränserna är lägre för glykoler än för tex butylacetat. Fast mindre nivå men vaporerar långsammare. Dessutom så innehåller de biocider för att det ej ska mögla i burken.

För att veta Villen lack som är bäst så måste man veta innehåll, men generellt skulle JAG välja en lösningsmedelslack, eftersom den är utan biocider, evaporerar snabbare och alltså utsätts ej bebis för lösningsmedlen.

Blyfri tror jag alla är. Formaldehydfria borde de också vara, toluen etc.

Men snälla, sluta prata om giftfri lack - det finns inget som heter så!

Tänk en sak till, de giftigaste grodorna är färglösa, de farligaste ämnena är doftlösa etc och dessutom luktar det mindre då vädrar du inte eller står inne och målar. Ja så låter du någon annan måla, de målar ute och den står i garaget ett par dagar. Se dessutom till att hålla dig inom gränsvärderna för lacken, fel temperatur eller luftfuktighet gör att sen inte torkar rätt.

Men vad är det för material och ytskickt? Plastkanter? Folie, lack? Trä? Metall?

Allvarligt så hade jag ifrågasatt alla produkter som utger sig att vara non-toxic, giftfria etc. Skulle vilka påstå att det är missvisande marknadsföring. De är säkraste använda om de används rätt och delvis missanvänds, MEN vis grav misuse de kan vara skadliga. Detta gäller allt.
    Inte vet jag, jag är varken säljare eller tillverkare av de.
    Men det finns dock något som kallas giftfri färg om jag inte har fel för mig.
  • Pippilångstrump

Att det finns ja, men varför rekommenderar du den? Vad säger att den är bättre än andra? Eller att andra är sämre?

Finns två aspekter med gifter i lack.
    1: mindre farlig att applicera
    2: skadligheten när produkten används och den är torr.

Vas är viktigast för dig?

• minola

TS,
    Jag har målat om ett par möbler hemma, både trämöbler och byråer som haft fanér på vissa ställen. Luckra upp ytan med fint sandpapper, torka av och sen måla.

Själv har jag använt vanlig hederlig målarfärg (typ väggfärg) fast med högre glans. Har funkat jättebra, den äldsta byrån är ommålad för 5 år sen och den ser lika fräsch ut nu som då.

Svar på tråden Ikea skötbord