• izgo

Hundar och spädbarn.. Erfarenhet?

Hej! Jag vet inte riktigt hur jag ska dra upp detta, ganska känsligt ämne för vissa. Men jag känner att jag måste fråga er som har hund och har/haft spädbarn för första gången.. 1. Hur reagerade er hund när ni kom innanför dörren första gången? - jag är lite rädd att jag kommer ignorera hunden medvetet eller omedvetet. Vill inte stoppa bebisen i nyllet på hunden pga rädsla av att bebis kan bli attackerad. 2. Hur gjorde ni vid första mötet? - fick ett tips om att köpa en extrafilt att ha med på BB, som man sedan ger hunden innan den får komma fram och hälsa på bebisen. För att hunden ska lära känna bebis på de sättet.. 3. Hoppade era hundar upp i vagn eller spjälsäng? - min hund har satt en tass i en bekants barnvagn för att nå upp o kika vad som finns i. Vi tog bort han fort och tog snabbt tag i vagnen pga rädsla av att den ska välta. Annars har han skitit i vagnarna. Inte bokstavligt talat! ;) 4. Hade era hundar tidigare erfarenheter av barn? - min hund har bott i en familj innan där barnen var 9-10 när hunden flyttade in som 10v valp. Förra ägaren säger att han är ok med barn, men då han "ljugit" förr om att han vart snäll vid katter så vet jag inte om det bara är prat - för att få hunden såld eller om det är sanning. Egna tankar: Min hund är en schäfer på 4år. Jättetrevlig men lite valpig ibland. När jag och min sambo pussas ellee har sex så blir hunden gnällig och ska vara med. Om vi kittlas och skämtar börjar hunden skälla. Stönar jag vid samlag gnäller o skäller han också.. Gnäller ibland när vi går i nya trappor.. Om vi är ute och går så kan hunden gnälla om den ena av oss går iväg 5meter bort eller längre. Drar och vill komma fram och är väldigt mån om att flocken ska hålla ihop.. Bättre går det ju nu, efter träning men har inte haft honom så länge ännu. När han kom var han käänslig, jag tror de har varit för larviga i hans uppfostran, (mamman i huset var rädd för honom erkände hon, de var pappan som ville ha hund..) Jag tror att så fort de rört honom så har han börjat valpgnälla- de tror han fått ont och släpper eller ger han kärlek/beröm. För när man säger till honom så valpgnäller han som tusan, om man ska dra bort päls så tar han tänderna över handen på en precis som en valp! Inte bitas inte naffsa, "bara hålla"... Ska jag gå ut blir han helt till sig, han ska trängas, skaka och gnälla.. Detta har också blivit bättre då jag gjort annat istället för att gå ut med ytterklädern eller väntat ut honom. Ibland får han inte följa med alls för att han ska sluta bete sig som en jädra kung.. Det finns possitiva saker med honom också givetvis, kommer när man ropar, går nu lös, drar knappt i kopplet längre (bara om ngn går iväg men förr drog han som en oxe hela tiden!!) vi bor på landet föresten... Han kommer från storstan. Han jagar inte bilar längre, han stannar om jag ber honom osv. Väntar ut mina "var sågod" när han får avsluta lydnaden osv.. Han söker ögonkontakt. Speciellt när vi tränar. Vi leker ofta med honon också. Han älskar bollar och pinnar :) Hunden älskar pinnar och bollar vilket kan skapa problem när han umgås med fotbollsintresserade syskonbarnet eller hennes bonusbarn som kastar pinnar framför han dit han inte når (kopplad på långlina hemma hos dem..) får säga till trögot flera gånger att hunden blir riktigt arg om han inte slutar. Sist tog jag in hunden i huset även om ja inte fick för min syster men hellre de än att barn o hund hamnar i konflikt. Inga som helst problem med systers 1åriga bebis. De har träffats två gånger utan problem. Jag tittar dock som en tok så ingen retar hunden eller drar i honom i pälsen eller likanande, dels för de äldre barnen gjort så förr med hundar och dels för min hund blir uppspelt. Men min kompis har svårt för att lita på min hund. Hon säger dagligen "eran hund kommer bita ert barn".. Det har fått mig att tänka en hel del. Han har aldrig naffsat mot ett barn någonsin i mina ägo på 6månader snart 7. Jag älskar denna hunden och han stormtrivs med oss.. Märktes på återbesöket hos förragaren ;) Hon litade inte på sin egna hund heller eller min andra syrras hund när hon själv fått barn men de gick kalas med bägge! Ni som har lite udda hundar, är det onödigt att oroa sig? Hunden känner ju på sig direkt om jag blir enrvös med bebisen osv.. Vad gjorde ni första gången bebis träffade hunden? Min tanke var att ha honom hos min andra syster när jag är på förlossningen (en bit dit, ca 2dygn stannar vi nog..) En som är hundtränare bad mig ta med en filt och ha hunden hemma samtidigt som vi själva kommer hem.. Har man orken för en hund direkt? Tänk så blir han understimulerad den första tiden med bebisen och därför händer en olycka? Ville ha iväg han två första veckorna men hundtränarn sa NEJ. Tacksam för bra svar! :)

• Svar på tråden Hundar och spädbarn.. Erfarenhet?
  • Mercurialis

1. Hur reagerade er hund när ni kom innanför dörren första gången?
    Hon kom och tittade, nosade lite och sedan gick hon och lade sig i sin korg igen.

