Hundar och spädbarn.. Erfarenhet?
Hej! Jag vet inte riktigt hur jag ska dra upp detta, ganska känsligt ämne för vissa. Men jag känner att jag måste fråga er som har hund och har/haft spädbarn för första gången.. 1. Hur reagerade er hund när ni kom innanför dörren första gången? - jag är lite rädd att jag kommer ignorera hunden medvetet eller omedvetet. Vill inte stoppa bebisen i nyllet på hunden pga rädsla av att bebis kan bli attackerad. 2. Hur gjorde ni vid första mötet? - fick ett tips om att köpa en extrafilt att ha med på BB, som man sedan ger hunden innan den får komma fram och hälsa på bebisen. För att hunden ska lära känna bebis på de sättet.. 3. Hoppade era hundar upp i vagn eller spjälsäng? - min hund har satt en tass i en bekants barnvagn för att nå upp o kika vad som finns i. Vi tog bort han fort och tog snabbt tag i vagnen pga rädsla av att den ska välta. Annars har han skitit i vagnarna. Inte bokstavligt talat! ;) 4. Hade era hundar tidigare erfarenheter av barn? - min hund har bott i en familj innan där barnen var 9-10 när hunden flyttade in som 10v valp. Förra ägaren säger att han är ok med barn, men då han "ljugit" förr om att han vart snäll vid katter så vet jag inte om det bara är prat - för att få hunden såld eller om det är sanning. Egna tankar: Min hund är en schäfer på 4år. Jättetrevlig men lite valpig ibland. När jag och min sambo pussas ellee har sex så blir hunden gnällig och ska vara med. Om vi kittlas och skämtar börjar hunden skälla. Stönar jag vid samlag gnäller o skäller han också.. Gnäller ibland när vi går i nya trappor.. Om vi är ute och går så kan hunden gnälla om den ena av oss går iväg 5meter bort eller längre. Drar och vill komma fram och är väldigt mån om att flocken ska hålla ihop.. Bättre går det ju nu, efter träning men har inte haft honom så länge ännu. När han kom var han käänslig, jag tror de har varit för larviga i hans uppfostran, (mamman i huset var rädd för honom erkände hon, de var pappan som ville ha hund..) Jag tror att så fort de rört honom så har han börjat valpgnälla- de tror han fått ont och släpper eller ger han kärlek/beröm. För när man säger till honom så valpgnäller han som tusan, om man ska dra bort päls så tar han tänderna över handen på en precis som en valp! Inte bitas inte naffsa, "bara hålla"... Ska jag gå ut blir han helt till sig, han ska trängas, skaka och gnälla.. Detta har också blivit bättre då jag gjort annat istället för att gå ut med ytterklädern eller väntat ut honom. Ibland får han inte följa med alls för att han ska sluta bete sig som en jädra kung.. Det finns possitiva saker med honom också givetvis, kommer när man ropar, går nu lös, drar knappt i kopplet längre (bara om ngn går iväg men förr drog han som en oxe hela tiden!!) vi bor på landet föresten... Han kommer från storstan. Han jagar inte bilar längre, han stannar om jag ber honom osv. Väntar ut mina "var sågod" när han får avsluta lydnaden osv.. Han söker ögonkontakt. Speciellt när vi tränar. Vi leker ofta med honon också. Han älskar bollar och pinnar :) Hunden älskar pinnar och bollar vilket kan skapa problem när han umgås med fotbollsintresserade syskonbarnet eller hennes bonusbarn som kastar pinnar framför han dit han inte når (kopplad på långlina hemma hos dem..) får säga till trögot flera gånger att hunden blir riktigt arg om han inte slutar. Sist tog jag in hunden i huset även om ja inte fick för min syster men hellre de än att barn o hund hamnar i konflikt. Inga som helst problem med systers 1åriga bebis. De har träffats två gånger utan problem. Jag tittar dock som en tok så ingen retar hunden eller drar i honom i pälsen eller likanande, dels för de äldre barnen gjort så förr med hundar och dels för min hund blir uppspelt. Men min kompis har svårt för att lita på min hund. Hon säger dagligen "eran hund kommer bita ert barn".. Det har fått mig att tänka en hel del. Han har aldrig naffsat mot ett barn någonsin i mina ägo på 6månader snart 7. Jag älskar denna hunden och han stormtrivs med oss.. Märktes på återbesöket hos förragaren ;) Hon litade inte på sin egna hund heller eller min andra syrras hund när hon själv fått barn men de gick kalas med bägge! Ni som har lite udda hundar, är det onödigt att oroa sig? Hunden känner ju på sig direkt om jag blir enrvös med bebisen osv.. Vad gjorde ni första gången bebis träffade hunden? Min tanke var att ha honom hos min andra syster när jag är på förlossningen (en bit dit, ca 2dygn stannar vi nog..) En som är hundtränare bad mig ta med en filt och ha hunden hemma samtidigt som vi själva kommer hem.. Har man orken för en hund direkt? Tänk så blir han understimulerad den första tiden med bebisen och därför händer en olycka? Ville ha iväg han två första veckorna men hundtränarn sa NEJ. Tacksam för bra svar! :)