• Anonym (orolig)

Magen växer snett

Är i vecka 17 och min mage växer enbart på höger sida om naveln är det något fel som jag borde oroa mig för? Tacksam för svar

• Svar på tråden Magen växer snett
  • Anonym

jag är ingen expert, men kan de vara så att bebis ligger på den sidan?
    Är själv gravid men i v.38 och är större på höger sida med, för bebis ligger därefter =) 

• Anonym (:))

Bebis har ofta en favoritplats i magen när de är små nog att inte fylla ut den. Mitt pyre låg oftast på höger sida och långt ner så hela magen såg skev ut :)

Det är alltså inte din mage som växer snett, det är din bebis som ligger på höger sida och får den sidan att se större ut med sin kropp. När bebisen blir större och tar mer plats kommer den bli mer jämnstor men du kommer märka att man genom hela graviditeten kan ha lite sned mage beroende på vart och hur bebisen ligger.

Ingen att oroa sig för :) 

• Maskrosungen

Hela min livmoder låg mer till höger. Vi ser inte anatomiskt lika ut. Sen spelar säkert läget roll också. Men det vet jag inget om.

• Anonym (qnn)

Livmodern kan ha många former, har du läst om hjärtformade? Kan vara det och eftersom du är orolig så tycker jag du kontaktar din läkare på mvc och gör ett ul!

• Anonym

jag gick hela min graviditet med sned mage... detta pga att lillkillen bara ville ligga på ena sidan, samt att jag hade kakan bak så den hjälpte ju inte till att ge magen en "fin" form heller.

Så det kan mycket väl vara så att även du har kakan i bakväggen och därför ser barnet bättre.. var glad för det! Tyckte det var jätte häftigt att se och känna ALLT på min kille i magen :D

Så tycker inte alls att du ska vara oroligt, men prata med din BM och du tycker att det skulle hjälpa. 

• Jolines mamma

Samma här.. Blev alldeles förskräckt när jag upptäckte det en dag liggandes på rygg i sängen

• Jämthund

Jag hade en hjärtformad livmoder och bebis låg länge på bara höger sida.

• Filuren83

Jag hörde förra veckan en kul myt om att pojkar ofta ligger på höger sida och tjejer på vänster. ANgående magens form så ska du inte oroa dig! Vi är olika och våra bebisar gillar olika saker!

• Litet My

Båda mina har legat mest på höger sida, syns tydligt eftersom alla bristningar också sitter där.

• Anonym (get)

min son ligger tvärs över sa jag har en saan där riktigt fin "gravid-get"-mage om ni har sett en gravid get naagon gaang saa vet ni hur det ser ut - roligt, men ingen mage man kan jobba som modell för mammakläder-mode med, direkt Skrattande

Svar på tråden Magen växer snett