2. Hur gjorde ni vid första mötet?
    Vi satte ner babyskyddet med bebisen på golvet och så kom Stella fram och tittade och nosade lite.

3. Hoppade era hundar upp i vagn eller spjälsäng?
    Nej.

4. Hade era hundar tidigare erfarenheter av barn?
    Inte i någon större utsträckning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Giraff

Vi gjorde inget särskilt alls. Satte ner babyskyddet på golvet när vi kom hem från bb och lät båda hundarna nosa. Det var allt. Jag tror att du kan slappna av - en frisk hund har inga problem alls med att få in en bebis i familjen. Det där med att ta hem en filt från bb är ju iofs rart, men enligt min uppfattning helt onödigt. Att han ska bli understimulerad tror jag heller inte att du behöver vara orolig för. Hundar är anpassningsbara, de klarar av en lite längre viloperiod om det skulle råka bli så.

• hzabo

när vårt första barn kom så hade vi en hund som var äldre o van att vara ensam så då trodde jag att det kunde bli problem, vi hade med en filt från bb så hunden skulle känna igen bebisens doft, när vi sen kom hem var han ganska till sig, de första veckorna sprang han alltid o gnydde när bebisen grät, men han vande sig såsmåningom.
    när hon blev större och började krypa o lärde sig gå så höll hon alltid i hunden o drog upp sig i hans päls, han
    klagade aldrig.

samma nu då andra dottern föddes, (har en annan hund) som förståss är van vid äldre barn, o med han har det absolut inte varit nåt problem heller nångång.

min syster har en rottweiler o en liten bebis, hunden är så snäll med bebisen o förstår att han hör till familjen. :)
    det ska nog gå bra ska du se, men jag tror inte heller du ska ha bort hunden då ni kommer hem! hunden blir hursomhelst tröttare av att passa på bebisen hela tiden när ni kommer hem :)

• moruppgren

Vi har en papillon som var 3 år då vi fick vårt första barn. Hon är relativt van vid barn, har en sladdis lillebror som var 4 då jag skaffade min hund.
    Men mindre barn än så hade hon inte träffat.

Vid första mötet ställde vi ner babyskyddet på golvet och hon nosade, pussa på henne och sen var det bra.
    Mig däremot var hon ruskigt skeptisk mot. Tror det var för att jag luktade annorlunda.

Vår lurviga lilla sak har blivit mycket vaktig nu sen vi fick dottern. I början kunde hon inte lämna dottern ur sikte alls. Hade hon somnat och jag gick ifrån sängen, låg hon kvar bredvid och passade henne och tittade argt på mig. Skulle jag lämna bebisen själv?! :O

Med en hund som har ett bra psyke så är barn inga problem. Ta det lugn om du litar på din hund. :)

• Solstorm

När vi kom hem med lillan så satte vi bara ner babyskyddet på golvet och lät honom nosa. Han nosade en stund och tvättade hennes fötter litegrann och sen var det klart. Jag var också lite orolig över hur han skulle reagera då han inte är speciellt vän vid barn men det här verkligen gått jättebra. Så länge man själv är lugn så ordnar det sig.

• sanga86

Jag tror att det är viktigt att ni har hunden hemma, så blir den inte "utanför" vi har en Rottis och 2 chihuahuor, de va som ni andra har skrivit, vi satte ner Love och dom nosa lite, sen va de inget mer :) men vi har grindar hemma så när vår äldsta son va bebis så fick hundarna inte va där inne när han va på golvet, bara för att han kändes så liten. det finns massa aktivering du kan göra hemma:) de kommer säkert gå bra! lycka till!

• izgo

Det kanske är lugnt.. Får be kompisen sluta säga att han kommer bita bebisen så jag inte utsöndrar fel energi till hunden sen! :)

• Hallonpuff

vår jackrussel blev som tokig när vi klev innanför dörren det första dygnet studdsade han runt och ylade gjorde utfall mot bebisen . så vi fick hålla dom isär i varsit rum dom 3-4 första dagarna

sen gick det bättre o bättre hela tiden och dom vilade i soffan tillsammans och lekte på golvet

• Wolfclaw

Vår (nu döda) schäfer fick nosa på bebisen det första som hände när vi kom innanför dörren. Vi satt ner med dem och han fick i lugn och ro bekanta sig. Tror det hade positiv effekt för på hans reaktion verkade han fatta att det var en ny "flockmedlem".

Vår nuvarande har varit jättebra. Trots att det är en mycket livlig hund verkar han fatta att barn är känsligare än vuxna. Han är mycket försiktigare mot barnen än han är mot oss och vågar knappt ta godis från dem fast de sträcker fram handen. Dock var "bebisen" över två år när vi fick vår nya hund.

Bästa sättet är nog alltid att avdramatisera det och få hunden att förstå att det är en ny medlem. Sen finns det väl alltid avarter som det inte kommer fungera med.

• sally12

Hur snäll och stabil hunden är spelar ingen roll egentligen, det rekommenderas inte att du ställer ner babyskyddet på golver när du kommer hem.
    Även om det inte är några problem så ska hunden vara längst ner i flocken, den får nosa efter någon dag tidigast.

Bara rekommendationer, men jag gör nog på detta sätt när jag kommer hem.
    Hunden ska inte lägga massa energi på den nya medlemmen :)

• Texasthecat

Hur reagerade er hund när ni kom innanför dörren första gången?
    Ena gömde sig i köket i ett par timmar och den andra ville undersöka babyskyddet

Hur gjorde ni vid första mötet?
    Jag satte mig i soffan med tvillingarna och lät hundarna komma fram och nosa

Hoppade era hundar upp i vagn eller spjälsäng?
    Nej. Katten gjorde det däremot

Hade era hundar tidigare erfarenheter av barn?
    Inte så små barn och inte mer än att kompisar och syskon haft sina barn på besök...

Go suck on a lemon or something...
  • Giraff
    sally12 skrev 2012-06-29 00:49:43 följande:
    Hur snäll och stabil hunden är spelar ingen roll egentligen, det rekommenderas inte att du ställer ner babyskyddet på golver när du kommer hem.
    Även om det inte är några problem så ska hunden vara längst ner i flocken, den får nosa efter någon dag tidigast.

Bara rekommendationer, men jag gör nog på detta sätt när jag kommer hem.
    Hunden ska inte lägga massa energi på den nya medlemmen :)
    Förlåt, men det där rådet är verkligen inte särskilt bra, Varifrån har du fått det? Cesar Milan? 

En hund är en hund och en bebis är en bebis, som vuxen behöver man inte göra ett endaste dugg för "rangordningen" dem emellan. 

Hunden ska inte uteslutas från att hälsa på nya familjemedlemmen.  
  • Giraff
    izgo skrev 2012-06-22 21:18:37 följande:
    Det kanske är lugnt.. Får be kompisen sluta säga att han kommer bita bebisen så jag inte utsöndrar fel energi till hunden sen! :)
    Det kommer gå jättebra! 
  • anina01

Ceasar Milan skulle aldrig säga att man inte ska nosa. ENligt honom: ner med bebisen på golvet och låt hunden nosa så mycket han vill. Beröm när han nosar och slickar!

• Ronoh

Våran hundstallet chiuaua (hane) på 5 år:

Gick fram och nosade lite på bebisen och har sedan dess ignorerat bebisen totalt förutom vid blöjbyten då han kan komma tassande. Vid bebisskrik eller grymtningar så går han iväg till korgen eller annan helgad plats. Hunden gillar att ligga nära oss men inte bebisen för utom en gång då han kröp under bebisfilten och vilade, förklaringen var blöjbyte relaterad.

Det enda "problem" är att hunden blir lite åsidosatt då bebisen får mer uppmärksamhet. Fast det är väldigt marginellt. Han får fortfarande många promenader av mig (pappa) och så får han följa med till jobbet när mamma ammar 8 gånger om dagen.

• vindruvan

Det gick jättebra, vi hämtade hunden från min pappa på vägen hem från BB. Hon var jättelycklig över att träffa mig och nyfiken på bebisen. För mig som hade min hund som en bebis innan jag fick barn var det viktigt för mig (o hunden) att vi fick våra promenader tillsammans även efter bebis kommit ut.

Något jag vill poängtera är vikten av att lära sina barn respekt för djur, att inte låta barnen klänga och dra i djuret osv. Nu gäller det ju inte spädbarn just.

• Jonna 81

Vi har en boxertik. Ställde helt sonika ner babyskyddet i köket när vi kom hem. Hon fick nosa, fundera, gå runt, å nosa lite till. Vi motade aldrig vort henne utan sonen fick vänja sig vid en hundnos lite överallt, och en och annan hundpuss. Hon var inte speciellt van vid barn innan och de vi mött gillade hon tyvärr inte. Så har vart ett par tuffa år. Sonen e nu snart 2.5 och nu är det ok. Svårast hade vi när sonen var runt 6 mån och hunden var iväg 10 veckor och fick valpar. När hon sen om hem hade sonen lärt sig kräla och sitta upp. Då trodde jag vi skulle få ge upp och ge bort henne. Hon gillade honom INTE! Men med mkt hjälp och tydliga gränser vad man fick och inte fick göra så blev det bättre. Det är fortfarande tydliga gränser för bägge två (både hund och son) vad som är ok och inte. Vi har en grind till vårt sovrum där vi låter hunden vara om hon vill vara ifred.

Det viktiga är att ha 100% koll, har man inte det, ha då ett ställe ni kan låta hunden få vara så det inte kan hända en "olycka".

Svar på tråden Hundar och spädbarn.. Erfarenhet?